Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvorfor duer de lyse æg ikke..  (Læst 3342 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rixen

• Passiv bruger
Hvorfor duer de lyse æg ikke..
« Dato: 11 Maj , 2009, 20:56 »
Jeg har 1.6 orpington høns. Jeg har ruget kyllinger ud af deres æg 3 gange i år..men det undre mig lidt at lige netop en af hønsene lægger meget lyse æg, og at lige netop disse æg faktisk næsten aldrig er befrugtet..det forstår jeg ikke, er der nogle som ved hvorfor der ikke er kyllinger i de lyse æg..æggene er både store og flotte..

hilsen Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
Sv: Hvorfor duer de lyse æg ikke..
« Svar #1 Dato: 11 Maj , 2009, 20:57 »
Det er måske fordi den ene høne som lægger de her lyse æg ikke er hanens favorit, så han parrer sig ikke med hende...?
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 11 Maj , 2009, 20:59 »
Ok, det har jeg ikke tænkt på..men har fået en bemærkning fra en som købte rugeæg engang..han sagde at han kunne se på det lyse æg, at det ikke duede..og jeg troede ikke på ham..men det gør jeg altså lidt nu.
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 11 Maj , 2009, 21:08 »
Det virker underligt, men jeg tror at det er på samme måde som Lisbeth siger, at det er fordi hun ikke bliver trådt af hanen :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Lars

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 13 Maj , 2009, 08:13 »
Jeg lige ruget æg ud fra nogle dværg orpington, og der var både nogle alm brune æg og nogle lyse, der var lidt mindre end de andre, og der kom kyllinger ud af begge.

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 13 Maj , 2009, 09:05 »
han sagde at han kunne se på det lyse æg, at det ikke duede..og jeg troede ikke på ham..men det gør jeg altså lidt nu.

Det skal du ikke tro på. Det er noget sludder og han har ikke vist hvad han snakkede om.
Form og farve er rimelig ens for hver enkel høne. Dvs. at når du (ca.) får et lyst æg om dagen så stammer det fra den samme høne. En høne lægger altså ikke et lyst æg den ene dag, et mørkt den anden dag og en nuance midt imellem den tredje dag.
Men ja, det kan så godt være at hovedparten af de lyse, eller mørke, æg ikke er befrugtet men så er det fordi at hanen ikke træder/parre netop denne høne, særlig ofte. (som de andre også skriver)

Danny
Himlen bør altid være blå!