Hegnets højde kommer an på hvilken race du vælger, men de fleste tunge racer kan holdes bag 90 cm hegn. De fleste krydderurter smager også godt for høns, dog har jeg prøvet at gi mine mynte, og det kunne de ikke li.
Du skal tænke på, at hvis du vælger to dværghøns, så vil de sandsynligvis være skruk det meste af foråret og sommeren, og så lægger de ikke æg imens. Gode skrukhøner og gode æglæggere findes ikke i den samme høne.
Et forslag kunne være at vælge 1-2 høner fra en race der skrukker og som kan ruge et kuld kyllinger ud til dig, og så vælge 2-3 høner af en god æglægningsrace, som kan sørge for æggene.
Når du ikke vil ha hane, så kan du købe befrugtede rugeæg og lade hønen ruge dem ud, eller du kan lade hende ruge på kunstige æg og så efter endt rugeperiode lægge nogle daggamle kyllinger under hende. Hvis man vælger løsningen med at købe daggamle, så ved man hvad man får, for det kan godt være at der slet ikke kommer noget ud af æggene. Du skal altid købe flere æg end du egentlig vil ha kyllinger, for mange gange bliver ikke alle til noget.
Når du nu ikke vil ha hane, er det så pga hans galen? For du skal lige ha med i dine overvejelser om slagtedyr, at de jo også kommer til at gale et stykke tid inden de er klar til slagt. I princippet kan du dog bare vælge at slagte tidligt, men personligt synes jeg ikke der er så meget kød på før ved 6 mdre alderen, og der har de galet i 3-4 mdr.
Ang racevalg, så kommer det jo lidt an på, om du vil ha stor eller dværg. Jeg har ikke så meget forstand på dværghøns, da jeg selv kun har forskellige store racer. Men her er et par forslag i de store racer:
Gode skrukhøner: silkehøns er vist bare altid rigtig gode skrukhøner, mine har i hvert fald aldrig svigtet, ellers er der hos de fleste andre racer lidt forskel på stammen de kommer fra, om er gode skrukker eller ej, men det må du høre opdrætteren om... det er fx orpington, sussex, maran (orpington kan dog godt være lidt klodsede og træde æg i stykker).
Gode æglæggere som ikke skrukker: new hampshire og faverolles + sussex og maran fra en ikke skrukkende stamme.
Gode slagtehøns: alle de ovenstående + alle andre tunge racer.
Her kan du se billeder og læse lidt om rigtig mange racer
http://www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk/Det er dog ikke alle racerne der er lige nemme at få fat på )