Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hjælp, utøj  (Læst 3841 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline VibekePie

• Passiv bruger
hjælp, utøj
« Dato: 05 ſeptember , 2016, 21:04 »
Hjælp jeg(og mine høns) er invaderet af nogle bittesmå sortgrå uhyrer, ikke større end en blyantsprik, men de er der i millionvis.
Jeg har lige været ude og se efter æg, og min gule T-shirt var oversået med dem bagefter.
Adddd
1 : Hvad er det for små djævle ?
2 : Hvordan slipper jeg af med dem, jeg har sprayet siddepinde og reder med fluechok, pulver i reder, nyt strøelse på gulvet, der bliver muget klatter hver dag.
3 : kan de leve på mennesker ?

Gode råd modtages med taknemmelighed.

hilsen Vibeke

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: hjælp, utøj
« Svar #1 Dato: 06 ſeptember , 2016, 09:06 »
Det lyder meget som om, hønsehuset er blevet invaderet af blodmider  :-[

Blodmider lever ikke på hønsene - de gemmer sig i sprækker og små hulrum om dagen og når hønsene så går i hønsehuset for natten, så vandrer de på fuglene og suger blod.
Nu har jeg jo set dit fine og ret enkle hønsehus og jeg vil råde dig til at få alle sovepinde ud, fjerne og afbrænde al strøelse og få gjort huset helt rent. Herefter kan du kalke huset, så alle sprækker i træværket bliver fyldt.

Der har været utrolig mange tilfælde af blodmideangreb i år, synes jeg - måske har vejrbetingelserne været ideelle eller også er der blot mere fokus på det lede problem.
Der findes ikke nogen genial og hurtig løsning på, hvordan man kommer miderne til livs - kun knofedt, grundig og gentagende rengøring af alt inventar og hus ... gerne med efterfølgende kalkning virker - og væk skal de millionvis af skiderikker, for de dræner hønsene for blod, hvilket selvfølgelig svækker dem og i sidste ende kan ende med at tage livet af dem

Du kan tjekke, om der er blodmider i huset ved at tørre undersiden af en sovepind med et stykke køkkenrulle - er der røde spor, er det blodmider.

God arbejdslyst
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline VibekePie

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 06 ſeptember , 2016, 12:18 »
Nu spiser jeg frokost, og så tager jeg fat - alt strøelse samt sand under siddepinde ud, reder og siddepinde rengøres og reder, pinde, gødningsbræt samt området omkring siddepladserne kalkes godt og grundigt.
Så må resten af huset få kalk i morgen.
Vi har slagtet de største af Faverolles kyllingerne, men de var noget mindre under fjerpragten end vi havde forventet.

Ellers tak for hjælpen sidst,

mange hilsener
Vibeke

Offline Maria2aaen

• Bruger
« Svar #3 Dato: 08 ſeptember , 2016, 07:30 »
Vi fik dem også i hønsehuset her efter sommerferien. Jeg tømte huset fuldstændig - reder, siddepinde, foder alt røg ud. Vi har sandbund så jeg gravede et par cm af og kørte nyt sand derind. Men først sprøjtede jeg hele huset med staldchok og derefter vaskede alt af i hemexcide. Vi har lavet nye redekasser ud af metal cykelkurve, som kan tages ud og spules. Før havde vi træ redekasser, men føj de var helt levende i samlingerne! Og så drysser jeg hemexcide i redekasserne jævnligt nu. Jeg er også begyndt at ligge lidt friske urter i dem, som jeg har læst skulle være naturlige anti-utøj. Det er bla morgenfrue, mynte, lavendel og oregano som jeg alligevel har i haven lige nu.

Men det ser ud til at have virket. Jeg har ikke set krybene siden start august, hvor vi opdagede dem.
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster