Mine Barnevelder høns har ikke forstået, at æg lægges i hønsehuset i dertil opsatte reder.
Da vejret ikke har lagt op til lange ture uden for hønsehuset - Brahmaérne går slet ikke ud - har alle høns gået inde siden sidste mandag. Det er gået fint.
Her troede jeg, Barnevelderne ville lære at benytte rederne - én gjorde det. Men de andre - neeej- Så gik jeg i dag og fjernede gødning og hørte en Barnevelder høne liste rundt inde ved siden af hønsehuset, i høet.
Jeg gik ud til hende - og ganske rigtig, hun listede rund og søgte et sted at lægge æg. Jeg fulgte hende et stykke tid, og hun gokkede nok så hyggeligt og så snuppede jeg hende og puttede hende ind i en rede i hønsehuset. Der gik ikke mange sekunder, så var hun ude af reden igen.
Lidt efter kunne jeg så atter fange hende og lægge hende tilbage i en rede. Denne gang satte jeg en træplade for. Nu lød det som om hun faktisk hyggede sig. Hun lå og gokkede nok så fint. Jeg arbejde vider og så hørte jeg, hun skubbede træpladen væk og forlod reden.
Spændt følte jeg efter - jov der var et fint æg,

med lidt blod på

. Har hun nu lært at det er rederne hun skal benytte og ikke alle andre steder ??.
Hvad vil I foreslå jeg skal gøre, for at lære alle 6 Barnevelder at benytte rederne ?? Jeg har kunstige æg i nogle af rederne.