Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp!!! med 2 skrukhøner og deres ene kylling  (Læst 6227 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Hjælp!!! med 2 skrukhøner og deres ene kylling
« Svar #15 Dato: 15 Maj , 2009, 12:07 »
 *k fingre for dig...
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Mette E

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 15 Maj , 2009, 12:11 »
Tak, I får besked om hvordan det går.
Med venlig hilsen
Mette E

Høns, får, Dexter kvæg

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #17 Dato: 15 Maj , 2009, 12:25 »
Det er lidt sjovt I skriver det med flere skrukker om kyllingerne giver ballade . For de to gange jeg har haft skrukker, har der været tre, der har lagt sig. Jeg har bare fordelt æggene under dem, og når kyllingerne er klækket, og de er jo klækket samtidig, har de tre skrukker passet alle kyllinger i bedste kollektivstil. Sikke et held jeg ikke har vidst, at det ikke kan lade sig gøre, eller rettere at mine høns ikke har vidst det! *h *s
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #18 Dato: 15 Maj , 2009, 12:38 »
Jeg siger heller ikke, at det ikke kan lade sig gøre, bare at der kan opstå problemer.

Har prøvet med to silkehøner, hvor de nærmest slogedes om kyllingerne, og det ga' nogle hak til kyllingerne også.
Der var godt nok 5 dages forskel på deres klækning, men den enes kyllinger skulle ihvertfald ikke kommer over til den andens etc...
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 15 Maj , 2009, 12:50 »
*k *k *k *l
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Mette E

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 15 Maj , 2009, 13:20 »
Den lever  *p min lille kylling. Men det har ikke været muligt flytte de 2 skrukker. Den ene er flink og lader mig flytte hende, den anden hakker og bider. Såsnart den ene er væk fra reden, så jeg kan tage den anden - er den ene inde igen. Så jeg har følt mig lidt frem.
Jeg have et par ekstra hænder til hjælp, så venter til manden kommer hjem  ;).
Puh hvor er jeg bare glad for at den lever. Der er mindst 8 æg i reden endnu. Dem må jeg have lyst, så jeg kan fjerne de ufrugtbare.
Med venlig hilsen
Mette E

Høns, får, Dexter kvæg

hoejberg

• Gæst
« Svar #21 Dato: 15 Maj , 2009, 14:05 »
Dejligt den ene er i live, håber det bedste med resten <O *o

Offline Maja

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 15 Maj , 2009, 15:42 »
Hej Mette
Hvis du kikker i mit galleri, kan du se den lykkelige udgang på at 2 skrukker kan finde ud af det sammen. De rugede ikke sammen og der er 1 uge imellem kyllingerne.

Samtidig kan jeg fortælle dig da jeg havde min første rugehøne for 2 år siden, gik der også koks i det med at ægene var ruget i kortere eller længere tid. For jeg havde ikke ret mange æg. Så jeg kunne ikke give hende nye.
Mine skrukker har en lidt aflang kasse,(kaninhus) hvor der er plads til lidt vand og mad i den ene ende og min skruk som dengang lå på 9 æg, slæbte æggene med sig ud af reden, så de kyllinger der var klækket kunne spise og drikke. Derefter baksede hun ægene med tilbage i reden og kaldte kyllingerne til sig igen. Da det var meget koldt ca. 1 gr. varme, hængte jeg varmelampen op, lidt højt, så der bare var lunt i den ende hvor foderet var. Jeg slukkede om natten. Klækningen varede 1 uge, jeg troede ikke der var noget i de sidste 3 æg, da det varede så længe, men hønemor blev troligt ved og minsandten om der ikke kom 2 mere. Så stod hun af reden og det sidste æg viste sig var ubefrugtet.
Når rugningen er færdig, bære jeg huset ud i haven og sætter buret til på græsset, og så går der ikke længe før mutter kalder dem ud i den friske luft.

