Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: To skruk or not to skruk  (Læst 2940 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Charlotte A

• Passiv bruger
To skruk or not to skruk
« Dato: 19 Maj , 2016, 18:41 »
Nå, men ... Jeg læst flere indlæg her på siden, og flere af dem svarer jo mere eller mindre på mit spørgsmål, men jeg vover alligevel at starte en ny tråd om emnet  :)

Situationen er, at vi har en blandet flok havehøns, heraf to gul orpington. Den ene af de unge damer viste alle tegn på at være skruk, så håbefulde som vi var, skaffede vi rugeæg, men inden vi fik dem hjem, var hun rendt af reden  ::) Æggene står lige nu køligt og bliver vendt morgen og aften, og de burde i hvert fald have have otte-ti dage i sig, så vi har ikke opgivet endnu, men what to do?

Vi byggede (eller, 'vi' ... den bedre halvdel byggede ;) ) en lille indhegning med redekasse til hende, men hun er ret uimponeret. Spørgsmålet er, om vi kan hjælpe hende til at blive skruk igen ved at lade hende blive i indhegningen og lægge æg i redekassen (ikke de befrugtede endnu, ikke før vi er sikre) eller er det synd? Hun virker stresset, hvis hun kan se de andre høns, så vi har lagt et stort tæppe over den side, der vender over mod den store hønsegård, og det lader til at hjælpe, men hun har stadig ikke lagt sig. Skal vi lade hende komme 'hjem' til de andre og håbe på, at hun lægger sig i en af de sædvanlige redekasser? Og hvis vi gør, sker der så noget ved at lade hende blive og ruge, mens hun er sammen med de andre? Skal vi lade hende blive lidt endnu og i så fald, hvor længe?

En anden mulighed: Vi har en kattetransportkasse, som har en god størrelse - den har jeg redt op med halm og sat ind i indhegningen, så nu har hun faktisk hele to muligheder - den indbyggede redekasse og den transportable. Hvis hun nu lægger sig i transportkassen, hvad gør vi så om natten? Den står jo uge i indhegningen og ikke under tag ...

Både datteren og jeg selv er ret syge efter at få kyllinger, men hvad gør en klog?

På forhånd tak for svar  :)

Jeg har flyttet dit indlæg til 'Høns' - Helle/admin.
« Senest Redigeret: 19 Maj , 2016, 19:25 Fra Helle K. »
Hønemor til en blandet flok havehøns

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
Sv: To skruk or not to skruk
« Svar #1 Dato: 19 Maj , 2016, 19:39 »
Hvis hun har været skruk og rejst sig igen, så bliver hun ikke skruk igen foreløbig. En høne bliver først skruk, når hun har været igennem en æglægningscyklus. Hvis hun er i æglægning nu, så har hun ikke været skruk, men kan muligvis blive det, når hun har lagt alle sine æg.

Jeg har ret dårlig erfaringer med kattetransportkasser mm til de helt store høns. Det virker ikke til de har plads nok til at vende sig, og de træder stort set altid æggene i stykker.

Jeg ville lade hende komme tilbage til de andre, og så se om hun lægger sig. Hun kan gode ruge i flokken. Jeg har lidt på min blog, som du måske vil få noget ud af at læse http://hobbydyrene.blogspot.dk/p/udrugning-under-skrukhne.html
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Charlotte A

• Passiv bruger
Sv: To skruk or not to skruk
« Svar #2 Dato: 19 Maj , 2016, 21:16 »
Tak for svar  /o

Vi har fjernet transportkassen igen - Lille Pip er gået til ro for natten i redekassen. Hvis hun ikke bliver liggende i morgen, kommer hun retur til de andre  :)
Hønemor til en blandet flok havehøns