Hej alle,
Har brugt lang tid på at læse og kigge herinde, og nu er det min tur til at spørge om hjælp...
Jeg er den heldige ejer af 1,4 store flotte Jersey kæmper og ville så forfædelig gerne prøve at ruge nogle ud selv. Da hanen først er tilkommet for ca 3 uger siden, var jeg egentlig godt igang med projektet, havde bestilt en rugemaskine og fundet et sted jeg kunne købe rugeæg(for jeg vil jo kun have høns af den race). Så for 19 dage siden, blev 20 æg lagt i maskinen, og ved første lysning var der 17 tilbage. Ved næste lysning var der stadig 17 æg og jeg glædede mig så meget til på onsdag, hvor jeg havde håbet på kyllinger. Men så igår, hvor jeg jo skulle stoppe med vending af æggene( efter hvad jeg har læst mig frem til), blev jeg opmærksom på at de sidste mange dage havde bunden i rugemaskinen vist stået det samme sted hver gang jeg kiggede til den, og nu er jeg i tvivl om æggene er blevet vendt?? Jeg prøvede at lægge æggene i vand, og de flød allesammen, så måske er der håb? Jeg prøvede at lyse dem igen, men ved egentlig ikke hvordan de skal se ud på nuværende tidspunkt, så nu har jeg sådan en øv-fornemmelse...
Hvordan skal de se ud, her 2-3 dage før klækning?
Er der andre der har erfaring med en rugemaskine(den blå fra America, der har sådan en automatisk "vendedims"?)
Og hvordan skal fugtigheden være her de sidste par dage?
Håber jo stadig at det lykkes, succeskriteriet er nok faldet lidt, håber vist bare på en enkelt eller to små kyller, og er begyndt at samle æg til næste rugning der starter så snart jeg ved om maskinen virker, det kan jeg så først finde ud af , når klækningen er verstået...
Håber I kan give svar, for jeg får da snart pip af at tænke på det

Hilsen Susan