Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skruk går af reden  (Læst 8694 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Maria2aaen

• Bruger
Skruk går af reden
« Dato: 28 Oktober , 2015, 07:22 »
Min lille dværg kochin har været skruk siden slutningen af sidste uge, så igår opgav jeg at afskrukke hende og købte nogle rugeæg. Vi gjorde rugekassen klar og sent i aftes flyttede jeg skrukken til rugekassen og satte hende på de nyindkøbte rugeæg. Og her til morgen er hun så gået af reden :-( typisk! Øv! Min datter glæder sig virkelig til de kyllinger! Men hvad gør jeg så nu? Jeg ved ikke hvor længe hun har været af reden, eller om hun egentligt bare er oppe og tage en pause, men jeg mrækede efter og reden+æggene var kolde. jeg prøvede at sætte hende på reden igen, men hun blev bare stresset og render rundt og siger skrrååååk -lyde. Er det for sent med de rugeæg nu? Er de gået til eller hvad kan jeg forvente. Jeg tænker at lade hende være i fred og så må vi se i eftermiddag efter arbejde om hun har lagt sig igen. Men hvis hun lægger sig igen, skal jeg så have fat i nye rugeæg? Eller skal jeg fjerne rugeæggene nu, lægge nogle substitutter ind og så først lægge rugeæggene ind når hun igen lægger stabilt på den nye rede? Eller er det for sent med de her rugeæg ?
« Senest Redigeret: 28 Oktober , 2015, 07:24 Fra Maria2aaen »
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Skruk går af reden
« Svar #1 Dato: 28 Oktober , 2015, 09:07 »
Skrukhøner der bliver flyttet går ofte af reden. Man skal sørge for at de ligger fast det blivende sted, før man giver rugeæg.

Prøv evt at se om hun vil ligge hvor hun havde lagt sig først. Alt efter hvor varmt det har været, så kan der stadig godt komme noget ud af æggene, men der er nok ikke store chancer for at hun vil ligge hvor I synes hun skal.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #2 Dato: 28 Oktober , 2015, 11:22 »
Hvis du er sikker på hun vil ruge, så vil jeg foreslå, at du spærre hende inde i et døgn. Så vil hun blive liggende - vil jeg tro. Det har jeg selv prøvet og det gjorde udslaget.
Æg kan tåle utroligt meget, så jeg er helt sikker på, at rugeæggene er ok.
Min sidste skruk forlod sine æg flere gange under rugningen, og det gik alligevel.

Offline Veteranen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 28 Oktober , 2015, 14:07 »
En skruk er ikke rigtigt skruk før hun har passet sin rede med kunstige æg i et par uger. Hun skal vel at mærke passe en rede som du har planlagt at hun også kan gennemføre både rugningen og opstarten med kyllingerne fra. - det betyder normalt et andet sted med et roligt aflukke hvor hun ikke bliver forstyrret af andre. På det sted skal hun have adgang til kornfoder skaller, kråsesten, et støvbad og vand.
Om foråret hvor man følger naturen er chancerne for succes langt større. Så mit råd er at du venter og sparer dig for ærgelser og triste oplevelser. Dermed ikke sagt at det er umuligt at arbejde på tværs af naturens gang, men det kræver meget gode forhold inde i f.eks. en stald eller lignende.
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #4 Dato: 28 Oktober , 2015, 15:25 »
Jeg plejer nu ikke at vente et par uger, så risikerer man jo at hun går af reden fordi hun er blevet træt at at ligge så længe. Efter min mening er 3-4 dage fint, især med afprøvede skrukhøner.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #5 Dato: 28 Oktober , 2015, 16:21 »
Et par uger på kunstige æg og så tre uger med rigtige æg...... Det lyder noget voldsomt.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Maria2aaen

• Bruger
« Svar #6 Dato: 28 Oktober , 2015, 17:31 »
Tusind tak for svar. Det er virkelig rart med nogen kloge hoveder man kan spørge /o

