Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: slagtemetode ?  (Læst 6253 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline VibekePie

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 61
slagtemetode ?
« Dato: 24 December , 2015, 09:37 »
Jeg plejer at slagte mine slagtekyllinger ved at vende dem på ryggen, holde godt fast,løfte højt op og slå deres nakke ned i en stor sten -
( undskyld den direkte tone.)
Det virker som om de allerede er døde efter det.
Derefter hugger jeg straks hovedet af dem med en meget skarp økse.
Jeg har gjort det på denne måde i mange år, da jeg tror det er "mildere" for dem at blive bedøvet af slaget først.

Hvad gør I andre ?

Jeg har i år oplevet at kyllingerne var noget hårde i kødet efter tilberedning - kan det have noget med racen at gøre ( tværstribet PR), eller har I anden forklaring ?

Skal slagte igen på søndag, så gode råd fra jer erfarne hønsefolk modtages med taknemmelighed.

mange hilsener
Vibeke


Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: slagtemetode ?
« Svar #1 Dato: 24 December , 2015, 11:05 »
Jeg gør sådan når jeg slagter http://hobbydyrene.blogspot.dk/2015/08/slagtning.html

Jeg har også bl.a. slagtet tværstribet plymouth rock i år. Der har ikke været den store forskel fra de andre racer tilberedt på samme måde. Jeg bruger altid stegepose, og så i ovnen 4-5 timer ved 110-120 grader.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline kaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 318
Sv: slagtemetode ?
« Svar #2 Dato: 27 December , 2015, 21:34 »
Jeg gør nøjagtig det samme....henter dem på pinden, mens det stadig er mørkt.   2.Holder om vinger og ben med begge hænder, og svinger så dyret til hovedet rammer en sten.    3. Hugger hovedet af med øksen.  4. Lader dyrene ligge i en balje et par timer, hvorefter de skoldes, pilles, tager ud af dem, og, evt. parterer til fryseren.  :) :) :) /o
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

Offline Lunder

  • Bruger
  • Indlæg: 77
Sv: slagtemetode ?
« Svar #3 Dato: 27 December , 2015, 23:00 »
Mens jeg bærer hønen i favnen, vender dens hoved mod min højre side. Men venstre hånd får jeg fat om begge dens ben, og med højre hånd samler jeg nænsomt dens vinger i højre hånd. Så har jeg godt og sikkert fat. Med et hårdt sving slår jeg den bevidstløs ned i huggeblokken,  hvorved den automatisk strækker halsen. På huggeblokken har jeg i yderkanten slået to kraftige søm i, så de står som et V der hælder lidt væk. Hønen hoved trækker jeg nu ned over sømmene, så det kiler sig fast.  Så hiver jeg med venstre hånd i let benene, som jeg har holdt fast i hele tiden. Nu ligger hønen fixeret og strakt, og jeg kan let tage øksen og kappe hovedet af den. Det hele er blidt og smertefrit for hønen, som stort set ikke opdager,  at der er fare på færde.
Fjer og indmad ordner vi umiddelbart efter.
1,6 BK Maran
0,1 splash Maran

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 941
Sv: slagtemetode ?
« Svar #4 Dato: 27 December , 2015, 23:15 »
Kan kun sige, at jeg gør som andre allerede har beskrevet deres slagtemetoder. Min skoldning, fjerpillening og udtagning, foretages så vidt muligt udendørs pga den lugt det uvægerligt giver.

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: slagtemetode ?
« Svar #5 Dato: 28 December , 2015, 18:55 »
Da jeg for et par år siden fik noget gigt i skuldrene og hænderne, er jeg ikke så stærk i hænder og arme som jeg har været. Derfor har jeg anskaffet sådan en anordning: http://venje.dk/slagtetragt/

Tragten hænges op over en spand. Jeg bruger min workmate til at hænge op på (med strips), det giver en passende højde til gulvet.

H*nen puttes med hovedet først ned i tragten, og tyngdekraften sørger for at den glider helt i bund. Jeg tænker det føles mystisk for fuglen, men det er ikke forbundet med smerte. Hovedet lirkes ud af hullet i bunden og skæres i én bevægelse af med min skarpeste kniv. Fra h*nen er i tragten til den er død går der ganske få sekunder. Jeg føler mig med denne metode 100% sikker på at fuglen ikke lider unødigt.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Tante Brun

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 166
Sv: slagtemetode ?
« Svar #6 Dato: 28 December , 2015, 21:23 »
Slag og økse som I andre skriver. Mht til lugten synes jeg ikke det er så slemt. Jeg synes lugten af min våde unghund er værre end en død våd hane. Så det gør mig ikke noget at ordne høns indendørs i bryggerset.

Med venlig hilsen Charlotte

1,0 husbond
2,1 børn
1,0 berner sennen blanding
1,3 maran
0,2 kochin
0,1 orpington
0,05 RIR

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: slagtemetode ?
« Svar #7 Dato: 28 December , 2015, 22:00 »
Bente: Er det nemt nok at få hovedet helt skåret af med en skarp kniv?
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: slagtemetode ?
« Svar #8 Dato: 29 December , 2015, 23:34 »
Jeg bruger en meget skarp brødkniv med riflet skær, det går nemt og hurtigt. 1 sekund cirka.

Jeg tænker at hvis kniven er vanskelig at forliges med, at en grensaks kunne gøre det også. Det er godt nok halvmakabert at snakke om, men altså.... Hvis det er svært at håndtere de øvrige metoder.

Tragten gør at man har begge hænder fri til at arbejde med, det er rigtig rart.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: slagtemetode ?
« Svar #9 Dato: 30 December , 2015, 10:11 »
Jeg har faktisk overvejet en grensaks, men jeg har nu også en rigtig god skarp kniv. Det fandt jeg da ud af forrige gang vi slagtede og kniven smuttede og kom næsten 2 cm ind i min hånd ;)

Mange af de videoer jeg har set, hvor de bruger slagtetragt, der skærer de ikke hovedet helt af, men jeg kan ikke helt finde ud af om det er godt nok. Så forbløder dyret vel bare, mens der stadig er forbindelse til hjernen.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: slagtemetode ?
« Svar #10 Dato: 30 December , 2015, 10:52 »
Det har jeg også kigget på og bemærket - og min tanke med den fuldstændige afskæring af hovedet er netop også, at så er jeg sikker på at der er afbrudt på alle ledninger. Fuglen spjætter, som den jo gør, men er nem at holde på plads i tragten. Så lader jeg den hænge der til blodet er rendt af - blot et par minutter. Jeg forer spanden med en affaldspose med lidt avis indeni - det tager evt. sprøjt - og bagefetr plukker og rengør jeg ned i spanden. Færdig med det hele kan jeg tage affaldsposen op og snøre den sammen - så er alt snasket samlet, lige til at smide ud.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline rkn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Sv: slagtemetode ?
« Svar #11 Dato: 30 December , 2015, 15:00 »
Jeg giver dem et slag med en stor rundstok,  også kapper jeg hovedt fra kroppen,  med en god tung kødøkse.
Så ryger de ned i en vævet sæk,  indtil de stopper med at bevæge sig.   Også er resten jo nemt nok. 
1.0 Sdilke
0.3 Dværg orpington
0.2 Dværg dotter