Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilken hane god til blandet flok?  (Læst 5695 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Charlotte3080

• Bruger
Hvilken hane god til blandet flok?
« Dato: 20 November , 2015, 11:09 »
Jeg købte en masse kyllinger i juli måned og er nu nede på 18 stk. Heraf er der 4 haner og 1 måske.
Den ene hane er en stor wyandotter og eftersom jeg også har cream legbar og silkehøner, tænker jeg at han vil være for stor? Han er ellers virkelig smuk og begynder at få mere og mere haneadfærd - holder øje med omgivelserne osv. Det er for mig en vigtig egenskab, da vi bor lige op ad skoven (og allerede har mistet én silkehøne til et rovdyr).

Hønsene går frit, når vi er hjemme, og den ene gang vi mistede en høne, var da vi var overmodige og lige drønede ned for at handle, mens de stadig gik frit.

Den anden hane er en blomsterhane (skånske blomsterhøns), og han har et skønt temperament, men han halter, og hvis ikke vi får bugt med det, så må vi sige farvel til ham.

Her til morgen fik vi så bevis for at vores ene silke, er en hane :) Han vil størrelsesmæssigt være fin til de mindre clb, men vil han kunne være til nogen som helst gavn, hvis der kom et rovdyr forbi?

Vi overvejer også at få en hane udefra til næste år. Måske en cream legbar eller en EA.

Hvad tænker I?
0,0,6 wyandotter
0,0,4 Skånske Blomsterhøns
0,0,4 Silkehøns
0,0,5 Cream Legbar

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Hvilken hane god til blandet flok?
« Svar #1 Dato: 20 November , 2015, 12:12 »
Hvis du har silkehøner som de mindste, så bliver du nødt til at holde dig til silkehanen. Man skal altid vælge hane ud fra de mindste høner.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Charlotte3080

• Bruger
« Svar #2 Dato: 20 November , 2015, 12:55 »
Men cream legbar og EA er jo også ganske lette racer?
0,0,6 wyandotter
0,0,4 Silkehøns
0,0,5 Cream Legbar

Offline Hallserydsgård

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 20 November , 2015, 13:19 »
Jeg aner ikke hvad en silkehöne vejer, men en Cream Legbar hane skal veje over 3 kg - så de er pänt store.
Mvh Mette

Offline Charlotte3080

• Bruger
« Svar #4 Dato: 20 November , 2015, 13:39 »
Men kan det virkelig passe at alle de folk med blandede flokke, hvoriblandt der også er silkehøns, ikke har haner over 2 kg?

Så vidt jeg kan læse mig til, så overholder mange racer ikke deres standard, når det kommer til størrelse/vægt :)
0,0,6 wyandotter
0,0,4 Silkehøns
0,0,5 Cream Legbar

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #5 Dato: 20 November , 2015, 17:09 »
En silkehøne ville godt kunne holde til en EA, men det kan være en fordel rent salgsmæssigt, hvis du vil kave kyllinger, at vælge silkehanen, så du har nogle renracede kyllinger at sælge.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Charlotte3080

• Bruger
« Svar #6 Dato: 20 November , 2015, 17:27 »
God pointe!
Mon så ikke de også kan holde til en cream legbar? Jeg har 5 clb høner, så der vil også være lidt salgspotentiale :)
0,0,6 wyandotter
0,0,4 Silkehøns
0,0,5 Cream Legbar

Offline Alice

• Bruger
« Svar #7 Dato: 20 November , 2015, 17:51 »
Med så mange høner kan du da have mere end én hane. Når de er vokset op sammen, varer det nok en rum tid, før de farer i totterne på hinanden. Jeg ved godt, at det pludselig kan ske, selvom hanerne har gået sammen meget længe, men det giver dig tid til at se hanernes opførsel over for hønerne og hinanden. En stor hane kan ignorere små høner, og det er de slet ikke glade for. Bortset fra, at det er synd med en stor hane til en lille høne. Jeg har 2 isbar haner til 14 høner, de største er maran og wyandotte, de mindste silke. De har gået sammen i snart 1½ år, og 2. hanen bliver da af og til jaget på porten, men det er aldrig farligt, og han er lynhurtigt tilbage igen. Det skal dog siges, at der er rigeligt plads til at undvige på, hvis der kommer en kurre på tråden.

Offline Charlotte3080

• Bruger
« Svar #8 Dato: 20 November , 2015, 22:23 »
Tak for input :)

De får også alle 4 lov at blive, så længe der ikke er problemer. Indtil videre er der bare lidt stirrekonkurrencer og småhak, men det er der også blandt hønerne og det er meget stille og rolig.
Jeg tror dog Wyandotteren må finde et nyt hjem i løbet af de næste måneder - eller blive til hanesteg. Han er ellers super smuk (dog ikke til avl/udstilling). Det kan jo selvfølgelig være, at han slet ikke fatter interesse for de to silker - vi må se.

Isbar? Den race kender jeg ikke. Hvor store er de?
0,0,6 wyandotter
0,0,4 Silkehøns
0,0,5 Cream Legbar

Offline Alice

• Bruger
« Svar #9 Dato: 20 November , 2015, 23:47 »
Isbar er tungere end silke, men lettere end maran. Jeg har ikke vejet mine haner, men de svarer vist meget godt til danske landhøns i størrelse. De er udmærkede flyvere, men bliver som regel pænt i udegården (undtagen hende, der havde gemt 8 æg under julerosen). Racen er en svensk brugsrace fra 60'erne, lavet af Martin Silverudd. Den udstilles ikke. En trofast producent af grønne æg.