Da jeg kom hjem lå hun i reden men kun halvt ind over æggene  :o Hun opførte sig meget skruk, med skruk lyde da jeg stak hånden ind til hende og helt flad på reden. Sp nu har jeg fjernet rugeæggene og givet hende nogle snydeæg. Og så får hun 3-4 dage på rugereden og så må vi se om hun kan finde ud af det... Ellers, så var det jo slet ikke planen at få kyllinger nu   :-\ så det er jo heller ikke jordens undergang hvis det mislykkedes. Men i ved, når man så først har bestemt sig for at, okay så, så får hun lov at ruge kyllinger ud. Så vil man jo også helst at det skal lykkedes :-)
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #7 Dato: 28 Oktober , 2015, 18:18 »
½ ind over æg ??.Er reden for stor ??. Reden skal efter min mening være lige til pas og værgen for stor eller for lille. Reden skal være en skål, hvor æg ruller mod midten og ikke ud til siderne.
Hertil kun det antal æg damen kan dække uden besvær. /o

Enig med Raziel og Lene, 3 til 4 dage efter man har set hun er skruk, så er hun klar til at få rugeæg. Og enig med Veteranen - ro og atter ro er godt for en skruk.

Offline Veteranen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 28 Oktober , 2015, 19:06 »
Mine Skrukhøne er ikke blevet 100% skruk af een gang. Til at starte med har de bare taget et par timer ekstra på reden efter æglægning. Derfra er tiden på reden steget fra dag til dag. Først efter ca. To uger har jeg følt mig sikker nok til at skifte til de rigtige rugeæg.
For mig har det været vigtigt at have en høj succesrate, dels da valget af rugeæg er en investering i den retning jeg vil med mit hønsehold, og dels har jeg mine tre børn som bekymret og kritisk følger processen.
Kyllingerne er små vigtige liv her i huset, og ikke bare et eksperiment for sjov. Derfor finder jeg ingen grund til at gøre det ringere end det bedst mulige.
En erfaring jeg også har gjort mig, er at skrukkens rede skal være større en de almindelige reder, da skrukhøner  især ved de største racer, ellers risikerer hun at træde på og ødelægge æg og de helt nyklækkede kyllinger.
Hilsner

Offline Maria2aaen

• Bruger
« Svar #9 Dato: 28 Oktober , 2015, 19:41 »
½ ind over æg ??.Er reden for stor ??. Reden skal efter min mening være lige til pas og værgen for stor eller for lille. Reden skal være en skål, hvor æg ruller mod midten og ikke ud til siderne.
Hertil kun det antal æg damen kan dække uden besvær. /o

Ja så er reden alt for stor. Den er nok 30*70 cm, jeg havde bare lavet en fordybning i høet så æggene ikke rullede nogen steder. Men hun har trampet rundt og trampet høet flad, så hun jo kunne ligge over det hele. Hvad er godt at lave reden i? Jeg havde jo læst den bare skulle være direkte på jorden foret hø. Hun er ude i drivhuset/orangeriet i et af de tidligere bede. Der er god læ, god plads, ro og noget varmere end udenfor. Der er dobbelt termotag på kassen hun er i, så den holder også lidt på varmen og vi kan sætte en varmelampe op senere på året hvis det bliver nødvendigt.
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Maria2aaen

• Bruger
« Svar #10 Dato: 28 Oktober , 2015, 19:50 »
Nå jeg kan lige supplere med at jeg nu har mindsket redens størrelse ved at sætte en mindre kasse ind i kassen  ::) jeg tror måske det kommer til at virke. Hun er stadig meget skruk og har ligget stabilt på reden hele eftermiddagen /aftenen. Hun ligger på snydeæg og får et par dage på dem. Så ser vi om hun vil ligge stabilt og derefter kan hun så få rugeæggene tilbage. Er der enighed om at de æg som lå ude ved hende sidste nat sandsynligvis stadig er gode nok til at hun kan ligge på dem ? Jeg har ikke andre. Så skal ud og købe nye, hvis de ikke er gode.

