Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skal den der æg-sæson ikke snart igang?  (Læst 12074 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Maria2aaen

• Bruger
Skal den der æg-sæson ikke snart igang?
« Dato: 16 Februar , 2016, 09:26 »
Jeg synes bare slet ikke mine høns leverer! :-\

jeg har tre dværg kochin og pt tror jeg ingen af dem lægger æg. Den ene rugede et hold kyllinger ud i november, i januar begyndt hun at lægge æg igen, og så hele februar ...  Intet. De andre to dværg kochin fra april sidste år, har aldrig lagt et eneste æg... Skal de ikke snart igang ??? ? Mine svenske blomster er heller ikke gået igang endnu. De er fra maj sidste år, og den ene lagde lidt æg i sept.-okt. Men så intet siden. Den anden har heller ikke lagt æg endnu  ::) Mine farverolles, der er den ene lige gået igang, den er fra 2014. De andre har jeg mistænkt for måske at være 2013 høner - er det så slut for dem? Eller kan jeg forvente lidt æg her i sæsonen fra dem?

Hvornår kan man forvente at dværgene begynder at skrukke? Jeg håber jo naturligvis på påske kyllinger, men så skal det jo snart være...
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Skal den der æg-sæson ikke snart igang?
« Svar #1 Dato: 16 Februar , 2016, 20:52 »
Æggene burde komme nu. Har du tjekket for utøj? Jeg giver dig ret i, at antal æg lyder temmelig lavt, når du har så unge høner. <A
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Skal den der æg-sæson ikke snart igang?
« Svar #2 Dato: 16 Februar , 2016, 21:26 »
Den har da været i fuld sving de sidste par måneder og rugemaskinen snurre sjovt nok også og det er selvom det er racehøns, som  ikke lægger æg, men gudskelov ved de det ikke
« Senest Redigeret: 16 Februar , 2016, 21:27 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 16 Februar , 2016, 21:29 »
Men prøv at tjekke for utøj for det har stortrives i denne milde vinter vi har haft, og hvis ikke de har utøj, så kig lidt på fodringen.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #4 Dato: 16 Februar , 2016, 21:31 »
Kan de evt komme til at lægge æg nogle steder du ikke har opdaget?
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Henrik givskud

• Bruger
« Svar #5 Dato: 16 Februar , 2016, 22:02 »
Har de 14 timers lys for ellers kommer der ikke æg, jeg får masser af æg fra mine orpington og marans, og de får ikke andet end halv byg og halv guldkorn som de spiser op til aften, og en håndfuld spiret korn til morgen, og så ensilage et par gange om ugen. Billigt, men effektivt
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜

Offline Maria2aaen

• Bruger
« Svar #6 Dato: 17 Februar , 2016, 16:08 »
Hmm... De går jo frit i haven, så de kan godt ligge dem steder jeg ikke kan finde dem. Men synes bare jeg har været rundt og kigge over det hele 🤔

Jeg havde også mistanke til ægtyve af den firbenede variant - vi har både hund og katte, men jeg finder ikke æggeskaller nogetsteder heller. Og så stor er haven altså heller ikke... Men jeg har heller aldrig set nogen af de unge høner i nærheden af redekassen. Og vi har aldrig mere end et stort og et dværg æg af gangen. Så derfor gik jeg udfra de andre bare slet ikke var begyndt æglægning endnu...

Æv, træls hvis de lægger dem et mystisk sted !
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Maria2aaen

• Bruger
« Svar #7 Dato: 17 Februar , 2016, 16:44 »
Forresten, jeg synes de ser super fine ud i fjerdragt. Men skal nok lige gå kigget efter utøj. Nå ja, og så får de jo ikke 14 timers dagslys endnu. Vi har ikke kunstigt lys hos dem. Så deres dag er vist ca fra kl 7.30-17.30 og det er jo kun 10 timer. Nu prøver vi at tænde lyset dernede og så ellers tjekke for utøj.

Af foder får de æglægningspiller ad libitum, skaller, diverse Rester fra husholdningen og enten en stor skovlfuld hønsekorn, knækket majs eller en halv spandfuld rester fra salatbaren på min mands arbejde 👍 Får de mon for meget guf, så de ikke gider spise æglægningspillerne? De kommer ud i haven og går frit om eftermiddagen og weekenden.
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Gok

• Bruger
« Svar #8 Dato: 17 Februar , 2016, 19:22 »
Jeg syntes, at dagen var for kort for gokkerne, så derfor installerede jeg en LED lysliste på ca. 10 Watt i hønsegården. Det var midt i December, og havde en rigtig god virkning, for hønsene udnyttede den ekstra lyse tid, til at sandbade og meget mere, og jeg havde indtryk af, at de nød de ekstra lyse timer.
Lyset dækker også arealet foran hønsegården, så de kunne være både ude og inde (fra gården) og det bliver virkelig udnyttet.
Samtidig begyndte de fire Dværgdotter at lægge æg. De var på det tidspunkt ca. syv måneder gamle.
Deres mor og moster begyndte også (igen) at lægge æg.
Jeg får 3-4 æg pr. dag fra seks Dværgdotter.
Ingen tvivl om, at lyset har haft en betydning.

