Jeg har eksperimenteret rigtig, rigtig meget med surdejsrugbrød, og jeg har nu en opskrift, som passer mig perfekt. Det skal så siges, at et godt rugbrød for mig er mørkt, syrligt og fyldt med kerner. OG det er ikke mindst bagt primært på rug. Rigtig mange "rugbrødsopskrifter" er fyldt med hvedemel.
Surdejen kan volde problemer. Min surdej er ret flydende; som en grød. Jeg opbevarer den i køleskab og tager den ud på køkkenbordet, et par dage før jeg vil bage. De dage bliver den fodret med rugmel og vand morgen og aften for at "booste" den, så hævekraften er optimal. Det trick virker selv efter seks uger i køleskabet.
Jeg bruger "Rugbrødsform med sliplet prof 18 cm." fra Kunst & Køkkentøj. Jeg har aldrig haft problemer med at få brødet til at slippe formen, og jeg kan skære fine, kvadratiske skiver af det. Formen er ikke gratis, men jeg synes bestemt, den er pengene værd. Jeg har også prøvet de større rugbrødsforme fra Eva trio. De slipper lige så let, men bagetiden bliver voldsomt lang, og brødene bliver derfor lidt mere tørre.
Nu til selve opskriften:
Dag 1:
200 g. boostet mørk surdej
225 g. hele, kogte rugkerner (100 g. kerner kogt i 45-50 min.)
200 g. skårne rugkerner
150 g. rugmel
100 g. hvedemel
100 g. ruggryn
200 ml. koldt vand
2 nisseøl (á 354 g.)
Dag 2:
325 g. rugmel
50 g. hørfrø
50 g. græskarkerner
50 g. solsikkefrø
4 ss. brændt maltmel
7 ts. salt
1. Boost surdejen et par dage i forvejen ved at tage den ud af køleskabet og fodre den morgen og aften.
2. Bland alle dag 1s ingredienser i røremaskine.
3. Dæk skålen med låg eller film. Lad fordejen stå ved lun stuetemperatur i ca. 24 timer, afhængig af temperaturen og surdejen. Fordejen skal boble godt op.
4. Tilsæt dag 2s ingredienser og bland grundigt. Dejen skal have konsistens som tyk grød.
5. Fordel dejen i to rugbrødsforme på minimum 1,8 l.
6. Glat dejen med en dejskraber, prik en masse huller med en strikkepind og sæt film over.
7. Lad dejen hæve ved lun stuetemperatur til den er næsten oppe ved kanten af formen. Det tager 1-2 timer hos mig.
8. Bag ved 190° (ikke varmluft) i ca. halvanden time, indtil kernetemperaturen er 98°. Det tager omkring en time og tre kvarter i kold ovn.
9. Ryst formen, vend rugbrødet ud på en rist og lad det køle helt af. Pak det evt. ind i et viskestykke natten over.
Man kan snildt bruge andre frø og kerner, men hvis de er sugende, som fx. amaranth, skal der tilsættes ekstra vand.
Til chocolate chip rugbrød tilsættes 150 g. chocolate chips (ca. 50% kakao) pr. brød.