Og så vil jeg da godt supplere med at alle mine dyr skam bliver taget meget seriøst, og det absolut ikke er et for sjov projekt. Men det er jo første gang jeg har en skruk og jeg har kun haft hønsene siden de var kyllinger i foråret, så bær over med mig. Jeg skal jo lige vide hvordan jeg gør det hele. Men man lærer jo heldigvis så længe man lever   :D
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Veteranen

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 28 Oktober , 2015, 20:38 »
Rådgivning på DFF er et tilbud, og hvilke råd man vælger, ja, det er dit eget valg.
Uanset hvad du gør, så held og lykke herfra, og pøj-pøj med det /o
Hilsner

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #12 Dato: 28 Oktober , 2015, 21:42 »
Mine reder får en græstørv i bunden. Denne tørv, sørger jeg for er højest rundt i kanten. Det gør, at æg ikke triller ud af reden. Tørven dækker jeg med halm, men det kan man nok gøre som man vil. Halmen former jeg som en krans, der lægges yderst. I midten igen halm, et forholdsvis tykt lag, godt sammenpresset, så æg ikke kan forsvinde ind under det. Størrelsen på "midten" svarer til det antal æg der skal ruges ud.
Græstørven er noget jeg lærte som barn. På 19 dagen vander jeg reden med lidt vand. Om det er nødvendig ved jeg ikke, men nogen skade gør det vel ikke.

Selvfølgelig tager du det med høns seriøst, det viser dine indlæg jo tydeligt. Du skal bare spørge i et væk. Vi er mange, der står klar til at hjælpe dig. Vi er alle startet med en lille viden om hønsehold. Derfor er DFF guld værd for mig og forhåbentlig også for dig  :)

Offline Maria2aaen

• Bruger
« Svar #13 Dato: 29 Oktober , 2015, 07:01 »
Ja DFF er virkelig et godt forum.  /o det er så skænt at kunne få hjælp af alle jer erfarne  :D

Jeg har læst jørgen liljensøes den store hønsebog og har lige kigget i afsnittet om rugerede igen og der står også det med græstørven. Men det var egentlig med udgangspunkt i hans bog at jeg først havde lavet reden på jorden, da han skriver at man blot skal lave en udhuling direkte i jorden. Og da hun er i drivhuset som er jordisoleret ned i 70cm så bliver det ikke for koldt derinde lige nu. Men måske jeg havde lagt for meget halm... Nå, nu ligger hun i kassen og så må jeg fugte halmen lidt engang imellem.

Hvordan med rugeæggene, kan jeg bruge den fortsat eller skal jeg have købt nye?
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Veteranen

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 29 Oktober , 2015, 08:06 »
Det er svært at sige hvordan dine rugeæg har det. Fra starten tåler de "noget", og hvis de er blevet opvarmet, og processen dermed startet, så tåler de lidt mindre. Det er bestemt muligt at nogle af dem fortsat er ok.
Jeg holder også meget af Den store hønsebog :) hvor der er meget god viden og fire racebeskrivelser at hente.
Hvad angår rugereder, så er der mange brugbare måder at indrette det på. Trækasser, stor spand med udskåret side m.m. Jeg bruger en stor kattetransportkasse og en græsopsamler fra en gammel plæneklipper. Skrukkerne indretter sig selv og retter på materialerne uanset hvordan jeg har lavet det. Skrukkerne plukker sig også på maven for bedre at kunne overføre varme til æggene. De plukkede fjer indgår også som en vigtig del af redematerialet. Skrukkens bare maveskind er naturens perfekte løsning på at tilføre den rette fugtighed. Stigningen i fugtighed følger også temperaturstigningen de sidste 3 dage før klækningen. Naturens løsninger er oftest bedre end vores egne ;)
Hilsner