Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Søger race, der kan gå frit i haven  (Læst 11551 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ursula

• Passiv bruger
Søger race, der kan gå frit i haven
« Dato: 07 November , 2015, 11:07 »
Hey

Vi har snakket om at få høns i mange år, men nu tror jeg, at det er ved at være tid snart. Der er bare så mange forskellige racer, og jeg synes, at det er svært at finde ud af hvilken en, man skal vælge.

Vores høns skal være til æg og hygge/kæl.

De skal helst kunne gå frit i haven om dagen, sammen med vores hund, katte og kaniner, så de skal være fredelige og absolut ikke være alt for ødelæggende for græsplænen. Er det muligt? Var til hønseforedrag i sidste uge, og hun havde tidligere burhøns og sagde, at man ikke kan have høns til at gå frit i haven, hvis man vil have en pæn have. Men jeg synes bare, at jeg engang læste, at nogle racer ikke har tendens til at gå og grave græsplænen op til jordbunke?

Jeg kan godt lide tanken om høns, der sover i træerne, men jeg gætter på, at det også betyder høns, der flyver ind til naboerne, så det går nok ikke, da det er en lille villahave. Af samme årsag skal det heller ikke være alt for larmende høns.

Er jeg for krævende?

En anden ting er også, at jeg selvfølgelig på forhånd gerne vil læse en masse om at holde høns. Jeg går meget op i dyrevelfærd, så hvis I kan anbefale en bog, hvor hønsevelfærd er i top, så tip mig gerne :)

Offline Tante Brun

• Passiv bruger
Sv: Søger race, der kan gå frit i haven
« Svar #1 Dato: 07 November , 2015, 11:34 »
Du skal nok lige undersøge det med kaniner og høns sammen. Synes jeg har hørt noget med at kaniner kan dø af at spise hønsemøg.
Men ellers er det nok noget med hvor mange høns på hvor meget plads der udgør ligningen for hvor opgravet haven bliver.
Mine 10 bliver for stor en mundfuld på det lille stykke græsplæne jeg har tilbage. De har deres egen haveafdeling, som er helt opgravet, og så smider jeg grøntaffald ind til dem fra resten af haven og køkkenhave.
3 høns i en kæmpehave er jo noget andet f.eks.
Jeg har selv store kochin, som ikke flyver og er gode til børn og kælehygge. De er fodbefjerede, og skulle ikke være så skrabende som andre racer. Jeg synes dog de skraber ligeså meget, men måske kommer de ikke så meget i dybden som de andre pga. fjerene?
Med venlig hilsen Charlotte

1,0 husbond
2,1 børn
1,0 berner sennen blanding
1,3 maran
0,2 kochin
0,1 orpington
0,05 RIR

Offline Ursula

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 07 November , 2015, 11:55 »
Ja, det med høns og kaniner er en vigtig pointe. Det skal jeg lige undersøge! Er meget glad for mine kaniner, så det skulle jo nødig ske.

Jeg har selv kigget på silkehøns, men synes ikke jeg kan finde noget med hvor meget de skraber i jorden. Vil lige tjekke kochin ud :)

Haven er ca. 3-400 m2, og jeg havde ikke tænkt mig mere end 3 høns.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 07 November , 2015, 20:57 »
Nu er det såmænd sådan at høns, som kan flyve op i træerne hører med til det man kalder lette racer og lette racer er mere livlige og ofte meget ivrige i fødesøgningen.
Så det kan nok svært at kombinere med meget lidt skrabning.

Af racer, som ikke ødelægger så meget er dem med fodbefjering.

Silkehøns kan slet ikke flyve pga. af fjerstukturen i vingerne. Men de er rolige og vældige populære.

Burhøns er æggehybrider og har ikke noget at gøre med racehøns at gøre, men de hører også til i den lette ende.
« Senest Redigeret: 07 November , 2015, 20:59 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Bjarne Jensen

• Bruger
« Svar #4 Dato: 07 November , 2015, 22:26 »
Hej. Jeg kan varmt anbefale Kæmpe Kokhin. Jeg har været meget i haven sammen med en Schæfer og en flok meget tamme og rolige høns.
Mvh.

