Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Slagtehaner - Faverolles, Wyandotter og Jersey Kæmper  (Læst 18304 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Edwardlind

• Passiv bruger
Slagtehaner - Faverolles, Wyandotter og Jersey Kæmper
« Dato: 14 December , 2015, 21:18 »
Hejsa.

Jeg går lidt og leger med tanken om at lave en indhegning med et bevægeligt hønsehus til der vil kunne huse hanekyllinger fra varmefrie til de skal slagtes.

Jeg har aldrig rigtigt opdrættet kyllinger med slagt for øje, det har altid bare været en sidegevinst. Men kunne egentligt godt nu tænke mig at opdrætte nok at til at kunne “sælge” til venner og familie. Sælge i parentes grundet at det ikke er med overskud i tanke, men det skulle gerne kunne gå i nul. Da det er dyrt nok at have høns i forvejen.

Hønse mæssigt ville jeg gå efter at blive i “mine” racer, da det vil være nemmest.

Men hvor billigt vil jeg kunne opforstre et par ordentlige slagthaner og hvor hurtigt. De vil have mulighed for frisk græs mm. hele tiden og kunne bevæge sig over et stort areal. Det vil primært være i forår/sommer månederne det vil være aktuelt så markerne skulle gerne være meget næringsholdige.

Nogen der har afprøvet noget lignende - og vil jeg kunne lave hanekylling der går i nul uden af kræve vanvittige priser fra familie medlemmer?

E - tak på forhånd.

Offline renepaulsen

• Bruger
Sv: Slagtehaner - Faverolles, Wyandotter og Jersey Kæmper
« Svar #1 Dato: 15 December , 2015, 10:31 »
Har ikke erfaring med det, men går da lidt selv med lignende tanker (i hvert fald "opdræt til slagt" delen).
Mht. pris så tvivler jeg på det vil kunne gå helt i nul. I hvert fald hvis du tæller arbejdstimer med.
Jeg synes at have læst et sted at når de er omkring 5 mdr. gamle så er tilvækst kontra ekstra foderforbrug ikke længere gunstigt, og herefter holder man mest dyrene for udelukkende at få mere krop på dem.

Citat fra Faverolles klubbens hjemmeside:
Citér
Som slagtedyr vandt denne nye race hurtig berømmelse, ikke mindst som halvdelen af den berømte krydsning Faverolles/ Gatinaise (en anden fransk kødrace). Dette krydsningsprodukt havde fremragende egenskaber som kødproducent til de kræsne franske ganer. I England fandt man også ud af, at faverolles var velegnet i krydsningsproduktionen. Her krydsede -og krydser - man racen med lyse sussex, der efter sigende skulle give et udsøgt slagtedyr.
Altså kunne en krydsning (udelukkende til slagt) være en mulighed?

Ang. økonomien, siger man så ikke at en fuldvoksen høne spiser ca. 150 g. foder dagligt? Så kan du jo prøve at regne lidt på det (kyllinger spiser jo nok en smule mindre i starten).
Men hvis du sælger et fornuftigt slagtedyr til 50-75 kr. får du vel alt andet lige et fornuftigt tilskud til dit opdræt  /o
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #2 Dato: 15 December , 2015, 10:48 »
Siden vi begyndte at snakke om stalddørssalg af slagtet fjerkræ, så har vi fået en utrolig masse henvendelser af folk der geren vil købe! Både private og såmænd også virksomheder. Så der er helt sikkert et marked for gode kyllinger.

Med hensyn til race, så er Labresse en af dem som bruges ofte. Sussex i hvid/sort columbia også. Prøv evt at høre Mathias som har Labresse http://etlivpaalandet.dk/
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Edwardlind

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 15 December , 2015, 17:12 »
Jeg regner ikke noget af det her i arbejdstimer. Fordi så ville jeg ikke kunne overskue denne hobby meget længere hehe.

En faverolles blanding - ja, det kunne nok være muligt. Men så skal jeg fjerne muligheden for at lave rene hønsekyllinger. Hvilket jeg vægter højere end slagtedyrene.

50-70kr? Det lyder da egentligt meget fair. Er det unfair at regne med at en hane koster én halv krone om dagen? Så er der regnet kyllinge tiden med, for man kan vel ikke regne med at de spiser som en voksen før de er i alderen 10-12 uger.

