Mange oplever i denne tid en nedgang i æglægningen. Øv! Men hvad kan vi selvforsynere gøre ved det?
Jeg har høns i tre aldre, og den ældste generation tages fra til suppegryden ved et fjerskifte og i det følgende forår startes næste hold kyllinger.
Jeg bruger ikke kunstigt lys, og accepterer en tynd ægleverance i november december, men æg får jeg hele tiden. Allerede fra starten af januar går leverancen af æg op igen. - hønsenes biologiske ur har noteret at dagene bliver længere

Men valget af racer (i flertal) har også en betydning. Min nuværende besætning består groft sagt af to hold:
Hold 1: en orpington, tværstribet plymouth rock, en skånsk blomsterhøns, en farverolles og 4 wyandotter, tog 2 lys sussex.
Hold 2 er 1,12 Orloff.
Denne kombination fungerer fint hos mig, og for den konstante ægforsyning er det genialt at Orloff og "de andre" ikke har fjerskifte på samme tid.
Orloffhanen på 7 mdr. er ved at have styr på menageriet så det er er ren fornøjelse. Desuden galer han ikke, hvilket mine naboer givetvis er glade for

Hvad er I andres løsning på en stabil ægleverance?
Hilsner