Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ny i hønseverden  (Læst 17120 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline den_

• Passiv bruger
Ny i hønseverden
« Dato: 18 Marts , 2016, 22:13 »
Hej allesammen

Jeg går med tanken og at skulle lave et hønse hus, hvor der selvfølgelig skal nogle høns i og i den forbindelse er der da kommet nogle tvivl spørgsmål om det og her håber jeg at i kan svar på nogle af dem..

Hønsehuset og den lukket gård bygger jeg selv, men der er da nogle spørgsmål omkring dette.
Selve huset bliver 1,2x1,2 m og bliver hævet 60 cm over jorden. grundfladen på selve gården bliver 1,2x 3,0 m. Og en højde på 1,8m..
For at ræve sikret gården, selv om vi aldrig har set en ræv, selv om vi bor med marker og skov omkring os, måske fordi vi har 2 hunde..
Men planen var at grave ca 10 af hvor det skal stå også sætte voliere net på bundrammen af det også smide jorden tilbage i gården igen. Huset bliver af x-finer plader med spor i med en redekasse som sider "uden på huset" for at bevare så meget gulv plads som muligt i huset, bunden vil jeg beklæde med linoleum eller en støbefiner for at gøre det lettere at gøre rent. Tagget bliver med plader og tagpap på eller tagplader så hele gården også bliver overdækket så de har mulighed for at komme ud selv om det regner..
Hele gården bliver beklædt med volierenet så måren eller rotterne ikke kan kom ind.
Det var lidt om hvordan jeg havde forstillet mig at bygge det så til spørgsmålene til selve huset og gården.
 1. Skal jeg isolere hele huset med f.eks 50-100mm rockwool eller er det lige meget?
2. Skal der laves ventilations huller i huset?
3. Ville det være nok at ligge sand under selve huset til i kan tage deres sandbad.
4. Hvilke høns og hvor mange vil i forslå, det skal være en god æg lægger men det gør Heller ikke noget hvis det også var en man kunne komme i Kødgryden..

Det var lidt spørgsmål og der er da chance for der kommer flere.

Hele herligheden er meningen skal stå i vores køkken have, hvor der også er et drivhus. Hele køkkenhaven er indhegnet. Tanken var at hønsene kunne lukkes ud når vi er hjemme, men vil dette overhovedet kunne lade sig gøre uden at hønsene æder det hele, vi har jordbær ( dem kan vi hegne inde når der er bær på) ellers plejer der at være kartofler, gulerødder, forårsløg, mynte, timian, rosenmarie og lidt andet krydderurter ..
Gulerødderne vil vi godt kunne undvære da det aldrig har givet den store høst og forårløgene kunne vi nok godt få plads til i drivhuset, kartoflerne og jordbærrene vil vi ikke undvære, men de vil nok godt hegnes ind også et net over hvis det blev nødvendigt. Hele køkkenhaven er ca. 70 m2 og arealet med kartofler og jordbær er nok tilsammen 15-20 m2 og drivhuset er 6 m2. I perioden hvor drivhuset står åbent vil der blive sat en gitterramme i døråbningen

Vil dette kunne lade sig gøre??

Med venlig hilsen og forhåbentlig snart hønse ejer
Dennis
Mvh.
Dennis
0,2 Maran, 0,2 Sussex
Der udover 2 franske bulldog drenge, 500L saltvand og en dejlig kone

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Ny i hønseverden
« Svar #1 Dato: 18 Marts , 2016, 22:38 »
Jeg vil ikke kommentere så meget på selve bygningen af huset, da det ikke er min stærke side. Men overvej om ikke du vil bygge større. En hovedregel for store høns er min 1 m2 til to høns i huset og 2 m2 pr høne i gården. Det hjælper selvfølgelig lidt, hvis de kommer ud i haven, men der vil alligevel altid være dage hvor de vil blive i huset hele dagen, og så er det rart med god plads.

Et hus af den størrelse du beskriver ville jeg max komme 3 store høns eller 5 dværghøns i. Ønsker du selv at opdrætte kyllinger til slagt eller vil du bare gerne ha nogen der er værd at koge suppe på, når de ikke lægger æg længere? Det har betydning for racevalg, da du kan vælge en skrukkende race, hvis du selv vil ruge ud.

Ang køkkenhaven, så vil de kort og godt æde alt, hvad de kan komme i nærheden af.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline den_

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 18 Marts , 2016, 23:29 »
Hej raziel

Tak for det hurtige svar.

Jeg kunne godt lide tanken om evt. 2 voksen dværghønse også 2 slagte kyllinger.. Hvis det kunne lade sig gøre, men så er det vel at man skal ligge et par befrugede æg i reden når man ikke vil have en hane eller skal man købe små kyllinger som man feder op.

