Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skruk light?  (Læst 3276 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lilli

• Bruger
Skruk light?
« Dato: 02 Juni , 2016, 12:50 »
Hejsa

Jeg har pt. en høne med kyllinger og en høne der ruger, de to sidste har ikke lagt æg den sidste uges tid. De ligger godt nok nede i redekassen i 1-1½ time, kommer ud og gakler op som om at de har lagt et æg, men der er bare ikke nogen æg, og det er ikke fordi de har lagt dem hos skrukken.

Den ene af dem har opført sig som om hun var skruk, med at puste sig op og gøre sig bred, og hakket efter mig hvis jeg har taget ægget hun lå på (før de stoppede). Hvad er jeres erfaring? har ikke lige oplevet at de bare stopper før, kan de tro at de lægger æg uden at gøre det - eller være halvvejs skrukke, uden at ligge i rugekasserne?. De er fra sidste år, så det er ikke alderen der gør det.
1,5 blandings høns, 0,2 isa brown, 0,2 dværg orpinton , 2,0 hunde og 2,1 katte

Offline Maria2aaen

• Bruger
Sv: Skruk light?
« Svar #1 Dato: 04 Juni , 2016, 09:32 »
Er det ikke noget med at hønen bruger op til 14 dage på at samle æg inden hun ligger sig fast på dem og ruger? Så hvis du fjerne æggene hverdag, så bliver hun ikke rigtig skruk, fordi hun ikke har noget at ruge på. Men hvis du lader æggene ligge så bliver hun måske rigtig skruk. Jeg undrede mig over at mine dværghøns fra sidste år ikke blev skrukke, da heg havde fået fortalt at den race blev skruk flere gangevi løbet af foråret. Men vi fjernede nemlig æg hverdag. Da jeg så lod æg ligge i reden, vupti på ca 10 dage lagde alle tre dværghøner sig skruk! Lidt mere end jeg lige havde regnet med ;-)
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #2 Dato: 04 Juni , 2016, 19:09 »
Mine bliver nu altså skrukke hvad enten der er æg i reden eller ej. Det andet kan jeg ikke svare på, andet end at jeg et par gange har oplevet hos mine maraner at jeg ser dem på reden, og når jeg vil samle æg, så er der ingen. Måske æder de dem?
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Lilli

• Bruger
« Svar #3 Dato: 06 Juni , 2016, 09:01 »
Mine er også blevet skruk selv om jeg har taget æggene hver dag, for dem har det været nok bare at se nogle få æg, før jeg får samlet dem ind, har faktisk gjort en del for at de ikke skulle blive skruk, men de ville bare :)

De to tanter som ikke er skruk, har lagt to æg siden i torsdags i alt, så det er ikke lige fordi de er særlig aktive på det punkt lige pt. De er så til gengæld meget optaget af kyllingerne, specielt den ene. Jeg tager dem stadig ind om aftenen, for hønemor vil ikke være i det lille hus vi har bygget til dem, og den ene af tanterne går først sent ind, hun går frem og tilbage fra kyllingeindhegningen og over til bygningen hvor hun ved de er om natten. Tror hun håber på at de kommer ud igen, den anden er gået ind i hønsehuset. De er nu sjove at studere :)
1,5 blandings høns, 0,2 isa brown, 0,2 dværg orpinton , 2,0 hunde og 2,1 katte