Jeg har prøvet MANGE hønseracer. Men har mest haft langsomtvoksende høns såsom Brahma, Jersey Kæmper, Orpington mm. Så vi har altid bare slagtet når vi havde overskud, eller når vi havde lyst til en hanesteg. Og vi har da kunne mærke en forskel på en 25 ugers hane (som vel nok er det yngste) vi har slagtet. Og en hane der var et par år. Men faktisk ikke noget der gjorde det store for os.

Den ældre var selvfølgelig grovere, men meget mere smagfuld. Og mine erfaringer siger at tilberedningen afgøre meget mere end alderen. Så længe man har alderen i baghovedet.

Tror bare jeg prøver lidt frem - vil bare helst ikke ende i en situation hvor jeg enten ikke kan komme af med kyllingerne, eller lave for få. Men har stukket en finger i jorden, og har kunnet finde folk der var interesseret, hver i en 3-5 stykker. Og tror derfor ikke det vil være et problem at afsætte 20-30 kyllinger - plus det ikke ville lave pladsproblemer.
Hvis jeg nu i første forsøg laver 20-30 kyllinger.

30kyllinger*20uger*3,5kr = 2100kr.

Så vil jeg kunne sælge hver kylling for 70kr. Hvilket da må siges at være meget fair - også ved man de er sunde, og har haft det godt.

Nogle der ved hvad en faverolles vejer slagtet ved 20 uger?

Tak for hurtigt svar - verdensklasse.

Offline renepaulsen

• Bruger
« Svar #4 Dato: 15 December , 2015, 17:54 »
Det er i al fald et spændende projekt. Jeg er ikke sikker på jeg forstår hvorfor du ikke har mulighed for at lave renracede. Du kan jo eks. holde en Sussex hane, og 5 Sussex høner, og 5 Faverolles høner. Det der kommer fra Sussex æggene kan så blive til æglæggende høns, og de kan også sagtens slagtes, da Sussex før i tiden var en af de mest avlede til slagt i England (især den lyse, da man dengang solgte dyrene med fjer på, og den lyse tog sig godt ud på disken).
Sussex/Faverolles blandingerne skal så ikke avles på, men udelukkende slagtes.
Går selv med tanker om at skaffe noget Faverolles høner, som min Sussex hane kan sættes på, og så skal kyllingerne slagtes. Og grunden til jeg overvejer at skaffe Faverolles, i stedet for kun at avle Sussex (som jo også er ret hurtigtvoksende), er at laksefarvede Faverolles ikke skrukker, hvilket mine Sussex gør. Og så giver det ingen æg jo :D
Men efter at have læst her i tråden kunne jeg da måske også overveje La Bresse. Hmm, decisions decisions
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #5 Dato: 15 December , 2015, 18:34 »
Synes det lyder meget billigt. Er godt klar over, at du ikke vil indregne arbejdsløn, men der går alligevel meget tid og mange kræfter bare fx med plukningen. Jeg har ikke regnet foderforbrug mm ud, men hvis jeg får mulighed for at sælge, så vil jeg ikke under 50 kr pr kg.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline renepaulsen

• Bruger
« Svar #6 Dato: 15 December , 2015, 18:52 »
1,5 kg. slagtet kylling er også 75 kr, ved 50 kr/kg, så den er vel ikke helt gal? :)
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #7 Dato: 15 December , 2015, 19:02 »
Det er nok fordi jeg er vant til dyr, der for det meste ligger over de 2 kg ;) Men Edward skriver jo også 50-70,- pr dyr. Det synes jeg er billigt, hvis det er dyr på omkring de 2 kg, og især hvis man skal stå for at plukke og rense dem.

Offline renepaulsen

• Bruger
« Svar #8 Dato: 15 December , 2015, 19:49 »
Ja. Det kan vist godt være.
Ja, for hvis man skal til at investere i en plukkemaskine, så stiger budgettet jo.
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Edwardlind

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 15 December , 2015, 21:56 »
Jeg kender en med plukkemaskine jeg kan bruge - gratis. Så den udgift er jeg fri, hvilket er skønt. Mit største problem er egentligt en gruekeddel, det er ikke så nemt at holde vandet varmt når det er 30 haner der skal igennem - nogle ideer? Vil man eventuelt kunne lave sin egen, med et stort gasblus og termostat?

Jeg læste lige på facebook at folk foreslog at lade sine Faverolles gå til 24 uger. Og de ved denne alder kan nå 2,5-3 kilo!! Kan det virkelig passe?

Jeg kan godt se hvad du siger Raziel - og det bliver nok også en 50-60 kr pr. kilo. Da det jo ikke et en forretning, men mere en vennetjeneste. Jeg ønsker dog at have et lille “overskud”. Bare for at fjerne nogle af sideudgifterne. Og siden målgruppen er familie og nære venner. Er der jo tit sidegevinster ved sådanne salg. I hvert fald efter hvad jeg har erfaret - som frisk ung gut.

E

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #10 Dato: 15 December , 2015, 22:25 »
Hvis det skal koste gratis at lave haner til slagt, så er det vist billigere at gå i Netto.  :P

Det koster at fodre dem op, for de skal have et ordentligt foder (nok proteiner) for at kunne sætte kød og ikke bare blive store knoglede med en masse fedt indvendigt.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Edwardlind

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 15 December , 2015, 22:30 »
Ved ikke helt hvor du ser det skal være gratis. Det skal bare ikke koste en formue - deraf jeg søger andres erfaringer ang. prissætning og udgifter til foder mm.  :)

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #12 Dato: 15 December , 2015, 23:32 »
jeg har kikket lidt rundt på marked for kyllinger og fundet følgende priser:

kr 202,00 for 1,8 til 2,0 kg  - Mineslund Netbutik
kr 95,00 pr kg, hos Johannesminde økologisk gårdbutik
kr 89,50 pr kg hos Økokyllingen, Randbøl
kr 295,00 for 2 x 1,2 kg hos De Fire Årstider

Det er så incl moms men ikke fragt, den kommer oven i.
Som privat må man sælge momsfrit op til kr 50.000 årligt. Dog skal salgssummen beskattes på normal vis.

Så skal der være bare lidt hoved og hale i at sælge fjerkræ - slagtet og udtaget - selv til familie og venner - så er en pris på kr 50 - 70 pr dyr ikke realistisk overhoved. Kilo prisen skal op på min kr 80 - 100 for vores privat opdrættede dyr - syntes jeg  ::) I mit tilfælde incl moms.

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #13 Dato: 16 December , 2015, 12:00 »
Ang. varmt vand... vi plejer ikke at slagte så mange ad gangen pga at jeg har en muskelsygdom, og hurtigt får ondt/bliver træt, en 5-6 stykker er max, hvis min mand hjæper.

Vi plejer at bruge en stor spand og starter ud med ca 80 grader varmt vand, og topper op med kogende vand, som vi har inde på komfuret efter hver andet dyr.

Jeg har for nyligt fået et gasblus med tilhørende stor gryde, men har dog ikke fået den prøvet endnu. Jeg tænker at det går for langsomt med at varme vandet op på den, så vi vil varme vand på komfuret først, og så bare bruge gasblusset til at holde det varmt med. Jeg tror ikke termostat er nødvendigt, men kunne måske være rart. Det lyder i hvert fald meget smart, hvis man kan få det til at køre.

Offline Edwardlind

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 16 December , 2015, 14:20 »
Hans Kurt - Ja det kan jeg godt se, det ser nu også meget dyrt ud synes jeg. Men jeg prøver af med et par stykker og regner mig frem til prisen efterfølgende. Hvor meget inderdøres areal tror i de vil bruge, det vil jo være om sommeren de er der, og kommer derfor nok ikke til at bruge huset så meget som ellers. De vil have et udendøres areal på godt 3000kvm. Hvor deres hus vil være placeret i midten af. (De går på en ikke længere brugt hestefold - hvor der er sat hønsenet på i stedet for ledning.)
Hvor stor vil i mene jeg skal lave huset. Jeg har et hus nu, jeg vil kunne bruge (2 sammenlagte togvogne, de er vel nok 40kvm i alt).

Vil det være nok til at jeg engang kan have 50-70 haner på samme tid i en alder af ikke mere end 20 uger?

Tror jeg prøver at lave sådan et setup med et thermostat. Hvor stor en gryde/spand bruger i?

E