Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: pludselig fjærtab og slynger  (Læst 2784 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline anhanus

• Passiv bruger
    • ASH Naturhov
pludselig fjærtab og slynger
« Dato: 07 November , 2015, 08:19 »
Hej, vi har en flok på 7 høns og en hane. 2 af høns - maraner har vi haft og købte 5 nye høns til for nogle måneder siden. Det har været en harmonisk flok, hvor maranerne har bevaret deres "status" ;-).
Nu har vi pludselig en af maranerne som har tabt nærmest alle sine fjær, også i halen. Det skete i går. I dag virker hun mærkeligt, hun går på en "slyngende" måde, trykker sig sådan ned og til side når hun går o - som om hun er bange for nogen/noget. Og så ser hun også tynd ud (når fjerpragten er væk) Men de andre høns el. hane er ikke efter hende.
vores høns går frit i haven om dagen - har omkr. 1500 kvadratmeter at gå på. Om natten er de i hønsehuset lukket.

Hvad kan dette pludseligt "sygdom" skyldes? Har læst på nettet, men kan ikke rigtig komme i tanke om noget, ud over at vi de sidste 2 dage fik kun 4 æg istedet for 5 æg, men det kan der ligeså godt være andre årsag til.
PÅ forhånd mange tak for alle råd og hjælp.

Vh
Anna
0.1 Appaloosa
1.1.4 hollænder japaner sort-gul
1.0 mand
0.1 barn
1.2 Orpington gul-sort sømmet
0.3 Orpington gul
1.1 New Hampshire
0.3 blandingshøns New Hampshire-gul Orpington
1 kylling (racen/blanding vides ikke endnu...formodentligt new Hampshire - gul-sortsømmet orpington)

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: pludselig fjærtab og slynger
« Svar #1 Dato: 07 November , 2015, 09:12 »
Den fælder
Flere af mine høns har tabt næsten hele deres fjerdragt 'overnight' i år i forbindelse med fældningen- hvor de er gået til ro om aftenen i en fin fjerdragt og næste morgen minder pladsen nærmest om en massakre og en høne er næsten nøgen.

På filmen kan du se, hvordan min maran gik, da hun var allermest sølle og ussel. De føler sig udsatte, trætte og så gør huden ondt og de nye fjerpigge generer

En usikker og sølle fældemaran

https://www.youtube.com/watch?v=X07ZJNJkp5M
« Senest Redigeret: 07 November , 2015, 09:40 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline anhanus

• Passiv bruger
    • ASH Naturhov
« Svar #2 Dato: 07 November , 2015, 17:05 »
Tusind tak Helle,

så er jeg helt rolig :-) for lige sådan går vores høne også og det var også lige natten over, hun mistede fjerene...

Nu har vi haft høns i flere år, forskellige racer, men jeg har bare aldrig oplevet at de vil falde så voldsomt og være så påvirket af det... Men så er jeg rolig, så skal hun nok komme sig ;-)

Og godt at jeg har en god flok, hvor hun er oppe i hierarkiet og en flink hane...

Mange tak for hjælpen, det har virkeligt beroliget os :-)
 /o
0.1 Appaloosa
1.1.4 hollænder japaner sort-gul
1.0 mand
0.1 barn
1.2 Orpington gul-sort sømmet
0.3 Orpington gul
1.1 New Hampshire
0.3 blandingshøns New Hampshire-gul Orpington
1 kylling (racen/blanding vides ikke endnu...formodentligt new Hampshire - gul-sortsømmet orpington)

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #3 Dato: 07 November , 2015, 17:53 »
Det var godt  ;) Hun skal nok blive fin igen

Jeg har oplevet det et par gange før og altid med høns som fælder meget sent på året, hvor det faktisk er ved at blive for koldt til at rende rundt med bar krop
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14