Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Æg året rundt.  (Læst 16246 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Veteranen

• Passiv bruger
Æg året rundt.
« Dato: 23 Oktober , 2015, 20:15 »
Mange oplever i denne tid en nedgang i æglægningen. Øv! Men hvad kan vi selvforsynere gøre ved det?
Jeg har høns i tre aldre, og den ældste generation tages fra til suppegryden ved et fjerskifte og i det følgende forår startes næste hold kyllinger.
Jeg bruger ikke kunstigt lys, og accepterer en tynd ægleverance i november december, men æg får jeg hele tiden. Allerede fra starten af januar går leverancen af æg op igen. - hønsenes biologiske ur har noteret at dagene bliver længere :)
Men valget af racer (i flertal) har også en betydning. Min nuværende besætning består groft sagt af to hold:
Hold 1: en orpington, tværstribet plymouth rock, en skånsk blomsterhøns, en farverolles og 4 wyandotter,  tog 2 lys sussex.
Hold 2 er 1,12 Orloff.
Denne kombination fungerer fint hos mig, og for den konstante ægforsyning er det genialt at Orloff og "de andre" ikke har fjerskifte på samme tid.
Orloffhanen på 7 mdr. er ved at have styr på menageriet så det er er ren fornøjelse. Desuden galer han ikke, hvilket mine naboer givetvis er glade for ;)
Hvad er I andres løsning på en stabil ægleverance?
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Æg året rundt.
« Svar #1 Dato: 24 Oktober , 2015, 00:26 »
At lægge kyllinger til tidligt. Sætte første hold æg i rugemaskinen i januar, så er man sikker på at de unge høner kommer i gang med at lægge æg før vinteren sætter ind, og de fortsætter så vinteren igennem. Ikke på fuld kraft, men nok til at man ikke skal købe æg.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #2 Dato: 24 Oktober , 2015, 10:18 »
Her skal hønerne (Brahma) ruge kyllinger ud. Men de bliver vel ikke skruk i januar  <J. Dertil skal man have kyllinger i frost og sne - det er ikke min intention med kyllingetillæg.
I januar er der heller ikke frisk græs, mælkebøtter osv osv, alt det jeg med megen glæde fodrede mine kyllinger med her i maj i år. Det var bestemt også til stor glæde for kyllingerne og jeg tror de bliver bedre dyr af naturlig foder end at jeg skal proppe dem med vækstfremmende foder.
Jeg vil måske heller have kyllinger relativt sent, som i august, de skulle så gerne starte æglægningen i januar - men så er jeg jo ligelangt mht vinter æg  <A

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #3 Dato: 24 Oktober , 2015, 10:41 »
Mine kyllinger får da også andet end piller. Undulatfrø, agurk, æble, tomat, yoghurt m. hvidløg og meget mere. Først går de i et kaninbur, og så har jeg et aflukke til dem i laden med varmelampe. Det virker fint for mig, og ingen af mine racer er i forvejen gode til at skrukke, så rugemaskinen skal i brug lige meget hvad. Så kan jeg lige så godt sikre min vinterforsyning af æg.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #4 Dato: 24 Oktober , 2015, 10:43 »
Mine tidlige kyllinger, hvilket hos mig vil sige april måned, starter med at lægge æg ca oktober, så det passer ganske fint med at de lægger æg gennem vinteren, men jeg synes faktisk at fx silkerne også lægger ok med æg om vinteren. De fortsætter dog også med at lægge sig skruk, de skøre høns, men får selvfølgelig ikke lov til at ruge. Jeg foretrækker at få kyllinger i april, maj og juni, men har også nogle få kuld i juli og i august. Prøver dog at lade være i august, men nogen gange insisterer hønsene jo ;)

Jeg har holdt nøje regnskab med hvor mange æg jeg har fået i år, og skrevet det ned hver dag, så det bliver sjovt at se når året er slut, hvor mange der er kommet. Men jeg husker ikke en eneste dag, hvor der ikke er kommet mindst 2 æg.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Jens S

• Passiv bruger
    • Jens Stolt photography
« Svar #5 Dato: 24 Oktober , 2015, 19:49 »
Jeg har opdaget, og det var nyt for mig, at mine rugehøns fældede mens de gik med kyllinger. Når så kyllingerne var klare og store (og blev slagtet), begyndte mamma hen at lægge æg igen.
Det var så oktober ( kyllinger i maj) og så skal hun nok blive ved at lægge æg hver eller hveranden dag, gennem vinteren.
Jeg tror faktisk at det er hønsenes mønster, at fælde mens de har kyllinger. Det kan man godt bruge til noget.

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #6 Dato: 24 Oktober , 2015, 22:07 »
Mange af mine har også fældet mens de har gået m kyllinger. Underligt nok er den ene af mine brahmaer igang med at fælde for anden gang.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Elvira

• Bruger
« Svar #7 Dato: 25 Oktober , 2015, 18:02 »
Som med at andet i haven og naturen, er det årstids bestemt :)

Der er en grund til hønsene går ned i produktion, jeg ønsker ikke at presse dem til at lægge æg, jeg vil hellere have dem længer tid, med det de nu kan give.

Det vigtigste her hjemme er at komme så tæt på dyrenes egen natur. Alt hvad vi gør, gør vi med omtanke for naturen som helhed.

