Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Varme i rum  (Læst 2452 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Varme i rum
« Dato: 17 Marts , 2016, 08:00 »
Jeg har et rum i stalden, som er lavet til at kyllingerne går der mens de er små. Rummet er delt ca. på midten og i den ene side er der lavet to rum, hvor kyllingerne går, der er sat plader på væggene, så det er trækfrit.
Som varme bruger jeg griselamper enten med infrarøde pærer eller keramiske pære, dette er nok hverken den bedste eller billigste løsning.
Jo Seas (elselskab), er meget glade for det, og selvfølgelig skal de jo også "leve".

Nu tænker jeg så lidt om at skifte lamperne ud med varmeplader, da disse giver en mere jævn varme, og måske også bruger mindre strøm?

Jeg har også tænkt lidt på at varme rummet op i stedet for, men det bliver alt for dyrt, hvis der sættes en elradiator op-
Men kunne der laves noget med solvarme? Evt. et lukket system, som kun varmer dette ene rum op??

Så kom frisk, jer med mere viden og ideer end jeg.  :)
« Senest Redigeret: 17 Marts , 2016, 09:57 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 293
Sv: Varme i rum
« Svar #1 Dato: 17 Marts , 2016, 09:05 »
En varmelampe bruger en del strøm, f.eks. 150 Watt, men det areal den kan "opvarme" er til gengæld noget større end en varmeplade på f.eks. 60x40cm, som bruger 62 Watt.  Desuden varer det ikke længe, før der ikke kan være ret mange kyller under pladen.
Måske kræver det at du har to varmeplader, for at erstatte en griselampe.
Desuden koster to plader 1200 kr.

Solvarme duer ikke, for den er jo netop ikke tilstede når der er brug for den, nemlig om natten, eller hvis det ellers er overskyet/koldt. Desuden er anlægget dyrt i anskaffelse.

Den eneste forbedring jeg kan se, er at lave et lavthængende isolerende tag over kyllingerummet, således, at rummet bliver næsten lukket, og dermed holder på den varme du producerer med lamperne.
Der skal så også være lys i rummet.

Opvarmning med gas er ikke økonomisk, da flaskegas er mindst lige så dyrt som el.

Hvor mange kyllinger drejer det sig om?