Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Generelt lav befrugtning i år?  (Læst 3525 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Maria2aaen

• Bruger
Generelt lav befrugtning i år?
« Dato: 17 Maj , 2016, 14:30 »
Jeg har jo lige haft en skruk som desværre viste sig at have ruget på tomme æg. Da jeg så igår ringede rundt for at finde nogle daggamle kyllinger til hende, snakkede jeg med en anden hønseavler, som sagde at han havde haft enormt mange kunder i år, hvis skrukhøner havde ruget på tomme æg (altså ikke æg fra ham), og at hans egne æg også havde svært ved at komme over 40-50%... Er der andre som har oplevet dårligt befrugtning i år? for det lyder da mærkeligt, hvis det skulle være et generelt problem - og hvis ja - hvorfor mon??
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Generelt lav befrugtning i år?
« Svar #1 Dato: 17 Maj , 2016, 14:39 »
Hos mine brahma og maran har der været rigtig god befrugtning. De første par rugninger faktisk 100% men hvor der var et par stykker der faldt fra undervejs. Seneste par rugninger har der været meget få ubefrugtede æg, vel en befrugtning på 90+%

Silkerne har til gengæld været dårligt befrugtede. Har alt i alt haft en befrugtning omkring 50% med dem.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 17 Maj , 2016, 16:51 »
Jeg er også 4ilfreds med både befrugtnings- og klækningsprocrnten. Til gengæld synes jeg, at jeg har overvægt af haner i år, men pyt, de smager jo godt.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 17 Maj , 2016, 17:33 »
Pga. af den meget milde vinter så har utøj haft rigtige gode betingelser, så det kan måske være en af de store syndere til dårlige befrugtninger, da mange folk ikke lige har deres høns i hænderne til dagligt og får tjekket dem.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 18 Maj , 2016, 09:32 »
Et godt tip mod utøj, nemt  og ugiftigt er hemexcide. Jeg har en lille håndfuld i rodekassen og har desuden "kalket" hønsehuset indvendigt med hemexcide = intet utøj.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk