Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Racehøns, bastarder eller industrihøns......  (Læst 31283 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline nimrod

• Passiv bruger
Sv: Racehøns, bastarder eller industrihøns......
« Svar #15 Dato: 10 November , 2015, 10:09 »
Nu blev COOP lige nævnt, fordi de jo har fremturet om deres store dyrehjerte og nu ikke længere sælger buræg, men er det nu rigtigt?
Nej, det er det ikke!!
De har på DINE vegne valgt at DU ikke må købe skal buræg, men når du står ved deres bager, ja så har de da bagt med buræg, i slagteafdeling er den rørte fars og andet halvfabrikata lavet med buræg og på deres hylder bugner det med varer som pasta, mayonnaise, brød, kager, pålæg og så fremdeles alle lavet med buræg - OGSÅ deres egne mærker hvor de selv har fuld kontrol over produktionen...

Så de må godt udnytte burhønsene (for det maksimerer profitten), men du må ikke (for det er synd for hønsene) - skal vi lige lade den stå lidt ...

Det er simpelthen det mest usle, løgnagtige reklamefremstød der i den grad profiterer på at nogle dyr har det dårligt og alle hylder Kvickly - jeg fatter det ikke og jeg har ikke handlet der siden.

Næh, havde de nu grebet i egen barm og ophørt med bruge buræg i deres bagerafd. eksempelvis, så ville jeg respektere dem og støtte dem, men at være hellige på andres vegne, mens man selv skummer fløden med den ene hånd og pudser glorien med den anden er simpelthen, nej jeg ved ikke hvad det er, men ikke noget godt og de og deres hykleriske profitmageri er boykottet herfra ...
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #16 Dato: 10 November , 2015, 10:30 »
"Problematikken" med at man ikke bare lige her og nu (og helst på alle årstider) kan ringe til en privat opdrætter, som helst kun skal bo "rundt hjørnet" og får 1,10 racehøns i begyndende æglægning og i måske en sjælden farve, eller måske endda kun 10 høner (for mange gider ikke hane eller må desværre ikke holde hane) og til næsten ingen penge, er nok måske ikke nem at løse.
Andet end ved at vi blev flere seriøse opdrættere af racefjerkræ, så blev de også bevaret for eftertiden, for hold da op hvor ville verdenen blive kedelig hvis der kun var industriens brune og hvide hybrider.  ;)

Men forhandlerne har desværre nogle meget store fordele.
For 1) de får høns leveret, når de bestiller dem, fra de kæmpestore rugerier og som laver dem i millionvis hele året rundt.
2) Alle hanekyllingerne (næsten) bliver aflivet straks ved klækning, så der skal ikke bruges videre plads og foder på dem.
3) De skal også leve af deres forretninger, så de lovpriser jo selvfølgelig deres fjerkræ højt, og ikke mindst så "praler" de meget med at deres dyr er enormt sunde og kontrollerede og fri for bla. salmonella, selvom det vel egentlig burde være en selvfølgelig at man kun sælge raske dyr.

Meeen de sælger jo desværre også deres høns, værende racehøns, endda kalder nogle firmaer deres klassiske hybrider for racehøns. Og dette er meget misvisende- de er heller ikke gode til at oplyse om hvad deres dyr er vaccineret mod, når man besøger deres hjemmesider.   

Omkring fordommene, ja så blive man hurtigt opfattet som racist, racesnob osv. osv. bare fordi man ikke elsker industriens metoder og oplyser om hvad hybridhøns er for "en størrelse", meeen fred være med det.
OG NEJ jeg hader ikke hybrider (for de er kun stakkels brikker i industriens spil) og folk må selvom hvad de vil have af høns. 
« Senest Redigeret: 10 November , 2015, 10:46 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #17 Dato: 10 November , 2015, 10:35 »
Apropos Coop og flere kæder, så hørte jeg lige til morgen at de også sælger nogle ænder, som vist ingen gang har fået nogen stjerne hos DB.
For de berberie eller moskus, som de rigtigt hedder er vokset op indendørs med op til hele 16 ænder pr. m3. De har endvidere fået deres en del af deres næb og klør amputeret, da de ellers ikke vil kunne enes. Ja det siger ligesom osse sig selv at de ikke har haft adgang til badevand.
Så Coop er nu ikke så dyrevenlige endda, meeen det er vel de færreste, når det drejer sig om at tjene mest muligt eller få varerne billigst muligt.

Så det er ikke let at være forbruger og dog alligevel, for man kan jo trods alt søge og finde rigtig mange oplysninger på internettet. Hvis man altså gider.....
« Senest Redigeret: 10 November , 2015, 10:43 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline MOK

• Passiv bruger
    • Odahesten.dk
« Svar #18 Dato: 10 November , 2015, 10:36 »
... Og man ved hvad man får når man avler videre på dem.

Jeg synes altså også, at det er hyggeligt og spændende, at man ikke aner, hvad farve, der kommer - jeg har en flok høns i forskellige farver, hvor jeg skifter hanen ud for hver generation  :) Første hane var lys sussex så blå australoprs og næste års hane er en perlegrå engelsk araucana - og der er sjove, forskellige farver på nogle kønne høner men ...

I takt med at braklerne breder sig, så bliver der jo nok færre og færre af "de sjove" at finde hos mig.
Mvh.

Morten

Startet med høns igen i 2013 og nu:
3,6 sølv brakel
Kyllinger fra 8. marts, 6. april og 4 maj

Samt
1,3 islænder

Offline Veteranen

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 10 November , 2015, 11:16 »
Som Lestat nævner, så er pris og især tilgængeligheden året rundt årsagen til at nogle førstegangskøbere hopper på hybrider/industrihøns.
Den første anskaffelse af høns kræver planlægning og ikke bare en indskydelse som kan fuldbyrdes med en "startpakke" med et håbløst hønsehus og en håndfuld industrihøns som familiens julegave.
Men nu er det den rette tid at planlægge hønsenes forhold i haven, - finde den rette race på hønseudstilling, sådan at man med naturens fornuft kan starte op i foråret /o
Tak for indsparket fra Nimrod! På trods af mine (syntes jeg selv) mange aktive valg om det modsatte, så er der også i mit køkken ting som kommer fra storindustrien, og man er nok noget naiv hvis man tror at æggene i disse produkter er økologiske og fra fritgående høns. Øv! I bedste fald kan vi nok stadigt kun begrænse vores hykleri om "det rigtige valg", for det er svært at leve som stenalderhippie i dag.
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
Racehøns, bastarder eller industrihøns......
« Svar #20 Dato: 11 November , 2015, 12:41 »
Apropos priser, så er hybrider ikke så billige endda. Medmindre det selvfølge er udsætter som man kan få smidt i nakken. For jeg har da f.eks set grønlægger til 125-175 kr pr. Stk. Men de er selvfølgelig også på mode nu. Og en gængs isa er eller andet koster ca. fra 45/65 kr i en alder af 16 uger.
« Senest Redigeret: 11 November , 2015, 12:46 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Fisker

• Passiv bruger

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #22 Dato: 11 November , 2015, 20:43 »
Det er da skrækkeligt, at vi behandler vores kyllinger, som vi gør. Og oven i det, så er det da helt galt hos moderdyrene.
Det er fortvivlende, at vi ikke kan gøre noget ved det, men bare se til. Det er jo, som bekendt ved køledisken vi afgør dyrs skæbne - frygteligt.
Jeg kendte ikke til moderdyrenes liv før denne artikel.  Så tak for det Fisker

Nu må vi se og få den lovændring igennem, så små producenter kan levere kyllinger af en helt anden støbning. Men vi må også sikre, at de "små" ikke forfalder til kyllingeproduktion af genmanipulerede kyllinger.