Ok så må jordbærrene være spæret inde hele tiden, samt kartoflerne, hvad med krydderurterne og mynten vil de også tage dem?

Det kunne nok godt lade sig gøre at lave det lidt større selve huset og gården.

Hvor højt skal selve hegnet være rundt om selve køkkenhaven for at være sikker på de ikke kommer ud i resten af haven
Mvh.
Dennis
0,2 Maran, 0,2 Sussex

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #3 Dato: 19 Marts , 2016, 07:09 »
Hegnets højde kommer an på hvilken race du vælger, men de fleste tunge racer kan holdes bag 90 cm hegn. De fleste krydderurter smager også godt for høns, dog har jeg prøvet at gi mine mynte, og det kunne de ikke li.

Du skal tænke på, at hvis du vælger to dværghøns, så vil de sandsynligvis være skruk det meste af foråret og sommeren, og så lægger de ikke æg imens. Gode skrukhøner og gode æglæggere findes ikke i den samme høne.

Et forslag kunne være at vælge 1-2 høner fra en race der skrukker og som kan ruge et kuld kyllinger ud til dig, og så vælge 2-3 høner af en god æglægningsrace, som kan sørge for æggene.

Når du ikke vil ha hane, så kan du købe befrugtede rugeæg og lade hønen ruge dem ud, eller du kan lade hende ruge på kunstige æg og så efter endt rugeperiode lægge nogle daggamle kyllinger under hende. Hvis man vælger løsningen med at købe daggamle, så ved man hvad man får, for det kan godt være at der slet ikke kommer noget ud af æggene. Du skal altid købe flere æg end du egentlig vil ha kyllinger, for mange gange bliver ikke alle til noget.

Når du nu ikke vil ha hane, er det så pga hans galen? For du skal lige ha med i dine overvejelser om slagtedyr, at de jo også kommer til at gale et stykke tid inden de er klar til slagt. I princippet kan du dog bare vælge at slagte tidligt, men personligt synes jeg ikke der er så meget kød på før ved 6 mdre alderen, og der har de galet i 3-4 mdr.

Ang racevalg, så kommer det jo lidt an på, om du vil ha stor eller dværg. Jeg har ikke så meget forstand på dværghøns, da jeg selv kun har forskellige store racer. Men her er et par forslag i de store racer:

Gode skrukhøner: silkehøns er vist bare altid rigtig gode skrukhøner, mine har i hvert fald aldrig svigtet, ellers er der hos de fleste andre racer lidt forskel på stammen de kommer fra, om er gode skrukker eller ej, men det må du høre opdrætteren om... det er fx orpington, sussex, maran (orpington kan dog godt være lidt klodsede og træde æg i stykker).

Gode æglæggere som ikke skrukker: new hampshire og faverolles + sussex og maran fra en ikke skrukkende stamme.

Gode slagtehøns: alle de ovenstående + alle andre tunge racer.

Her kan du se billeder og læse lidt om rigtig mange racer http://www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk/

Det er dog ikke alle racerne der er lige nemme at få fat på )

Offline den_

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 19 Marts , 2016, 15:19 »
Hej Pia

Tak for den hurtige respons.

Ja vi vil ikke have en hane på grund af dens galen, men kan man ikke se kønnet på en dag gamle kylling?
Angående valget så tiltaler maran'en og sussex hønen mig nok mest, hvis de kan gå sammen?
Fordelingen må jeg så lige finde ud af, men det finder jeg nok nærmere ud af når jeg har fået bygget det og hvor meget større jeg laver det.

« Senest Redigeret: 19 Marts , 2016, 15:28 Fra den_ »
Mvh.
Dennis
0,2 Maran, 0,2 Sussex

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #5 Dato: 19 Marts , 2016, 15:47 »
Du kan ikke se kønsforskel på daggamle. Maran og sussex er nogen af de tidligste at se kønsforskel på, men de skal være 5-6 uger gamle.

Offline frydensberg

• Passiv bruger
    • frydensberg-billing
« Svar #6 Dato: 19 Marts , 2016, 16:45 »
Jeg har maran og sussex gående sammen, det fungere storartet :-)
Jeg er særligt glad for maran, de er ikke så store, ret nøjsomme og gode til at finde føde selv, lægger godt med utrolig smukke æg, har et dejligt roligt temperament, bliver i haven (bag lavt hegn 70 cm) og laver fabelagtige slagtekylliger (hvor af hanekyllingerne hurtigt opnår stor god str. Hønerne er meget mindre end hanerne)
Hos mig ryger hovedet når de begynder at gale, og der har maran'erne en slagtevægt efter slagtning på ca. 1800-2000 g. Store, flotte og velsmagende!
Jeg taler også for en indhegning af det du vil beholde i køkkenhaven, her har hønsene spist alle jordbærene (inkl. planterne), gulerødderne, krydderurterne (incl. mynte),det eneste der er tilbage i min køkkenhave er jordskokker og tidsler, de falder åbenbart ikke i smag...