Det lyder måske langhåret, men det fungere og giver mening for os.

Offline Veteranen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 25 Oktober , 2015, 21:53 »
Jeg er helt med på det årstidsbestemte, og jeg giver af samme årsag ikke kunstigt lys for at presse flere æg ud af en naturlig -delvis dvaleperiode.
Men jeg har fundet det interessant at kombinere besætningen med hønseracer som går i fjerskifte forskelligt.
Mine Orloff har fjerskifte tidligere end alle de andre, og giver dermed æg mens de andre ikke gør. Blandt alle hønseracer er Orloff  i øvrigt måske de høns som under naturlige forhold er de bedste æglæggere om vinteren.
Det er også af respekt for det årstidsbestemte, at jeg kun lader skrukker ruge i det tidlige forår, så kyllingerne får den naturligste og bedste opvækst.
Hilsner

Offline Elvira

• Bruger
« Svar #9 Dato: 26 Oktober , 2015, 10:46 »
Det er interessant, de med at de går tidligere i fæld. Ved du mere om det?

Jeg håber engang at få mere plads, for så har jeg tanker om at forsøge mig i retning af det du gør.

Dog har vores høns en meget stor kærlighed for at skrugge, så de laver næsten ikke andet  :)

Offline Maria2aaen

• Bruger
« Svar #10 Dato: 26 Oktober , 2015, 13:00 »
Jeg er nystartet hønseejer, så i år bliver vores første vinter med høns. Men jeg kan i hvert fald se at nuværende mønster ikke kommer til at passe, hvis vi gerne vil være selvforsynende med æg. Vores hønniker fra maj er først lige gået i æglægning, og det er åbenbart tidligt kan jeg forstå (og her troede jeg de var sent på den  :o ) Men da vi kun har haft tre ældre farverolles, som alle er gået i fældning samtidig, så har vi de sidste 2 mdr. kun fået 1-2 dværgæg om dagen, og det kan vi altså ikke nøjes med. Så jeg vil nok satse på at få næste års nye æglæggere allerede i feb.-marts måned, så jeg er sikker på de når at komme i æglægning inden næste vinter. Men det kommer selvfølgelig an på om mine dværgehøns har tænkt sig at skrukke på det tidspunkt. Jeg har nemlig ingen rugemaskine.
Hvordan er det med høns, deres indre ur følger døgnets lyse timer ikke sandt? Vi har nemlig planer om at dværghønsene skal overvintre i vores store drivhus/orangeri, så de rigtig kan rydde op i bedene og gøde dem samtidigt. Men det passer jo egentligt ret fint i fht. at der er væsentligt mere lys i drivhuset end i hønsehuset. Så burde de jo være tilbøjelige til at gå skruk tidligere på året. Det kan i hvert fald komme an på en prøve.
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Veteranen

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 26 Oktober , 2015, 14:05 »
Hønsenes æglægning påvirkes helt klart af lys. Og mere tid til den aktive fødesøgning fremmer ægproduktionen.
Det lyder som en ok ide at bruge drivhuset som hønsegård, og nok allerbedst hvis der kan indrettes et hønsehus/sovegemak til dem. Hvis drivhuset er stort nok kan det let gøres indenfor hvor der jo i forvejen er læ.
Men et drivhus kan blive for fugtigt når rimfrosten fra natten smelter og drypper om dagen.
Gæs og ænder er bedre til fugt end høns!
Skal du være sikker på tidlige kyllinger og flere æg, så find sammen med nogen i nærheden som har en rugemaskine. Indrømmet, naturmetoden med skruk er den mest charmerende, men lad dette, lidt mindre stabile, blive et supplement.
Vil du have ti høns, så start med 30 rugeæg, nogle duer ikke, nogle er haner og nogle høner er flottere og mere tamme end andre. Det er godt at kunne vælge de bedste. - de andre er gode i gryden.
Hilsner

Offline renepaulsen

• Bruger
« Svar #12 Dato: 26 Oktober , 2015, 16:05 »
Hvor gode æglæggere er sådan nogle Orloff egentlig?  Hvis man nu sammenligner med Sussex eller Wyandotter?
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Veteranen

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 26 Oktober , 2015, 19:06 »
Jeg har jo sådanne Orloff og jeg holder af dem fordi de er flotte og meget tamme og rolige. Og mere tamme end nogen af de andre. Allerede efter denne beskrivelse kan du høre at jeg er lige så inhabil som alle andre der beskriver deres racers fortræffeligheder :laugh:
Mine Orloff er endnu ungfugle, så det er endnu kun 55-60 grams æg, men de kommer godt og jævnt. Mine Sussex og wyandotter vinder nok sammenligningen om sommeren, men Orloff vinder om vinteren. De langbenede Orloffhaner giver nogle flotte og velsmagende stegte unghaner, hvor de andre jo er lidt mere traditionelt runde i konstruktionen.
Hilsner

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #14 Dato: 26 Oktober , 2015, 19:14 »
Jeg har Australorps. De begynder æglægning i 5-6 mdr alderen, så kyllingerne fra foråret lægger æg hele vinteren. Jeg har forsøgt med at have tre unghøner hvert år, så der er æg når de gamle fælder. Det fungerer fint - vi er fuldt dækket ind med æg hele året rundt.