Bjarne
Moskus ænder 1.2
Brune landhøns 1.5
Araucana 0.3
Maran kobberfarvet 1.5 
Lys Sussex 1.1

Offline Mette L

• Bruger
« Svar #5 Dato: 08 November , 2015, 07:35 »
Mine høns (maran) går frit i store dele af haven. Hvis der i forvejen er et lille hul i græsplænen, kan du godt regne med, at hønsene gør det større ved at støvbade i det. Men generelt klarer min græsplæne det godt. Det kommer jo an på hvor mange høns der går på hvor lidt plads. Mine høns har ca. 300 m2 og det er passende til 5-6  høns, ikke mere, hvis haven ikke skal blive helt onduleret. Men du skal vide, at der kommer hønselort overalt i græsplænen, så det er ikke så spændende at gå med bare tæer! Høns larmer kun lidt, når de har lagt et æg, men en hane kan godt give et anstrengt forhold til naboerne.

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #6 Dato: 08 November , 2015, 08:02 »
Hvis du ikke ønsker at ruge kyllinger ud, så skal du ikke ha silkehøns eller andre racer, der gerne skrukker. Det er synd hvis de ikke får lov at ruge min et kuld om året, og så lægger de jo slet ikke æg imens.

Jeg synes nu mine fjerfusser skraber akkurat lige så meget som de andre og min brahma gård er lige så ødelagt som der hvor de andre går.

Jørgen Liljensøe har skrevet flere gode bøger om høns som kan anbefales.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #7 Dato: 08 November , 2015, 08:25 »
Velkommen til forum <I, og god idé med høns i haven. Jeg tror du skal se dig om efter en tung race, fx faverolles, kochin, brahma eller orpington. De flyver ingen steder, men jo, de skraber i jorden. Du kan meget nemt redde dine prydbede ved at købe 10 tentorpæle og en rulle havehegn på 20 meter. Så kan du hver dag flytte hegnet lidt, eller blot afskærme ind til dine stauder/grøntsager. Hegnet behøver ikke være ret højt, hvis du vælger en af de nævnte racer.

En god idé - og det er højsæson lige nu, er at gå på fjerkræudstilling. Der kan du se alverdens racer og få en god snak med hønseejerne. Der er udstillinger fra nu og til ca. slut januar, og den ultimative udstilling i Herning i december, hvor stort set alle racer er repræsenteret :).

Med hensyn til eks-burhøns har jeg selv tre stk. gående. De er tillidsfulde, men lidt "damp"-agtige. De fiser rundt over det hele og har ikke begreb om hieraki, hvilket der ikke er noget at sige til. Jeg er glad for mine tre eks-burhøns, så jeg vil ikke fraråde dem, blot sige, at de er lidt anderledes i deres adfærd ;).

-Og så googlede jeg lige. Der er tilmed udstilling i dag fra 10-16 på Fyn. Har du muliged for det, så skynd dig at kom af sted /o. http://www.odense-vestfyn-fjerkraeklub.dk/1717365
« Senest Redigeret: 08 November , 2015, 08:33 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Ursula

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 08 November , 2015, 09:27 »
Jeg havde godt læst noget om at silkehøns bliver skrukke, så godt at du lige nævner det. Der kommer ikke til at komme kyllinger hos os, så uden at jeg præcis ved, hvad det betyder, at en høne bliver skruk, så kan jeg altså forstå, at det er bedst at undgå sådanne høns, hvis man ikke har hane.

Jeg ville faktisk gerne have haft burhøns, indtil jeg hørte hvordan de kan lægge en villahave om til et goldt område på ingen tid. I forvejen har vi jo kaninerne, der render frit, og som hele tiden finder huller i hegnet ind til staudebedene, så hvis hønsene så ødelagde græsplænen, så kan jeg vist godt vinke farvel til min have  :D

Som jeg har læst det, så har kochin også anlæg til skruk?