Desværre kunne gokkerne ikke administrere denne ekstra fritid, for de foretrak at blive i hønsegården så længe som muligt, og når lyset slukkede, kunne de ikke finde op i hønsehuset!

Resultatet blev, at jeg måtte benytte to kontakture, således at lyset i hønsegården slukker på et tidspunkt, og så må de gå ind i hønsehuset, hvor der stadig er lys, fordi det er styret af et andet kontaktur.

Kontakturet for hønsehuset tænder også en 1 Watt cykellygte i hønsegården, således at gokkerne kan se stigen op til huset, og dermed finde "hjem" når hønsegårdsbelysningen slukker.

Der er stadig lys i hønsehuset i et par timer, og det betyder, at de kan spise lidt mere, inden de går på pinden.

Høns er ikke så kloge, så det sker, at en af "kyllingerne" ikke kommer på pinden inden lyset slukker, men så må hun ligge på gulvet, eller satse på, at jeg kommer og løfter hende op på pinden.
Jeg kan se alt hvad der foregår gennem et internet kamera i hønsehuset, og et i hønsegården.

Offline Maria2aaen

• Bruger
« Svar #9 Dato: 18 Februar , 2016, 06:54 »
Har de 14 timers lys for ellers kommer der ikke æg, jeg får masser af æg fra mine orpington og marans, og de får ikke andet end halv byg og halv guldkorn som de spiser op til aften, og en håndfuld spiret korn til morgen, og så ensilage et par gange om ugen. Billigt, men effektivt

Forresten Henrik, skal de ikke have andet vitamin tilskud også? For det er da alt andet lige billigere at fodre som du beskriver end med æglægningspiller ... (Hvad er guldkorn? jeg går ikke udfra du mener morgenmads varianten   :P )
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Daisy Cluck

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 18 Februar , 2016, 09:30 »
Mine dværgkochin`er fra april sidste år, lægger endnu ikke æg- og har ikke på noget tidspunkt gjort det. Det gør derimod deres papsøstre fra august.. De er blandinger af bla. New Hampshire, silkehøns og guderne må vide hvad.
Men De Små Gule lægger ikke noget. Den slags har man folk til....

Offline Maria2aaen

• Bruger
« Svar #11 Dato: 03 Marts , 2016, 08:48 »
Lige en Update. Vi begyndte at have lyset tændt nede ved hønsene indtil kl 20 om aftenen og begge mine blomster høner begyndte æglægning efter ca 1,5 uge med aften lys. Så det må have været det der skulle til.

men jeg synes det bliver lidt noget rod med det aften lys, for de kan ikke finde ud af at gå på deres pind. Så vi skal ned og sætte allesammen på pind og sørge for de allesammen er gået ind i hønsehuset. Så nu har vi slukket lyset igen og må bare vente på æggene. I alle tilfælde så fejler de ikke noget :-)
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline renepaulsen

• Bruger
« Svar #12 Dato: 03 Marts , 2016, 23:30 »
Tænd lyset kl. 5 om morgenen i stedet for :)
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Lene Vesterby

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 14 Marts , 2016, 13:41 »
Hej
Hvordan kan I se hvilke høns der lægger æg. Jeg er meget i tvivl, har 3 maran og 2 kyllinger fra sidste år. I sidste uge fik jeg 10 æg på syv dage, det er ikke meget synes jeg. De er alle pænt røde i kammen. Jeg tror at de mindste lægger æg nu, jeg vejer æggene, og til at begynde med fik jeg et på 46 g. efterhånden er de mindste mellem 55 og 60 g. de største mellem 75 og 80 g. Det er jo fint synes jeg, men der er for få  æg. De får Brufa ad libitum, brød fra bageren hver dag, og grøntsagsrester ind imellem korn, det har så været rug, og til tider majs ensillage. de har lys.

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #14 Dato: 14 Marts , 2016, 19:27 »
Jeg ved ikke hvad Brufa er for foder, men er det fuldfoder, så nedsætter man protein indholdet ved at tilsætte korn, brød osv. Og brød fra bageren højner bestemt ikke en optimal fodring, men ja det gør da hønseholdet billigere, meeen man skal så ikke forvente så meget til gengæld (æg og kødsætning). 
Og protein skal høner nu havde en gang, for også at kunne yde. Og ikke bare overleve.

Men mange gør den fejl, og når der ingen æg kommer eller der kommer for få æg (mange forventer jo helst 365 æg om året pr. høne), så får hønsene hurtigt stemplet som uduelige og dovne, og det er jo lidt synd.

En anden faktor til manglende eller ingen æglægning kan også være utøj, og i sær i denne milde vinter vi har haft, der trives utøjet helt fantastisk.
Især den nordiske fuglemide og blodmider kan gøre store skader og skabe mistrivsel og endda med død til følge.
« Senest Redigeret: 14 Marts , 2016, 19:29 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af: