Tak for input. Det blev jeg ikke meget klogere af : Der er meget forskellige meninger og måder, så jeg vælger fritgående og godt med god foder. (citat)
Jeg er sikkert doven og sløset, men mine høns + kyller får lov til selv at vælge hvad de vil spise og hvor meget. Jeg gider/kan ikke veje af og så tro, at alle får lige meget eller det, de gerne vil have. Når alle får det, de gider at æde, er det vel demokratisk fordelt.
Når jeg har slagtet hanekyllinger, har de meget lidt fedt, men gode muskler, og det er da det, jeg vil have. Masser af bevægelse + hvede, sort havre, byg, knust majs, "fuld af Pep", solsikkefrø, blødfoder (hver morgen) bestående mosede kogte kartofler, udblødte kogte mosede foderærter, kogte brune ris, pasta, hvidløg, noget god olie, havregryn, lidt kartoffelmel, Visputamin, 1 skefuld foderkalk + det jeg ellers har af ost og rester fra vores mad. + yoghurt naturel for sig selv. Grønt ad libitum. Om vinteren = hakket kål, æble, tomat, bær fra fryseren, det grønne, jeg kan støve op i naturen. Og naturligvis skaller.
Kyllinger får startfoder i 7 uger, men godt blandet med alskens lækkerier, og når de så flytter ind i hønsehuset for alvor, stiller jeg opvækstfoder til dem. De andre høns spiser med. Jeg orker ikke kontrollere, hvem, der får hvad og hvor meget. Dog fodrer jeg hver aften kyllingerne med lækkerier specielt for dem; de gider alligevel ikke gå til ro sammen med de voksne.
Unghanerne bliver ½ år, hvis de ellers opfører sig, så de andre kan holde dem ud.
Men fede er de ikke.