Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Sur eller tilstoppet kro?  (Læst 6731 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Seitzberg

• Passiv bruger
Sur eller tilstoppet kro?
« Dato: 06 Marts , 2016, 12:51 »
Min ene sussex laver på daglig basis nogle underlige bevægelser med brystkassen. Det er nogle gange i forbindelse med at den spiser, men ikke altid. Hele brystkassen kører opad mod halsen, i gentagne bevægelser. Det ligner den har svært ved at synke, eller laver opkastnevægelser. Den spiser, drikker og bevæger sig,så vidt jeg kan se, normalt. Den eneste anden forandring i hønsegården er, at den ene høne konsekvent læger vindæg eller meget tyndskallede æg. Men om det er den samme høne ved jeg ikke.
Kan der være tale om sur eller tilstoppet kro, og hvordan stiller jeg "diagnosen".
Mvh Susanne
0,2 lys sussex
0,1 tværstribet skovhøne
0,2 mørk sussex
0,2 mørkleger

Offline Seitzberg

• Passiv bruger
Sv: Sur eller tilstoppet kro?
« Svar #1 Dato: 06 Marts , 2016, 13:07 »
Har lige forsøgt at mærke den lidt på kroen. Syntes den var lidt hårdere end den anden sussex'. Jeg masserede den hvorefter den blev lidt blødere, men efter lidt ydeligere massage kastede den op. Den hoppede direkte ned op gik i gang med de medbragte rester, hvor den spiste længe. Så appetitten fejler i hvert fald ikke noget. Den lavede dog også undervejs en smule af de ovennævnte bevægelser...
0,2 lys sussex
0,1 tværstribet skovhøne
0,2 mørk sussex
0,2 mørkleger

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #2 Dato: 06 Marts , 2016, 14:49 »
Det lyder til, at du har en rigtig slughals. Når hønsene overfylder kroen, så laver de disse 'S-vrid'
Jeg tror ikke, der er noget galt med din høne - den har en sund appetit ... øøh..eller en voldsom appetit, men den kommer aldrig til at spise så meget, at den sprænger  ;)

Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Seitzberg

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 07 Marts , 2016, 08:46 »
Hej Helle
Tak for dit svar. Beroliget af det gik jeg i seng og tænkte jeg bare har en ædedolk. Den lavede forøvrigt heller ikke andet end at æde, efter vi havde masseret den. Jeg vi så lukkede hønsene ud til morgen, kastede den op på vej ned ad hønsestigen, hvorefter den straks gik i gang med at æde. Dens kro ser større ud end de andres, men ikke voldsomt, og den æder, skraber og opfører sig ellers normalt. Men nu er jeg jo så alligevel i tvivl om, om alt er vel når den kaster op??? Eller om jeg bare er en hønemor ;-).
0,2 lys sussex
0,1 tværstribet skovhøne
0,2 mørk sussex
0,2 mørkleger

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #4 Dato: 07 Marts , 2016, 14:32 »
Naah - det er ikke almindeligt, at hønsene går og kaster op, men måske har der været lidt overskydende væske, som skulle op/ud, inden der var plads til frisk morgenmad.
Man kan godt have din sussex mistænkt for at have en lille brist omkring det der med at spise, men den får da i hvert fald nok føde og når den samtidig er frisk og ved godt mod, så synes jeg, du bare skal nyde din lille særling - og selvfølgelig holde øje med den, uden at gå med en daglig bekymring.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Jette Jensen

• Passiv bruger
  • Grib dagen, timen, minuttet
« Svar #5 Dato: 22 Maj , 2016, 23:45 »
Jeg har også sådan en sussexhøne. Har haft den i 14 dage. Den har de bevægelser med halsvrid, lidt som at hikke. Det er mest, når den spiser. Den kaster ikke op, men forleden, da jeg mærkede på den til aften, var der ikke meget mad og kun lidt græs i. Den har fået hønseguf og den har fået mere energi siden. Vil prøve det m olien i morgen.
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!