Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: En spand til skrukhønen  (Læst 2733 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
En spand til skrukhønen
« Dato: 12 Maj , 2009, 22:45 »
Nu har vi fundet dette hersens lille fif med at bruge en spand - med en udskåret indgang - til at have sin rugende høne i.
Det er på mange måder smart under rugningen og klækningen: man kan komme lidt fugtig jord eller en omvendt græstørv i bunden til fugt, og alligevel lade hønen ruge på trægulvet... hvis spanden passer i størrelsen, bliver hønen ikke så nemt forstyrret af de æglæggende, for pladsen er optaget... Når kyllingerne klækker er det nemt at sætte en bøjelig plade eller et stykke papir for åbningen så der er lukket, og kyllingerne risikerer ikke at ende i et hjørne, for spanden er rund... man kan endda flytte hønemor og kyllinger til et andet sted uden alt for meget ballade...
   Alt i alt har denne spand sine fordele, men jeg har dog netop - og smerteligt - erfaret, at den kun er god indtil kyllingerne er færdige med at klække.

Jeg har haft en gammel, erfaren dværghøne til at ruge i en sådan spand. 8 æg blev til 8 sølvhalsede dværgkyllinger, alle sammen klækket indenfor samme døgn, alle sammen små, dunklædte og velskabte. Tilsvarende blev 8 lignende æg i rugemaskinen til én kylling, som jeg satte ned i spanden til de andre.
  I går da kyllingerne var udklækket flyttede jeg spanden med høne og kyllinger over i mit palle-skrukkehus og åbnede for dem. De ville imidlertid ikke ud, så jeg lod dem stå og tænkte: "de kommer nok ud i morgen."

I dag var jeg ikke ude hos hønsene (der som bekendt ligger flere kilometer væk), foruden hurtigt her til aften. Jeg havde et ærinde, og så var det også fint lige at kigge om de havde det godt.
Da var det at jeg erfarede det skrækkelige: fire (!) fine, velformede, men også kolde og døde daggamle dværgkyllinger lå hulter til bulter inde i hjørnet bagved spanden, mens de overlevende fem sad i det modsatte hjørne af spanden sammen med deres mor.
   Nej hvor blev jeg pludselig gal på den rådne møgspand, og på mig selv over at jeg ikke bare havde lukket for dem igen da de ikke ville ud. Dejlige, nyfødte skabninger, som jeg bare havde overladt til egen skæbne...  :'(

Fra nu af hedder det altså: spand indtil kyllingerne kommer ud, derefter skal spanden væk!
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline liski

• Passiv bruger
Sv: En spand til skrukhønen
« Svar #1 Dato: 13 Maj , 2009, 01:38 »
ØV, Magnus! *t  Godt, man lærer af sine erfaringer.
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: En spand til skrukhønen
« Svar #2 Dato: 13 Maj , 2009, 07:13 »
Det var trist, Magnus  *t , af skade bliver man klog, men sjældent rig.
Hvor godt, at du stadig har de fem, der klarede sig, dem skal du "bare" glæde dig dobbelt over  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk