Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hvor længe kan man lade dem ruge?  (Læst 14160 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lis nielsen

• Passiv bruger
hvor længe kan man lade dem ruge?
« Dato: 15 Maj , 2009, 10:31 »
hej folkens jeg har en moskus and der ligger på æg, men det ser ikke ud til de bliver til noget skal have dem kigget efter i aften.... sker der noget ved at skaffe nogle andre æg hos naboen og lade hende rugepå dem. hun kommer jo til at ligge ret længe. hun er stadig i fin form og klare sig godt,spiser fin og ser i det hele taget godt ud ... vil i lade hende prøve at ruge et hold mere ud? ???

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
Sv: hvor længe kan man lade dem ruge?
« Svar #1 Dato: 15 Maj , 2009, 11:14 »
Hej!

Mange er ikke klar over at moskus ænder ruger meget længe og altså ikke ca. 28 dage som hos mange andre ande racer.
Jeg mener at det er 33 dage at moskus ruger.

Hvor længe har din and ruget?

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline lis nielsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 15 Maj , 2009, 11:41 »
de ruger et sted mellem 33 og 35 dage... min har nu ligget i 35 så jeg vil lige have dem i vand i aften for at se om de er levende...

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #3 Dato: 15 Maj , 2009, 11:46 »
Bare ha tålmodighed, de skal nok komme, jeg havde ænder sidste gå og jeg ventede og ventede, men der kom ællinger  *f
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline lis nielsen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 25 Maj , 2009, 09:12 »
så kom de endelig de søde små ællinger. hun gik en hele uge over tiden. det har jeg aldrig oplevet før men indtil videre er der klægget 5 små ællinger og der er flere på vej..... ;D

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #5 Dato: 25 Maj , 2009, 09:15 »
Det kan være at hun har ruget lidt ustabilt, så æggene er blevet kølede ned og at rugetiden derfor er blevet forlænget.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline lis nielsen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 25 Maj , 2009, 10:29 »
det tror jeg....men nu er julen redet vi skal have andesteg..mums

;D

Offline Ole Nørgaard

• Bruger
    • Strynø Hereford Kød
« Svar #7 Dato: 09 Juni , 2009, 14:13 »
Hej, vi har også vores allerførste kuld på vej. Vi har også en moskusand som pt har ruget i 42 dage. Vi tog et æg i dag og lagde det i vand. Det blev flydende og vi mener, at når ægget flyder, er det befrugtet. Er det korrekt? Vi synes ægget vi puttede i vandet er blevet mere mørkt/blåligt. Er det normalt?
Med venlig hilsen
Nørgaard

PT. 24 rugeæg - 8 creamlegbar, 6 blanding af creallegbar og maran, 6 bielefelder og 4 af maran..

Vi har økologisk Hereford kvæg som vi sælger som levende dyr og som slagt. Vi har 3 islandske heste samt 5 gamle pensionerede får samt 1 stk. Lagotto hanhund med navnet Luca..

Offline Søs, Tisted

• Passiv bruger
  • Søs, Tisted
    • Tisted
« Svar #8 Dato: 09 Juni , 2009, 15:15 »
Min andemor lagde sig til at ruge på 15 æg d. 27/28 april. I lørdags d. 6 juni kom hun ud af huset med 13 ællinger.
  !n !n

Det er ca 40 dage, så prøv bare at vente stille og rolig og se om ikke der sker noget helt af sig selv lige pluselig.

Jeg synes altså, at de mørke/blålige æg plejer at være dem der ligger tilbage og er rådne - desværre.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Ole Nørgaard

• Bruger
    • Strynø Hereford Kød
« Svar #9 Dato: 09 Juni , 2009, 16:17 »
Hej Søs, det æg som vi prøvede i vandet i dag og som var flydende, var også det æg som er blevet lidt mørkere i æggeskallen ???

Er der nogen af jer herinde, som kan fortælle, om ægget er befrugtet når det flyder og om æg som er mørke/blålige er rådne æg?
« Senest Redigeret: 09 Juni , 2009, 16:19 Fra Ole Nørgaard »
Med venlig hilsen
Nørgaard

PT. 24 rugeæg - 8 creamlegbar, 6 blanding af creallegbar og maran, 6 bielefelder og 4 af maran..

Vi har økologisk Hereford kvæg som vi sælger som levende dyr og som slagt. Vi har 3 islandske heste samt 5 gamle pensionerede får samt 1 stk. Lagotto hanhund med navnet Luca..

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 09 Juni , 2009, 16:19 »
hmmmm.... kommer det ikk an på om ægget vipper ..og ikk kun om det flyder ?
Med venlig hilsen Søs

Offline Ole Nørgaard

• Bruger
    • Strynø Hereford Kød
« Svar #11 Dato: 09 Juni , 2009, 19:23 »
Hej Søs Rose, jeg ved det ikke, men hvis du siger det hænger sådan sammen, må vi nok lige se, om alle de æg hun ligger på er mørke, for så må de jo alle være rådne. Og så jeg jo så spørge her i forum, hvorfor så alle æg er rådne, hvis de er det?
Med venlig hilsen
Nørgaard

frida

• Gæst
« Svar #12 Dato: 09 Juni , 2009, 19:49 »
Hej.
Mht. om æg flyder, har jeg også hørt, at de er befrugtede. Jeg har ved hønseæg erfaret, at de godt kan være flydende, men kun indeholde blomme, selvom de er blevet ruget tiden ud. Ved dog ikke, om det samme er gældende for ænder. Vrikker de i vandet, er der selvfølgelig liv i ægget.

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 09 Juni , 2009, 19:58 »
må desværre sige at de æg jeg havde sidste år der var mørke var rådne.
Med venlig hilsen Søs

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 10 Juni , 2009, 00:15 »
Vandtesten har intet med befrugtning at gøre. Hvis ægget flyder så har man ikke ruget for tørt.
Grunden til at ægget flyder er, at der er fordampet væske fra ægget under rugning. Herved er luftblæren også blevet større og derfor bliver der opdrift i ægget. Dette sker også ved ubefrugtede æg.
Dog skal det også siges at der sagtens kan komme ællinger/kyllinger ud af æg der synker.
Hvis ægget rokker i vandet så er der selfølgelig liv i. Men igen... der kan også godt være liv i æg uden bevægelse.

Hvis dine æg er blevet mørke/grønlige så er der med ret stor sikkerhed ikke noget liv i. Medmindre at anden har lavet bummelum i reden og at de har fået farven herfra...
Hvis de er grønlige så lugter de sikkert også af råddenskab. Prøv at lugte til dem.

Danny
Himlen bør altid være blå!