Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skruk høne  (Læst 3188 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Micher

• Bruger
Skruk høne
« Dato: 13 Maj , 2009, 18:11 »
Hej
Min kæreste og jeg har lige fået købt os 1,3 Orbington. Vi kunne godt tænke os nogle kyllinger, men vi er ikke sikre på, hvordan og hvorledes det foregår med at få hønsene skrukke. Er der nogen som har nogle gode råd til, hvad vi skal gøre for at få kyllinger?
« Senest Redigeret: 13 Maj , 2009, 18:36 Fra Micher »
Mvh

Michael

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Skruk høne
« Svar #1 Dato: 13 Maj , 2009, 18:40 »
Jeg ved ikke hvor let orpington skrukker, men jeg kan "programmere" mine til at skrukke, ved at lægge 8-10 golfbolde i en redekasse. Så får jeg mindst én skruk indenfor en uge. :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Micher

• Bruger
« Svar #2 Dato: 13 Maj , 2009, 18:45 »
Tak for svar :-) Men hvordan foregår det så med æggene? Lægger de nye imens de er skrukke eller skal man lægge nogle af de "gamle" indsamlede ud bagefter golfboldene?
Mvh

Michael

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #3 Dato: 13 Maj , 2009, 18:52 »
Nej når de er skruk lægger de ikke æg, for så vil de ruge, du kan gøre som Marianne skriver, eller du kan købe falske rugeæg, og når de begynder at lægge fast ja så er de blevet skruk, man kan også høre det på den lyd de kommer med.
Jeg gør det at jeg skriver dato på æggene og sætter ud i min stald, æggene må ikke være mere end 14 dage gammel, så skal de smides væk derfor er det godt med dato på æggene og skriv det i den runde ende, på den måde så har du altid æg hvis de skulle blive skruk, der er også nogen der har æggene i køleskab så kan man jo bruge dem hen af vejen, og så alligevel have nogle hvis hønen bliver skruk, held og lykke med jeres høns  *p
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #4 Dato: 13 Maj , 2009, 18:54 »
Mens de er skruk, så lægger de ikke æg. Men de skulle jo nødigt alle blive skruk samtidig..

Og ja, når/hvis du får en skruk, så skal alle æg lægges samtidig under skrukken, for at kyllignerne klækker samtidig. Ellers vil skrukken forlade reden, når de første kyllinger er 1-2 døgn og så vil eventuelle resterende kyllinger jo ikke blive ruget ud. Klik på ordet rugeæg så kommer der mere om dette
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi