Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Opdragelse af høns ifm æglægning  (Læst 4856 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
Opdragelse af høns ifm æglægning
« Dato: 25 Januar , 2016, 18:27 »
Mine Barnevelder høns har ikke forstået, at æg lægges i hønsehuset i dertil opsatte reder.
Da vejret ikke har lagt op til lange ture uden for hønsehuset - Brahmaérne går slet ikke ud - har alle høns gået inde siden sidste mandag. Det er gået fint.

Her troede jeg, Barnevelderne ville lære at benytte rederne - én gjorde det. Men de andre - neeej- Så gik jeg i dag og fjernede gødning og hørte en Barnevelder høne liste rundt inde ved siden af hønsehuset, i høet.
Jeg gik ud til hende - og ganske rigtig, hun listede rund og søgte et sted at lægge æg. Jeg fulgte hende et stykke tid, og hun gokkede nok så hyggeligt og så snuppede jeg hende og puttede hende ind i en rede i hønsehuset. Der gik ikke mange sekunder, så var hun ude af reden igen.
Lidt efter kunne jeg så atter fange hende og lægge hende tilbage i en rede. Denne gang satte jeg en træplade for. Nu lød det som om hun faktisk hyggede sig. Hun lå og gokkede nok så fint. Jeg arbejde vider og så hørte jeg, hun skubbede træpladen væk og forlod reden.

Spændt følte jeg efter - jov der var et fint æg,  /o med lidt blod på  <T. Har hun nu lært at det er rederne hun skal benytte og ikke alle andre steder ??.

Hvad vil I foreslå jeg skal gøre, for at lære alle 6 Barnevelder at benytte rederne ?? Jeg har kunstige æg i nogle af rederne.

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Opdragelse af høns ifm æglægning
« Svar #1 Dato: 25 Januar , 2016, 19:33 »
Jeg synes de plejer at lære det hurtigt når man lægger kunstige æg i rederne, så mon ikke snart de finder ud af det?
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #2 Dato: 26 Januar , 2016, 12:45 »
Jeg har een redekasse med forhæng, som hønen kan ligge i skjul bag - den er malet i en mørk farve indvendig. Det er absolut den foretrukne kasse. Under den er een uden forhæng og malet hvid indvendig. Den har de aldrig lagt æg i. Har også en sort lidt lukket hundetransportkasse og en sort plasticbalje med et tæppe over der hænger lidt ned og danner hule. De to redekasser bruges også. Ved ikke hvor meget en mørk hulefornemmelse betyder, men her ser det ud til at gøre en forskel.

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #3 Dato: 26 Januar , 2016, 17:57 »
@Lene - det skal prøves, det med mørket, for da jeg fulgte den 1. Barnevelder, da hun ville lægge æg mellem hø ballerne, fangede jeg hende lige i det hun forsvandt ind mellem nogle baller der dannede en hule, længere nede. Der var det mørkt.
Der hvor jeg fandt de to æg i fyrrummet, var de også lagt hvor det var temmelig mørkt.

Mine reder vender ellers mod øst og der er kun et vindue mod nord, så i de mindre redekasser er der ikke meget lys - syntes jeg.

Det går vel ud på at dække indgangen til reden ½, med noget stof/lærred ??.

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #4 Dato: 27 Januar , 2016, 12:47 »
Min lille Dværghane (Brahma) har i dag vist en Barnevelder høne, at hun skal lægge sit æg på gulvet inde i et hjørne, i hønsehuset.
Så langt så godt. Men han skal vise hende, at det er oppe i rederne, den slags foregår ;)

På billedet kan ses de to rækker reder, der er over 1 m fra gulvet og til de øverst placerede reder. Dem har jeg fremstillet kun til mine Barnevelder, da de kan flyve. De 3 nederste reder er store og til Brahmaerne - og de lægger deres æg der.

Skal jeg bygge en stige der op til og opsætte en siddepind langs de øverste reder, for at få Barnevelderne der op ?  - har set et æg i en af disse reder.

Gode råd modtages
« Senest Redigeret: 27 Januar , 2016, 13:29 Fra Hans-Kurt »

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #5 Dato: 27 Januar , 2016, 14:55 »
Jeg har et stykke stof for med ca 15 cm's åbning. Sat på sådan en gammeldags gardinspiral.