Er dværgkochin lige så rolige som de store og går de stadig under betegnelsen "tunge racer"?

Farverolles lyder også ret gode! Måske lyder de faktisk til at passe bedst til os.

Ser om jeg kan lokke kæresten afsted til hønseudstilling! :)
« Senest Redigeret: 08 November , 2015, 09:36 Fra Ursula »

Offline Ursula

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 08 November , 2015, 09:28 »
PS: der står at kochin ikke er den store æglægger og at den mest er en kødhøne. Hvad indebærer det? Et æg om ugen?

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #10 Dato: 08 November , 2015, 10:27 »
Dværgkochin er den helt idélle skrukhøne :o, så det er måske ikke det bedste valg. Jeg mener også at de store kochin skrukker. New hampshire er måske en mulighed? De skrukker så vidt jeg husker ikke, eller kun sjældent.

Kochin lægger fint med æg, men knapt så mange om vinteren. De fleste høns lægger færre æg om vinteren pga. manglende dagslys.

Burhøns skraber ikke mere end andre høns.

Ja, af sti- afsted til hønseudstilling og se hønsene med egne øjne, du bliver garanteret forelsket i nogle helt andre racer, end dem vi har nævnt her. Du vil blive overrasket, så jeg håber I når det :).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Ursula

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 08 November , 2015, 10:37 »
Jaaa, men jeg vil helst ikke forelske mig i udseende :) Det vigtigste er, at racen passer til os, så det bliver en glæde at have høns og ikke en frustration.

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #12 Dato: 08 November , 2015, 11:59 »
Ang det med burhøns, så synes jeg det er en vigtigt pointe, at du ved hvordan de er produceret og tager stilling til om du vil støtte den form for produktion. Jo flere der bliver ved at købe hybrider, både fra producenterne og som aflagte æglæggere, jo flere høns bliver de jo nødt til at producere. Det er en produktionsform, der absolut ikke er dyrevenlig og som kun går op i profit.

New Hampshire og Faverolles er racer der kun skrukker meget sjældent, og af de to er New Hampshire den bedste æglægger. Ellers er der flere stammer af fx maran og sussex, der også kun sjældent skrukker.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Ursula

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 08 November , 2015, 12:18 »
Jeg ville ikke købe dem af en burhønsproducent. Jeg ville tage dem fra Frie Vinger, som gør et godt stykke arbejde - og som heller ikke køber dem.

Offline Biggy

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 08 November , 2015, 12:34 »
Jeg havde godt læst noget om at silkehøns bliver skrukke, så godt at du lige nævner det. Der kommer ikke til at komme kyllinger hos os, så uden at jeg præcis ved, hvad det betyder, at en høne bliver skruk, så kan jeg altså forstå, at det er bedst at undgå sådanne høns, hvis man ikke har hane.

Jeg ville faktisk gerne have haft burhøns, indtil jeg hørte hvordan de kan lægge en villahave om til et goldt område på ingen tid. I forvejen har vi jo kaninerne, der render frit, og som hele tiden finder huller i hegnet ind til staudebedene, så hvis hønsene så ødelagde græsplænen, så kan jeg vist godt vinke farvel til min have  :D

Som jeg har læst det, så har kochin også anlæg til skruk?

Er dværgkochin lige så rolige som de store og går de stadig under betegnelsen "tunge racer"?

Farverolles lyder også ret gode! Måske lyder de faktisk til at passe bedst til os.

Ser om jeg kan lokke kæresten afsted til hønseudstilling! :)

Vi har haft farverolles, de larmede desværre en del - og var også grunden til at vi skilte os af med dem igen. (vi bor også i villakvarter) - Vi har i stedet brahma, 1 sussex og 2 barneveldere.. specielt brahma og sussex syntes vi er fantastiske til haven, men barnevelderen går det også fint med. Her render de frit i havem (med hegn om) så snart sommeren er ovre, og vi ikke længere går i bare fødder i haven længere - skønne racer  :D