Mange hilsner
Lena Frydensberg-Holm
Nybegynder udi hønseri
En Dejlig husbond
2 Dejlige drenge børn
0,1 british shorthair kat, Karma
1,0 Vapset sort labrador hvalp, Kaos
5,5 dværgvædder kaniner, gulrød og satin
1,1 hermelin Rex kaniner
0,3 sort kobber maraner
0,2 lys sussex stor
3,6 store wyandot kyllinger

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #7 Dato: 19 Marts , 2016, 17:11 »
Så må der godt nok være forskel på stammerne hvornår maranhanerne begynder at gale ;) Mine starter, når de er 10 uger gamle, og der er de slet ikke klar til slagt. Jeg slagtede nogle 16 ugers sidste år, og de lå omkring 1500 gram slagtet vægt.

Offline frydensberg

• Passiv bruger
    • frydensberg-billing
« Svar #8 Dato: 19 Marts , 2016, 17:32 »
Mine har været 16-20 uger gamle...
Jeg har ikke selv hane, så jeg har købt ruge æg og lagt dem under skruk. Mine marankyllinger er derfor kommet fra 3 forskellige steder, men det har været ret ens tilvækst og det er først der de er begyndt at gale...
Mange hilsner
Lena Frydensberg-Holm
Nybegynder udi hønseri
En Dejlig husbond
2 Dejlige drenge børn
1,1 hermelin Rex kaniner
0,3 sort kobber maraner
0,2 lys sussex stor

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #9 Dato: 19 Marts , 2016, 17:58 »
Det er da også typisk for mig, at lige få fat på den stamme med de tidlige galere ;D Især fordi jeg har unghanerne lige udenfor mit soveværelsesvindue i en periode, når de er taget fra skrukhønerne.

Det kan måske også skyldes at du ikke har en voksen hane... så har de ingen at lære det fra. Mine maraner starter som sagt ved 10 ugers alderen, og de andre (brahma, plymouth rock, sussex, orpington mm) omkring 16 ugers alderen. Jeg har 5 voksne haner, der gerne lærer fra sig ;)

Offline frydensberg

• Passiv bruger
    • frydensberg-billing
« Svar #10 Dato: 19 Marts , 2016, 18:02 »
Det er da spøjst...
Jeg bor i villakvarter, med naboerne meget tæt på, så det har stort set været den dag en hane begyndte at gale, hovedet røg...
Måske har det afskrækket resten :-D
Mine går sammen med resten af flokken i hele perioden, de har hele haven til rådighed.
Men jeg nyder da så at jeg har været heldig  ;D
Mange hilsner
Lena Frydensberg-Holm
Nybegynder udi hønseri
En Dejlig husbond
2 Dejlige drenge børn
1,1 hermelin Rex kaniner
0,3 sort kobber maraner
0,2 lys sussex stor

Offline den_

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 19 Marts , 2016, 20:28 »
Hej Lena

Tak for en svaret og super fedt med en kommentar fra en som har det setup af racer jeg selv går og har i tankerne at få.

Så har vi også været ude og måle lidt mere og vi laver nok selve huset 120x180 cm og med højde på 120 cm.
Selve hønsegården bliver så med en grundflade på 1,8x5 m så der kommer lidt mer plads
Mvh.
Dennis
0,2 Maran, 0,2 Sussex

Offline den_

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 02 April , 2016, 19:58 »
Så er jeg i fuld gang med at bygge hønsehuset og gården.
Hvor stort skal udgangs hullet være?
Jeg regner med at jeg laver et vindfang på udvendigt
« Senest Redigeret: 02 April , 2016, 20:32 Fra den_ »
Mvh.
Dennis
0,2 Maran, 0,2 Sussex

Offline den_

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 10 April , 2016, 18:56 »
så blevet huset færdig og 2 maran og 2 sussex høns er flyttet ind

lidt flere billeder
http://fjerkrae.dk/cpg1416/thumbnails.php?album=1906
« Senest Redigeret: 10 April , 2016, 19:05 Fra den_ »
Mvh.
Dennis
0,2 Maran, 0,2 Sussex

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #14 Dato: 10 April , 2016, 21:25 »
Sikke et fint gulv :) Dejligt hus og tillykke med hønsene :)