Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Nye høns bliver hakket af gamle  (Læst 4282 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Benjiboy

• Passiv bruger
Nye høns bliver hakket af gamle
« Dato: 20 Marts , 2016, 23:56 »
Har et irriterende problem.

I min hønsegård har jeg hele tiden haft 4 stk Isa Brown, og nu har jeg så købt 2 ekstra,  mit problem er så at de 2 nye bliver hakket af de 4 gamle,  det er så slemt at jeg har delt hønsegården  op i 2, så de nye kan gå i fred.  Men jeg vil jo gerne have at de allesammen kan gå sammen.  Hvis jeg prøver at sætte en af de gamle høns ind til de 2 nye,  bliver de 2 nye totalt bange,  og bliver straks angrebet,  så snart jeg er gået...  Hvad skal jeg gøre?  Skal jeg bare sætte dem sammen og håbe på det bedste eller?

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Nye høns bliver hakket af gamle
« Svar #1 Dato: 21 Marts , 2016, 05:43 »
Lad de nye og de 'gamle' gå adskilt med hegn imellem i en uges tid - så lærer de hinanden at kende uden at kunne hakke.
Jeg ved ikke, hvor stor din hønsegård er, men det kan være svært at tilføre nye Isa'er til en etableret flok, hvis de har trange forhold.
Mine høns går frit og jeg oplever aldrig problemer, når jeg sætter nye individer ind i flokken - heller ikke når det er Isa'er, som jeg altid har nogle stykker af i flokken.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #2 Dato: 21 Marts , 2016, 11:11 »
Når du så ophæver adskillelsen, sørg for at de har rigtig meget at lave - lækkerier, noget at skrabe i osv., så de er godt beskæftiget med noget positivt.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline hanssc

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 25 April , 2016, 19:14 »
Har samme problem. Har forskellige 5 racer. Har 5 gamle og 5 nye høns. De gamle er ret hårde ved de nye. De væste er to røde amerikaner. Men de andre gamle følger trop, når de starter det. Den det går hårdest ud over er en grønlægger.

Er i tvivl om de blot skal have lidt tid til at få styr på hakkeordenen. Har overvejet om det bliver nødvendig at anskaffe en hane. Jeg har mulighed for at adskille dem i to indhehninger. Men så skal jeg igen med at bygge et hønsehus mere.

Er også interesseret i gode råd.

Offline Alice

• Bruger
« Svar #4 Dato: 25 April , 2016, 21:49 »
En god flokhane dæmper hønsenes aggressioner. I det hele taget styrer han flokken, så den fungerer bedst muligt, så hvis du har mulighed for at have en hane, er det en rigtig god idé.