Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kan man flytte en skrukhøne med mange æg?  (Læst 6020 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Sonny

• Passiv bruger
Kan man flytte en skrukhøne med mange æg?
« Dato: 13 April , 2016, 10:22 »
Hejsa fik endelig høns sidste år, så det er stadig lidt nyt det hele.
Nu har en af vores Sussex så besluttet sig at ligge sig skruk, og jeg forsøgte at flytte hende ind i et bur ved siden af de andre, men det brød hun sig absolut ikke om, hun vil ind til de andre igen.
Hun ligge i en af redekasserne hvor de andre også er og der har hun nu lagt i 1,5 uges tid nu på æg.

Mit store spørgsmål er hvad gør jeg hvis der kommer kyllinger, redekassen er ca. 30 cm. over gulvet, og hvordan får de mad og drikke, og hvordan kommer de op til hende igen?
Vil de andre høns og hanen lade kyllingerne være i fred?

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Kan man flytte en skrukhøne med mange æg?
« Svar #1 Dato: 13 April , 2016, 16:50 »
De andre høns plejer ikke at være et problem her. Det største problem er at kyllingerne kan falde ud af reden, inden moren er klar til at gå af. Det gør hun efter ca 2 døgn, så du bliver nødt til at holde godt øje med dem og få dem tilbage i reden, hvis det sker. Når mor så først er gået af, så kan du sagtens flytte dem. Det er nu nemmest at lade dem bliver i flokken, så du ikke skal bøvle med sammenføring senere. Udfordringen med det er så at sørge for at kyllingerne får deres specialfoder. Jeg plejer i de tilfælde at ha både kyllingefoder og æglægningsfoder til at stå fremme, selvom de voksne så levet af kyllingefoder så længe.

Men hvis mor vil hoppe tilbage på reden, så kan de små ikke følge med, og så må du evt skille dem fra.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #2 Dato: 13 April , 2016, 16:50 »
Det er meget svært at flytte hende efter 1½ uge, men det kan vel lade sig gøre. Du skal blokere hendes adgang til at forlade reden og så lufte hende hver dag, indtil du måske er heldig hun bliver på ægene.

Du må ha problemer med, at andre høner lægger æg hos hende, det kan blive noget være rod, for så kommer der jo kyllinger over en lang periode. Men du har måske tjek på hvilke æg der er hvilke ??.

Bliver hun liggende, så sker der intet for kyllingerne kan sagtens tåle at hoppe ned på gulvet. Hønen går ikke tilbage til reden, vil jeg tro. Hun bliver på gulvet hos sine kyllinger.

De andre høns i huset skal nok holde sig i skindet - de rører ikke kyllingerne, for med en god hønemor tør de ikke. De bliver angrebet øjeblikkeligt, hvis de forsøger.

Du skal nok afskærme hende og kyllingerne, for ellers spiser de andre høns også kyllingefoderet og vælter vandet - for der skal være vand, som de små kan komme til at drikke.

Meld endelig tilbage om hvordan det går og hel og lykke med projektet.

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #3 Dato: 13 April , 2016, 16:53 »
Apropos det med at de andre lægger æg hos hende.... hvis ikke du har gjort det, så skal du sørge for at mærke rugeæggene, så du dagligt kan fjerne nylagte æg. De mærkes nemmest med en streg hele vejen rundt om midten, så kan du se mærkningen lige meget hvordan æggene vender.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.