Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ny høne hakket til blods - hvad gør jeg?  (Læst 9895 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Malene Andersen

• Passiv bruger
Ny høne hakket til blods - hvad gør jeg?
« Dato: 28 Februar , 2016, 09:06 »
Håber, nogen kan hjælpe med et godt råd!

Jeg har en hønseflok med fem høns og to haner. De kommer fra samme kuldt og udover lidt håndgemæng i starten, har vi ikke haft problemer med dem.

Men igår føjede jeg så fire nye høns til flokken. Jeg har fulgt alle kunstens regler med at lukke dem inde i hønsehuset hele dagen og først lade de gamle komme ind til dem i går aftes, har flyttet dem rundt på pindene, så de sad op ad hinanden og sådar givet dem alle et strøg med et hvidløg, så de dufter af det samme.

Med de tre af dem ser det pt ud til at gå okay, men her til morgen tog jeg den ene hane i at hakke den nye mørklægger til blods. Virkelig til blods. Huden på hendes nakke er helt væk og det nedneunder er alt en stor, blodig masse. Hun er i live men selvflgelig medtaget og jeg har lige for nu isoleret hende.

Men hvad gør jeg? Skal jeg kappe hovedet af den nye samt af hanen, der angreb hende eller er det en del af slaget gang? Jeg var forberedt på, at det kunne blive en voldsom affære, men her er jeg decideret i tvivl om hun overlever.

Gode råd og erfaringer modtages MEGET gerne!!!

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Ny høne hakket til blods - hvad gør jeg?
« Svar #1 Dato: 28 Februar , 2016, 09:34 »
Det er en meget voldsom adfærd din hane udviser. Ham ville jeg nok ikke beholde /d. Høns har heldigvis en fantastisk evne til at hele hurtigt, så jeg ville rense hønens sår med vand og derefter holde hende for sig selv nogle dage, ind til såret lukker sig. Hun kan godt komme sig. Derefter ville jeg duppe hende forsigtigt med lidt hjortetaksolie rundt om såret, endelig ikke i såret, og derefter sammenføre hende med flokken igen. Har din hane været aggresiv før?
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #2 Dato: 28 Februar , 2016, 09:37 »
Jeg kan se du bor i Mørkøv. Hvis du mangler hjortetaksolie må du gerne låne af mig, jeg bor i Undløse.
Venlig hilsen Tanja

Offline Malene Andersen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 28 Februar , 2016, 09:41 »
Hej Tanja
Tak for dit svar! Jeg synes ikke, hanen har været aggresiv før, men han har selv blødt en del fra kammen og har en del sår på den, så noget kamp er der jo foregået. Men jeg tror, du har ret: han må nok af med hovedet. Den anden hane virker meget mere rolig.

Jeg er virkelig glad for at høre, at du mener, hønen nik skal komme sig. Hun ser faktisk også bedre ud nu. Og tak for tilbuddet med olien - kan være jeg lige vender tilbage en af dagene, når såret er helet lidt op :-)

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #4 Dato: 28 Februar , 2016, 09:54 »
Det kan nemt ske at to haner der har enes tidligere, pludselig kommer op at toppes. Det er nok sket i forbindelse med de nye høner, så det er nok en god beslutning at lade ham blive til en god hønsefond i stedet for. Du siger bare til hvis du vil låne olie :). God bedring med hønen. Lad os vide hvordan det kommer til at gå.
Venlig hilsen Tanja

Offline Malene Andersen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 28 Februar , 2016, 10:02 »
Tusind tak for hjælpen!!

Offline Malene Andersen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 01 Marts , 2016, 07:56 »
Hej Tanja.

Hønen har det heldigvis meget bedre nu,men jeg er lidt i tvivl om hvornår og hvordan jeg bedst sætter een sammen med de andre igen. De andre nye i flokken er jo så småt blevet accepteret af flokken, mens hun haf været isoleret.

Og mht hjortetakolie - er det desinficerende eller handler det udelukkende om lugt, siden man skal bruge det?

Mht hanen, så ryger den i suppegryden. Desværre - men jeg tør ikke rigtigt at have ham gående mere.

Kh fra Malene

Offline anja b

• Bruger
« Svar #7 Dato: 01 Marts , 2016, 09:03 »
Jeg ville bruge Blue-spray i stedet for hjortetakolie. Blue-spray er desinficerende sårspray til bidsår og rifter. Blue-spray  danner en tynd beskyttende hinde og den blå farve gør at de andre høns ikke vil gå efter såret. Blue-spray kan købes i foderstoffen og koster 50-60 kroner.

Offline Malene Andersen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 01 Marts , 2016, 09:35 »
Okay, den kender jeg slet ikke. Hedder den noget andet end Blue-Spray? Kan ikke lige finde den, når jeg googler. Er i hvert fald ikke sikker på, at det er de rigtige, der dukker op ;-)

Offline anja b

• Bruger
« Svar #9 Dato: 01 Marts , 2016, 10:58 »
Daniel Agro har en der hedder Blue Horsens Woundspray 200 ml til 89 kroner.  Du kan også søge på sårspray. De har det også i heste forretninger. Fik det anbefaletil af en dyrlæge da min gås havde et bidsår. Det virker rigtigt godt.

Offline anja b

• Bruger
« Svar #10 Dato: 01 Marts , 2016, 11:06 »
Husk at det skal være med blå farve, for hønsene går efter det røde sår.

Offline Malene Andersen

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 01 Marts , 2016, 11:12 »
Fedt! Tak ... Det må de næsten have i Land og fritid, så. Sådan en ligger der ikke så langt herfra :-)

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #12 Dato: 01 Marts , 2016, 17:58 »
Har du mulighed for at lave et separat bur til hønen inde hos de andre høns? Så de kan se hinanden, men ikke komme til hinanden. Så kunne du lade hende gå der mens såret heler og så slippe hende sammen med dem, når hun virker klar og frisk.

Jeg har også haft en høne, der blev hakket frygteligt i hovedet af andre høner. Såret var stort og uhyggeligt. Jeg gjorde det rent med lunkent vand og sæbe, skyllede godt efter og lod det ellers være. Det satte en tyk sort skorpe, hvorunder det helede fuldstændig uden betændelse eller noget. Det tog vist - måske 5 dage - i hvert fald ret kort tid. Høns heler godt.
Nogle maraner, nogle araucana.