Hvilke race høns har du. Igår havde jeg 4sussex da jeg kom fra job havde jeg 3. Den ene er åbart blevet hakket ihjel Idag. Selv om der ingen ballade var igår da de blev sat ind. 
Ej det var sørme da ærgerligt.

hvor gamle var dine Sussex?
Vi er også selvforsynende med æg og kyllinger til fryseren. Jeg har 4 dværghøns som har til formål at ruge kyllinger ud. Og det gør de formidabelt

Så har vi lidt af hver af følgende racer - fordi jeg synes det er sjovt med de mange forskellige slags hønseracer der finde: skånske blomsterhøns (de var lidt sløve til at komme igang med at lægge æg efter vinteren, vi har ikke kunstigt lys i vores hønsehus, men siden marts har de troligt lagt 1 æg dagligt hver.), blomster/New Hampshire blanding (kom i æglægning som 5 mdr. Og lægger 1 æg dagligt). Begge de to første her er lette racer som der ikke er så meget slagteværdi i. Og så alligevel. De unge hanekyllinger ligger på 1600-2000 g som 5 mdr. Så har vi haft faverolles (store madammer der også lægger en æg hver til hver anden dag. De lagde æg langt ind i vinteren. Kyllingerne er store og vokser hurtigt. De er også kønvisende så man fra de får vingefjer kan se om det er høner eller haner. De bliver ved slagt ca 2-2,5 kg som 5 mdr. Og er også gode supperhøner.) SÅ har vi lidt orpington (god slagtevægt, men kødet kan nemt bilive lidt mere trevlet. Det er ikke så fint trevlet som faverolles. Mht. æglægning ved jeg ikke endnu, da jeg først har fået høner i år, og de er nu 3 mdr. ). Så har vi lidt sussex, og jeg er imponeret både over slagtevægt (vi slagtede ved 4 mdr), lækkert, mørt kød og hønerne er gået i æglægning som 5 mdr.. De er også ret tamme og kontaktsøgende. Så meget søde høns. Sidst så har vi nogle dværghøns. Virkeligt nuttede. Vi har dem mest med det formål at de skal ruge kyllinger ud, så deres æg er nærmest en bonus. Men meget nuttede og ungerne elsker de små æg

Når de ikke lægger skruk, så ligger de faktisk 1 æg om dagen.
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt i fht. Valg af race. Jeg plejer enten af købe daggamle kyllinger og putte under skrukken, eller en varmelampe hvis skrukken ikke vil tage dem og så har vi ruget lidt af vores egne æg ud nu her i år også. Det bliver jo så krydsninger fordi jeg ikke har dem raceopdelte. Mht. Din hane ligner han en del de grønlægger kyllinger min skruk har ruget ud i år. Så der er nok noget engelsk araucana i ham, mine grønlægger er efter en engelsk araucana hane og en høne der var halv eng. Araucana. Ud af de æg kom der en kylling som der tydeligvis er silkehøne i, en brun meleret, en New Hampshire farvet og så en lysegrå ligesom din. Så ret sjovt at man kan få så mange farver ud af, i dette tilfælde, en sort høne og en sort hane...