Jeg synes ikke, du bekymrer dig for meget om dine høns. Hellere holde godt øje med forandringer i adfærd og udseende, så man kan gribe hurtigt ind og få gjort noget ved problemet.... hvis der er noget galt.
Jeg synes, du skal prøve og mærke på kroen i aften, når hun er gået på pind. på det tidspunkt skal kroen (madkassen) gerne være fyldt og hård at føle på - i morgen tidlig mærker du igen på kroen, og der skal den så helst være tom.
Hvis hønens kro er unaturlig stor og 'blævret' at føle på og lugter fra mundhulen har hun sur kro. Det kan skyldes en mindre forstoppelse af røret videre ned til kirtelmaven, men sur kro er ofte et tegn på anden sygdom, hvor fordøjelsessystemet ikke virker optimalt.
En sur kro kan du prøve at massere. Man kan også få hønen til at kaste indholdet af kroen op og så forstætte massagen - men det kræver, at du har helt styr på, hvad det er du foretager dig, for det er en meget anstrengende øvelse for hønen og kan stoppe vejrtrækningen, hvis man ikke er meget obs og hurtig. Fremprovokation af opkastning gør du ved at holde hønen under den ene arm, mens du bøjer dig frem, så hønens kro, hals og hoved vender skråt nedad - så masserer du kroen nedefra og op, så kroindholdet kommer ud af næbbet. Hver 'skvulp' må kun tage få sekunder, hvorefter du skal rejse dig i opret stilling med hønen, så den kan få luft igen og få en hvilepause. Gentage opkastningen en enkelt gang mere og slut af med massage. Kroen skal indeholde vand, når du laver opkasningsforsøg med den. Denne behandling vil jeg anbefale, at man kun gør èn gang om dagen og ikke de sidste timer inden sovetid, hvor hønsene bruger meget af deres tid på at få fyldt kroen op til natten.
Måske er der slet ikke noget galt med din høne - de er jo alle individuelle væsener med små forskelligheder. Jeg kender selv udmærket til det, at man stirre sig til et kæmpe problem eller en sygdom på en h*ne, hvor det så faktisk viser sig, at det mere er den 100% opmærksomhed, som er problemet og slet ikke fuglen.