Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvornår kyllinger i have + hønsegård  (Læst 2961 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline AMette

• Passiv bruger
Hvornår kyllinger i have + hønsegård
« Dato: 12 Juni , 2016, 11:42 »
Jeg er den lykkelige "mormor" til 2 dværgkoichin-kyllinger og 1 Tysk dværg-kylling på snart 4 uger. Min supergode skruk - en dværgkoichin - er ved at kede sig ihjel. De går for sig selv i et stort kaningræsningsbur ude i haven. Der er eget lille hus med til det. Det bliver flyttet hver/hveranden dag for at skabe lidt variation og for at det ikke skal blive for snasket hos dem.
MEN mor er vant til at gå frit i hele haven og hun er ved at være desperat, hun vil så gerne ud.
Men hvornår tror I det er rimeligt risikofrit at lade dem gå sammen med de andre høns? Og hvornår ville I lukke den lille flok ud i haven? Jeg tænker katte og specielt skader.
Dværgkoichinerne er nærmest født kælne, men den lille tyske dværg er bange og vil ikke i hænder. Jeg burde vel hugge hovedet af den med det samme - eller???

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Hvornår kyllinger i have + hønsegård
« Svar #1 Dato: 12 Juni , 2016, 13:43 »
Jeg har aldrig haft problemer med hverken katte, skader, krager eller andet, men det kommer meget an på hvor frække de er hvor du bor. Mine skrukhøner plejer at tage kyllingerne med ud fra 2 ugers alderen. De andre høns plejer aldrig at være et problem. Det er nemmest at sammenføre mens mor stadig passer på de små.

Hvorfor ikke lade den tyske vokse op og lade den blive så stor at du kan få et måltid ud af den?

Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Alice

• Bruger
Sv: Hvornår kyllinger i have + hønsegård
« Svar #2 Dato: 12 Juni , 2016, 22:07 »
Sæt dem sammen med de andre høns. Mamma ved bedst, hvornår det er ok, og så længe hun er interesseret i kyllerne, beskytter hun dem. Ingen anden skal vove at gøre dem fortræd. Jeg har hørt om en høne med kyllinger, som vandt over en spurvehøg! Hanen er for øvrigt også en hjælp. Han vil ikke have, at hans damer slås, så han går imellem og maner til besindighed. Men sørg for, at kyllingerne har et sted, hvor de andre høns ikke kan komme, så de har deres mad i fred og kan søge ly, hvis det er nødvendigt.