Så ... jeg ville ikke gøre noget, andet end at give dem ro og gøre det muligt for kyllingen at kunne få lidt at spise og drikke, tæt på mutter. På grund af disse oplevelser og erfaringer, er det mit råd til dig.
Andre har andre erfaringer.
Jeg lyser heller ikke æggene, men lader det være op til hønen at vurdere. Det har jeg kun gode erfaringer med.
Og så har jeg selv lige gjort klar hos min skruk, hun ligger på 10 æg. Jeg måtte dog lige lytte på et af æggene og jeg kunne høre der blev gnasket derinde. Tit lige før de klækker kan man endda høre at det pipper,
Held og lykke med din kylling og de der kommer <L <L <L <L

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #23 Dato: 15 Maj , 2009, 15:51 »
Ja da jeg læste dit svar Maja tænkte jeg hun har silke, derefter så jeg i galleriet det var jo silke, ja de er bare kanon  *p *p
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Maja

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 15 Maj , 2009, 16:07 »
Ja Siker ER dejlige.

Da jeg skrev til Mette så jeg ikke lige hvilken race hun har. Der står danske landhøns, er det det samme som gammel dansk landrace? I så fald var det dem jeg havde før silkerne. De er også gode rugere og skrukmødre. Andre racer kan jeg ikke gøre mig klog på og der er jo stor forskel på temperamentet.

Det bliver spændende at høre om Mette.

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 15 Maj , 2009, 21:48 »
Har prøvet med to silkehøner, hvor de nærmest slogedes om kyllingerne, og det ga' nogle hak til kyllingerne også.
Der var godt nok 5 dages forskel på deres klækning, men den enes kyllinger skulle ihvertfald ikke kommer over til den andens etc...

Jeg har også flere gange oplevet at det absolut ikke kunne lade sig gøre. Men det er selfølgelig ikke i alle tilfælde.
Jeg har haft høner der har kæmpet som haner og været helt blodige i hovedet og på halsen.
Selv da jeg skildte dem fra hinanden og satte den ene høne 10 meter fra den anden fløj de i "struben" på hinanden alligevel.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #26 Dato: 15 Maj , 2009, 21:55 »
Det er ligesom spørgsmålet om 2 haner sammen - nogen gange går det - andre gange ikke.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline bikealot

• Passiv bruger
  • R.I.P.
« Svar #27 Dato: 17 Maj , 2009, 10:44 »
Jeg tror ikke at det lykkes dig. Når først en skruk har hørt og mærket kyllinger, under sig så plejer de ikke at blive liggende ret længe. Jeg har også tit set (bla. hos min faster) at hvis en høne har fået kyllinger så er de andre skrukker også gået af deres reder for at passe de ny klækkede kyllinger.
Danny

Det er (heldigvis) ikke altid rigtigt. Jeg har to skrukker for øjeblikket. Den ene er ikke færdig med at ruge, og hun lader sig ikke distrahere af en til tider MEGET højrøstet kylling. De har så trods alt ikke ruget i samme kasse, men ca. en halv meter fra hinanden.
Mvh.
Susanne
Der (forhåbentlig!) snart er den lykkelige ejer af denne her
Nåh, ja, og så også lige
0.1.4 Wyandot (eller noget)
2.1 katte af blandet herkomst
1.0 schæfer/lab.blanding

Offline bikealot

• Passiv bruger
  • R.I.P.
« Svar #28 Dato: 17 Maj , 2009, 11:04 »
Jeg må også tilslutte mig Maja og Marianne's gode erfaringer med mødrefællesskab. Havde to der skrukkede sidste år (i øvrigt de samme to som er i gang lige nu). Der var ca. 2 ugers forskel på kyllingerne, men de gik sammen næsten hele tiden og hvis nogle af husstandens firbenede dyr kom for tæt på, forsvarede de i fællesskab.
Selv om hende der udrugede først virkelig er en hystade, så var der ingen problemer overfor de andre høns.

Her er beviserne:  <D
« Senest Redigeret: 17 Maj , 2009, 11:12 Fra bikealot »
Mvh.
Susanne
Der (forhåbentlig!) snart er den lykkelige ejer af denne her
Nåh, ja, og så også lige
0.1.4 Wyandot (eller noget)
2.1 katte af blandet herkomst
1.0 schæfer/lab.blanding

Offline Maja

• Passiv bruger