Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad har jeg gjort forkert??  (Læst 3036 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline KatrineR

• Passiv bruger
Hvad har jeg gjort forkert??
« Dato: 24 Oktober , 2015, 18:31 »
Hvad har jeg gjort forkert?
Idag da jeg skulle slagter ænder. Og vi begynder at plukke også videre. Opdager jeg at de er meget små og der er ekstrem meget fedt på og næsten ingen kød! De er fodret med fjerkræ start om ællinger, senere fodret med fjerkrævoks. Plus de har fået hvede og byg og ind i mellem majs. Og masser af grønt.

Offline Jens S

• Passiv bruger
    • Jens Stolt photography
Sv: Hvad har jeg gjort forkert??
« Svar #1 Dato: 24 Oktober , 2015, 19:42 »
Det lyder som franskbrødsænder, altså den slags ænder man får, når man fodrer med gammelt brød fra bageren. Det er der nogen, der har prøvet, et ekstremt symptom er, at de til sidst ender med ikke at kunne gå. Benene stikker ud til siden, og de ligger på maven.
Altså, for meget kalorier, for lidt motion og protein.

Det lyder ellers rigtigt nok, det du har gjort, men jeg vil vædde med, at de ikke har fået nok protein et eller andet sted i deres og dit valg i fødekæden.

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
Sv: Hvad har jeg gjort forkert??
« Svar #2 Dato: 24 Oktober , 2015, 22:06 »
Som knægt havde jeg også ænder. En dag - hvor min onkel - var på besøg, viste jeg ham ænderne, for de kunne ikke gå. Han forklarede mig, at mit problem var, at de havde foder ad libitum - det skal de ikke - sagde han. Foder morgen og aften, og der skal være spist op inden for 15 min. Så kan/skal de klare sig med græs resten af tiden.
Altså - ikke mere foder end de får spist op - hver gang. Det var de råd han gav og han havde opdrættet ænder i 30 år.