Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Er hanekyllinger mere sarte ?  (Læst 2405 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
Er hanekyllinger mere sarte ?
« Dato: 02 November , 2015, 10:14 »
Efter at have læst flere tråde med hanekyllinger med problemer, som ikke at kunne gå og med bleg kam, er der noget der slår mig. Er de mere udsatte for sygdomme end hønekyllinger ?. I min flok af kyllinger er en hanekylling død af sig selv, efter få dages sløvhed. Min Brahma hanekylling, der næsten hele sit liv var noget underlig, hvad opførsel angik. Han havde besvær ved at gå ordentlig og virrede noget med hovedet - ham slagtede jeg - han var mager. Sluttelig har jeg en hane - Barnevelder - han har ikke en flot rød kam, som sine brødre, han står ofte stille og sover, når de andre spiser. Men ellers er han frisk nok.

Det er 3 dyr ud af 31 kyllinger der er svagelige. ca 10 % - men det er måske ikke unormalt ?

Er haner generelt svagere end høner ??

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Er hanekyllinger mere sarte ?
« Svar #1 Dato: 02 November , 2015, 15:59 »
Det er vist en generel ting at hanner har større dødelighed end hunner, også hos mennesker.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Lene Skelmose

• Gæst
Sv: Er hanekyllinger mere sarte ?
« Svar #2 Dato: 04 November , 2015, 12:02 »
Jeg tror hønerne har en fordel i at de vokser langsommere. Også at de er mere effektive til at fouragere mens hanerne har travlt med alt muligt andet sjov og halløj. Til gengæld tager hanerne godt fra ved fodertruget, så jeg kan blive helt bekymret om hønerne får nok - men det får de.