Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp!!! med 2 skrukhøner og deres ene kylling  (Læst 6237 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Hjælp!!! med 2 skrukhøner og deres ene kylling
« Svar #30 Dato: 17 Maj , 2009, 13:15 »
Nåh, hvor sødt - en mødregruppe!
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #31 Dato: 17 Maj , 2009, 13:50 »
Kirsten, hvis du kikker i mit galleri kan du se billeder af mine tre skukker, der i fællesskab passede kylingerne sidste år, det var med pædagogisk rundkreds og det hele. *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #32 Dato: 17 Maj , 2009, 14:01 »
Hi hi, det var da imponerende. Leger de sanglege o.s.v også?
Har ikke set det med høns før, men med katte (især siamesere, der også kan finde på at sætte en kastreret hankat til at babysitte mens mødrene tager en slapper) og geder. For mange år siden havde vores nabo en kat og en hund, der bunkepassede killinger/hvalpe. - også amning. Heldigvis var det "kun" en lille hund, så størrelsen passede nogenlunde.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #33 Dato: 17 Maj , 2009, 15:30 »
Det var lige før de gjorde, der var ingen tvivl om at alle kyllingerne betragtede alle skrukkerne som "mor" og vice versa.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mette E

• Passiv bruger
« Svar #34 Dato: 18 Maj , 2009, 08:21 »
Så er jeg ved en pc igen.
Det går rigtigt godt. Jeg har flyttet begge skrukker ind i et andet rum, og der er nu kommet 2 kyllinger, de trives super. Jeg tror at jeg er en større hønemor end skrukkerne, så jeg kan ikke lade være med at holde øje kyllingerne hele tiden.  *p <E *y
Med venlig hilsen
Mette E

Høns, får, Dexter kvæg

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #35 Dato: 18 Maj , 2009, 08:45 »
Mette jeg havde 4 dejlige små silke kyllinger, som min skruk rugede ud, men i løbet af et par dage døde 3 da jeg tog dem kunne jeg se en klump i rumpen på dem, for at det ikke skal gentage sig, ja så får de blendet havergryn med hirse i de 2 første dage, ja også lidt startfoder, bare et godt råd til dig  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Mette E

• Passiv bruger
« Svar #36 Dato: 18 Maj , 2009, 09:10 »
Tak for rådet. Mine får havregryn og startfoder. Jeg tjekker dem hver dag, så jeg kan få dem lidt tamme. Jeg er ked af at høre at det gik skidt for dig, håber resten klare det.
Med venlig hilsen
Mette E

Høns, får, Dexter kvæg

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #37 Dato: 18 Maj , 2009, 12:58 »
Jeg har ikke endnu prøvet at gøre alvor af at fodre på denne måde, til silkekyllingerne, håber jeg får det gjort denne gang.
Men jeg har tidligere være udsat for at de stopper til ved kloaken, og har da heldigvis tidsnok fået fjernet klatten, så jeg ikke har haft nogen døde på den konto, men det kræver at man kikker dem efter dagligt.
Nemmere er det, hvis det rigtige foder kan gøre det.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #38 Dato: 18 Maj , 2009, 13:36 »
Ja men det gør jeg også ser efter, men jeg måtte altså ikke tage hendes unger, og jeg troede at de var fine i rumpen, siden dengang har jeg alle kyllingerne oppe i hånden og vender lige bunden ivejret på dem for at se om de er fine i rumpen  *f
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Mette E

• Passiv bruger
« Svar #39 Dato: 18 Maj , 2009, 13:53 »
Det er super info at i kommer med. For jeg har bare haft mine kyllinger i hånden, for at få dem håndtamme og ikke som mine gamle høns - de er skræmte når vi kommer.  Fremover bliver de lige tjekket bagi også.  ;)
Med venlig hilsen
Mette E

Høns, får, Dexter kvæg

Offline Maja

• Passiv bruger
« Svar #40 Dato: 18 Maj , 2009, 14:27 »
Jeg havde det samme problem i vinter, med 2 af kyllingerne. Så jeg blødte det op med vand med lidt olie og pillede det af med fingrene. Min teori var og er at det måske er fordi de ikke kom ud i fugtig jord eller græs. Eller at de skal ha noget grønt. Så jeg gravede græstotter op i vinter og bar ind, (se foto i mit album)Jeg har aldrig haft problemer med det før. Og havde det heller ikke efter. Mine får startfoder iblandet hirse og vildtfuglefoder. Da det, såvidt jeg ved, indeholder gode planteolier der er godt for tarmen.
 Nu bliver der måske ramaskrig vedr. vildtfuglefoderet, men det jeg har iagtaget er at mutter har 2 forskellige lyde til kyllingerne. Den ene er kom, detter er guf for små kyllinger.
Den anden er STOP bliv væk dette er ikke for børn. Og kyllingerne forstår hvad hun siger, selvom hun selv æder det. Jeg har 7-9-13 ikke haft kyllinger der er døde af uforklarlige årsager. Det er det samme  hun gør ude i haven når de render rundt der, der kommer hun også med forskelligartede lyde til kyllingerne.
Ret mig bare hvis jeg tager fejl, jeg fortæller bare hvad mine erfaringer er.

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #41 Dato: 18 Maj , 2009, 16:28 »
Det er super info at i kommer med.
Fremover bliver de lige tjekket bagi også.  ;)

Mette, jeg tror kun, det er silkehøns, der har dette problem, det er i hvertfald ikke udtalt hos andre racer.
Det fremkommer pga. deres dun og små silkefjer, det hele klistrer sammen til en klump over rumpen, hvis der er afføring der er lidt tynd.
Men det skader jo aldrig at checke, *gg
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Mette E

• Passiv bruger
« Svar #42 Dato: 18 Maj , 2009, 17:34 »
Kyllingerne har det stadig fint og ingen klumper, på dem jeg tjekker. De går selv ud af redekassen og spiser og drikker. Det er når de er ude af redekassen jeg fanger dem og tjekker dem. Vi har nu døbt den skruk Fru Skrap, for hun hakker efter os. Skrukkerne holder meget øje med dem, troede faktisk ikke en høne kunne få så lang en hals - det ligner helt dem fra tegnefilm  ;D
Spændingen stiger, for det lyder som om der er flere end 2  <L nu, men har endnu kun set 2 kyllinger ad gangen - så mon det er de samme eller ..............
Det er en fantastisk verden at komme ind i. Fjerkræ har ellers aldrig sagt mig noget, selvom jeg trofast fodre de vilde fugle. Vi fik kun høns for æggene skyld og en suppe høne engang i mellem. Men nu er jeg begyndt at forstå dem - kan dog stadig ikke kende forskel på hønsene, men håber at det kommer.  <P
Med venlig hilsen
Mette E

Høns, får, Dexter kvæg

Offline Mette E

• Passiv bruger
« Svar #43 Dato: 19 Maj , 2009, 08:12 »
Så er der 3 kyllinger  *p
Med venlig hilsen
Mette E

Høns, får, Dexter kvæg

Offline Berit