Jeg syntes, at dagen var for kort for gokkerne, så derfor installerede jeg en LED lysliste på ca. 10 Watt i hønsegården. Det var midt i December, og havde en rigtig god virkning, for hønsene udnyttede den ekstra lyse tid, til at sandbade og meget mere, og jeg havde indtryk af, at de nød de ekstra lyse timer.
Lyset dækker også arealet foran hønsegården, så de kunne være både ude og inde (fra gården) og det bliver virkelig udnyttet.
Samtidig begyndte de fire Dværgdotter at lægge æg. De var på det tidspunkt ca. syv måneder gamle.
Deres mor og moster begyndte også (igen) at lægge æg.
Jeg får 3-4 æg pr. dag fra seks Dværgdotter.
Ingen tvivl om, at lyset har haft en betydning.
Desværre kunne gokkerne ikke administrere denne ekstra fritid, for de foretrak at blive i hønsegården så længe som muligt, og når lyset slukkede, kunne de ikke finde op i hønsehuset!
Resultatet blev, at jeg måtte benytte to kontakture, således at lyset i hønsegården slukker på et tidspunkt, og så må de gå ind i hønsehuset, hvor der stadig er lys, fordi det er styret af et andet kontaktur.
Kontakturet for hønsehuset tænder også en 1 Watt cykellygte i hønsegården, således at gokkerne kan se stigen op til huset, og dermed finde "hjem" når hønsegårdsbelysningen slukker.
Der er stadig lys i hønsehuset i et par timer, og det betyder, at de kan spise lidt mere, inden de går på pinden.
Høns er ikke så kloge, så det sker, at en af "kyllingerne" ikke kommer på pinden inden lyset slukker, men så må hun ligge på gulvet, eller satse på, at jeg kommer og løfter hende op på pinden.
Jeg kan se alt hvad der foregår gennem et internet kamera i hønsehuset, og et i hønsegården.