Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kalkben  (Læst 7941 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ellgaard

• Passiv bruger
Kalkben
« Dato: 13 Juni , 2016, 19:26 »
Hej. Jeg er nybegynder med høns. Har fem dejlige piger, og fornylig købte jeg en hane. Men men, min kære nabo fortalte mig, at han havde Kalkben, der skulle bare dyppes i petroleum og så en ordentlig omgang vaseline på. Læste mig til, at madolie var godt, det prøvede vi så for to dage siden. Idag vaskede vi så med sæbespåner og smurte masser af vaseline på. Han er meget rød bag på benene, og syntes han er rød helt oppe på maven (mellem benene) er ikke så vild med de stærke sager, petroleum må være ubehageligt. Men jeg vil gerne beholde min hane. Syntes ikke det så særlig slemt ud, men efter vi har "behandlet" ham, er han blevet meget rød på benene. Skal det se sådan ud, og hvad med maven. Han er frisk og spæner rundt mellem pigerne, og passer dem rigtig godt.
Lone

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Kalkben
« Svar #1 Dato: 13 Juni , 2016, 21:26 »
Petroleum er stærke sager, for stærke sager, efter min mening. Madolie er godt, og det er også godt du har smurt med vaseline. Bliv ved med det. Du kan også spraye hanefar med lidt fluespray (staldchok). Et pift under hver vinge, et pift i rumpen og et lille pift på hvert ben. Derefter skal du være vedholdende med madolien eller vaselinen et stykke tid.

Lad os høre hvordan det går. Når du tager hånd om sagen tror jeg sagtens at han kan blive så god som ny igen. P.S. Husk at rengøre siddepinde, muge ud og så videre i samme omgang.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Ellgaard

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 13 Juni , 2016, 21:48 »
Alt er rengjort og Vi har kalket hele hønsehuset indvendigt. Vi vil gerne undgå så meget kemisk som muligt.
« Senest Redigeret: 13 Juni , 2016, 21:50 Fra Ellgaard »
Lone

Offline Mette Nygaard

• Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
« Svar #3 Dato: 14 Juni , 2016, 11:06 »
Jeg tror hanens røde ben og bug 'bare' er irritation. Så ja, gør som Tanja siger, evt. smør ham lidt på bug med lidt zinksalve eller andet irritationsdæmpende?

I øvrigt: Jeg har hørt at kokosolie skulle være et godt alternativ/supplement til madolie og vaseline? :)
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Ellgaard

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 14 Juli , 2016, 22:20 »
Vi har nu behandlet vores hane i en måneds tid, for Kalkben. Vi brugte sæbespåner og vaseline, jeg syntes ikke det gik hurtigt nok med helningen. Så jeg forsøgte med petroleum og vaseline. Det gør jeg ikke igen, (hanen var ligeglad) MEN....... Petroleum gør at vaselinen ikke hæfter på benene, og alt blev sort og møgbeskidt. Så jeg går tilbage til sæbespåner. Det bliver bedre, tager bare tid. Det værste er når han skal fanges, han ved bare hvad der skal ske, når vi kommer to mand, og han bliver mere og mere snu  :laugh: men han gør os ikke noget, og han er helt stille når vi først har fat på ham.  ::) Jeg tror han bliver rigtig fin, på et tidspunkt.
Lone

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #5 Dato: 15 Juli , 2016, 05:39 »
Hvis ikke petroleum vaskes af meget hurtigt, så ødelægger det huden på mennesker - jeg kan ikke se, at det skulle være anderledes for hønseben!! Det må også svie ganske fælt, hvis der er revner i benene pga kalkmiderne  :(

Er det stressende for din hane - og høner at blive indfanget og behandlet, så kan du bruge NIX salve. Det skal som regel kun påsmøres èn aller højst to gange og er meget, meget effektivt
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Ellgaard

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 15 Juli , 2016, 06:16 »
Hvis ikke petroleum vaskes af meget hurtigt, så ødelægger det huden på mennesker - jeg kan ikke se, at det skulle være anderledes for hønseben!! Det må også svie ganske fælt, hvis der er revner i benene pga kalkmiderne  :(

Er det stressende for din hane - og høner at blive indfanget og behandlet, så kan du bruge NIX salve. Det skal som regel kun påsmøres èn aller højst to gange og er meget, meget effektivt
Det skal prøves, jeg suser afsted til apoteket. Jeg håber hanen bliver mere tam, vi har kun haft høns et par måneder. Vi er ude i haven sammen med dem hver dag, og han kommer meget tæt på os, men vi kan ikke strække armen ud mod ham, så hopper han hurtig væk. Der er kun en høne der er så nysgerrig, at vi lige kan nå at røre hende lidt, men hun skræpper og er hurtig væk, for at komme tilbage med det samme og se hvad vi laver.  :laugh: Jeg håber de bliver mere tamme.  ;D
Lone

Offline Alice

• Bruger
« Svar #7 Dato: 15 Juli , 2016, 13:19 »
Mine høns er ved at løbe mig (og alle andre) ned, når de vejrer hampefrø. Franskbrød (som er det rene "slik", er også en favorit. De er helt sikkert modtagelige for bestikkelse!

Hvis hanen selv får lov til at fordele godbidderne, bliver han hurtigt rigtig glad for jer. Men lad være med at gøre ham alt for "tam"; hvis han totalt mister respekten for mennesker, kan han prøve at dominere, og det kan desværre lede til hanesuppe. Et godt, respektfuldt forhold til hanen er efter min erfaring det bedste.
Haner kan blive jaloux, så lad ham endelig tro, at han altid er den første på hønernes hitliste.

Offline Ellgaard

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 15 Juli , 2016, 14:57 »
Tak for de gode råd. :)
Lone

Offline Lone

• Bruger
« Svar #9 Dato: 16 Juli , 2016, 07:45 »
Kogte, løse ris er også godt at lokke fjerkræ med, eller dåsemajs, for de er tvunget til at komme hen og spise, kan ikke bare stikke af med en større bid og drøne i sikkerhed ;) Og vedr. kalkben kan levertran være godt, både i stedet for olie (og petroleum  :o ) men også for at hele huden op. Hans røde maveskind, det kunne vel ikke være tegn på en anden type utøj?
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)