Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hus til gæs  (Læst 11153 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Guyonne

• Passiv bruger
Hus til gæs
« Dato: 23 April , 2016, 14:20 »
Jeg har bestilt 6 gæs. Dansk landgæs. De skal først ruges ud, men nu skal jeg finde ud af hvor stort hus vi skal have til dem. Vi har mange ræve her, og derfor har jeg tænkt mig at låse gæserne ind om natten.

Hvor stort skal huset være så 6 gæs har det hyggeligt og godt?
Hund, marsvin og nogle fisk. Ikke noget fjerkræ endnu

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
Sv: Hus til gæs
« Svar #1 Dato: 23 April , 2016, 22:01 »
Gæs sviner enormt, så sørg for at fodre og vande udenfor. Husets størrelse - syntes jeg - afhænger af, hvor tit du vil gøre rent. Nogle få m2 er nok, hvis du rengør rigtig tit. Det er som om det de æder kommer dobbelt igen. Det er naturligvis ikke tilfældet.

Husk at gæs skal lære at gå ind HVER aften. Lærer du dem ikke det, så sover de lige så gerne ude. Det syntes ræven er alle tiders.

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #2 Dato: 23 April , 2016, 22:18 »
Gæs sviner enormt, så sørg for at fodre og vande udenfor.

Er det ikke et lovkrav hos svømmefugle, som det er hos høns, at man skal fodre og vande under fast tag?
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Gåsepigen

• Bruger
« Svar #3 Dato: 23 April , 2016, 22:37 »
Tommelfingerreglen er omkring 1 m2 pr. næb.

Hvis du selv skal bygge hus til dem, kan du lave en pjaskeafdeling i huset med finmasket volierenet i bunden, så vandet løber ud på jorden i stedet for at svine inde i huset. Se billeder og video til inspiration her: http://www.backyardchickens.com/a/large-portable-goose-or-duck-coop-wagon-with-water-catchment-portable-pond

Jeg skal selv til at bygge gåsehus og vil absolut have lavet det med pjaskeafdeling. Det bliver dog ikke med indendørs bad som i linket. Jeg vil nøjes med en spand, så de kan dyppe hovedet. For at gøre det nemmere at skifte vand, har jeg tænkt mig at lave et hul i væggen med en lille rund platform, så en murerspand på 12 liter kan stå halvvejs inde. På den måde kan vandet skiftes udefra, og spanden kan fæstnes på ydervæggen med en cykelslange eller lignende.

Det er ikke min erfaring, at gæs sviner så meget med maden - så længe de ikke kan vælte beholderen eller hoppe op i den. I mit nye gåsehus har jeg planlagt at montere et 110 mm. kloakrør med to 90 graders bøjninger, så jeg får et J-formet foderrør. "Krogen" på J-et skal gå ind gennem væggen og fungere som foderskål, og "stangen" skal sidde udvendigt på huset med en prop/muffe øverst, så det ikke kan regne ind.

Jeg regner med at lave foder- og vandstation i hver sin ende af huset, så gæssene får mindst muligt vand i foderet.

Gæs kan i øvrigt godt lide vinduer, så de kan kigge ud.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Guyonne

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 23 April , 2016, 22:58 »
Du har ret angående fast tag. Jeg har lige fundet noget information angående lovgivning, og jeg kan se at jeg heller ikke kan bruge min dam for mine gæs, fordi vilde fugle har også adgang til den (og jeg har ikke lyst til at dække den til med en net eller lignede).
https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=142145

Offline Guyonne

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 23 April , 2016, 23:01 »
Tak for svaret Gåsepigen! Lige det jeg havde brug for.

Offline Gåsepigen

• Bruger
« Svar #6 Dato: 24 April , 2016, 10:24 »
Du har ret angående fast tag. Jeg har lige fundet noget information angående lovgivning, og jeg kan se at jeg heller ikke kan bruge min dam for mine gæs, fordi vilde fugle har også adgang til den (og jeg har ikke lyst til at dække den til med en net eller lignede).
https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=142145

Det er altid godt at kende gældende lovgivning. Når det så er sagt, er lige netop denne bekendtgørelse efter min mening både bundhysterisk og ulogisk. Jeg har bestemt heller ikke indtryk af, at den overholdes i privates fjerkræhold. Fx. tvivler jeg på, at folk generelt desinficerer eller skifter deres fodtøj, når de går rundt mellem de forskellige typer fjerkræ hjemme hos sig selv.

Logikken halter kraftigt, fordi reglerne er forskellige, alt efter hvad fuglene skal bruges til. Hvis jeg fx. vil opfede 10 ænder til slagt, så skal jeg overholde bekendtgørelsen. Men hvis jeg vil opfede 10 ænder, så jægere kan skyde dem, så er det åbenbart ligefedt med fugleinfluenza.

Personligt ville jeg ikke lade en sådan bekendtgørelse ødelægge bademulighederne for mine gæs.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Guyonne

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 24 April , 2016, 11:37 »
Jeg synes nu også at reglerne modsiger hinanden. Man skal bare bruge sin sunde fornuft. Hvis alle skulle gøre det, havde man ikke brug for regler men kun brug for retningslinjer.
Men vi er meget inspirered af den flytbare gåsehus, og går lige i tænkeboksen hvordan vi skal lave sådan en.

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 24 April , 2016, 14:30 »
Flytbare huse er også geniale i forhold til rotter, der jo har en forkærlighed for at flytte ind under diverse små fjerkræhuse - men vupti, så flytter man huset :)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Ari

• Bruger
« Svar #9 Dato: 19 Maj , 2016, 13:49 »
Hvis man er god til at stå op og lukke dem ud om morgenen, behøver de heller ikke noget foder om natten. Strengt taget vel heller ikke vand, så længe de ikke får foder. Men en enkel vandspand om natten giver god samvittighed.

En anden mulighed er en rævesikker indhegning i stedet for et hus. Det kan så diskuteres, hvornår den er rævesikker. Ræve er forskellige, men et el-hegn med én eller to tråde virker godt for de allerfleste. Man skal gøre op med sig selv, om man vil investere i det, da spændingsgivere er ret dyre. Man kan dog købe dem brugt.
Danske gæs og moskusænder i blåbroget og sortbroget.