Hvordan kan man i øvrigt, producere en økokylling på op til 3000g på 80 dage - det undre mig meget. ?? <J  (om det lige er 3000/80 ved jeg ikke, men de er enorme, syntes jeg, dem jeg har set)

Offline Canarche

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 12 November , 2015, 06:32 »
Nu stammer jeg oprindeligt fra landbruget, så jeg kendte godt i store træk til udviklingen og avlen. Ikke så specifikt som det er beskrevet i artiklen, men alligevel.
På et tidspunkt var der en kalifornisk dyreværns organisation der lavede en plakat med en hvid italiener høne på. Over hønen lød teksten "Can you find the chicken McNuggets on this chicken?" Under hønen lød svaret "Neither could we". På et tidspunkt var der også en amerikansk dommer der udtalte at chicken McNuggets  var "En McFrankenstein kreation der ikke kunne  genskabes i hjemmekøkkenet" hvilket er rigtigt. Iøvrigt forgår de her uhyrligheder ikke bare med kyllinger, de samme mekanismer findes i kvæg og svineavlen. Hvordan kan man lave 500 gram hakkekød til kr. 18,- inkl. moms? Du vil ikke vide det.

Producenterne vil altid forsvare sig med at de laver hvad forbrugerne vil købe. Det er ikke rigtigt. Forbrugerne køber det der bliver tilbudt. Når forbrugerne bliver tilbudt et valg, køber de det de har råd til, og man får aldrig mig til at fordømme den enlige mor på kontanthjælp der køber et paplig af en kylling. Det er det hun har råd til. Havde hun råd til noget bedre, ville hun købe det, hvilket det støt stigene salg af økologiske varer også viser. Fejlen ligger i systemet der prædiker vækst samtidig med løntilbageholdenhed. Den kombination avler en Ross 308 kylling som vi så kan sidde og være foraget over.
« Senest Redigeret: 12 November , 2015, 06:33 Fra Canarche »
0.2 SK Marans Tykben og Tyndben
1.0 Handicappet Sumatra hane Muks

Offline Veteranen

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 12 November , 2015, 07:48 »
Vi kan nok ikke ændre hele verden med et snuptag, men vi kan og bør gøre det bedre med vores hobbyhøns. Men vi skal også passe på at vi ikke bliver "religiøst belærende", - så vi mister dialogen med netop dem vi vil nå med vores synspunkter.
Godt indlæg fra Canarche /o
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 12 November , 2015, 13:20 »
Verden ændres bestemt ikke med et snuptag, men som forbruger (og det er jo os alle) så har man meget mere magt end man tror og det skal man ikke være blind for.

Men det ændrer selvfølgeligt ikke at det er ret uigennemskueligt at vælge ;)

Hvis jeg skal vælge mellem et par øko tomater fra spanien og alm. fra dk, så kan jeg simpelthen ikke gennemskue om den samlede forureningen ved at indpakke, håndtere og transportere de økologiske tomater til dk er mindre eller mere end forureningen ved at producere de traditionelle lokalt og sælge dem lokalt. Og dertil kommer så arbejdsvilkår for de ansatte de to steder etc., så hvis de økologiske kommer i kurven er det udelukkende mit behov for at mine børn ikke skal spise sprøjtet mad jeg dækker, for jeg kan ikke med overbevisning sige at de er bedre for verden.

Med kød, æg og mælk er det lidt nemmere, for der køber man også dyrevelfærd for pengene.
Men igen, måske køber man buræg fordi man bedre kan lide køer og måske er der kun råd til buræg når man har købt økologisk frilandsko til familien.
Måske er man ligeglad med produktionsdyrene og giver til græske gadehunde og køber udelukkende fairtrade når muligt.
Måske er man ligeglad med dyr i det hele taget og prioritere at give til kræftens bekæmpelse, have planbørn og støtte lejrene i syrien.

Vi herinde kan allesammen godt lide høns, men derfor kan vi jo ikke tillade os at sige at alle andre skal prioritere hønsevelfærd som det vigtigste når de køber ind for de andre eksempler på prioriterede valg jeg nævnte er jo i den grad lige så valide - det er vel i sidste ende kun den forbruger der udelukkende prioriterer gucci tasker, skiferier og champagne man kan pege fingre af ;)

Når det er sagt, så er hobbyhøns jo noget hvor rigtigt mange (alle med adgang til lidt have) har mulighed for nemt, billigt og overskueligt at gøre en forholdsvis stor forskel for både nogle produktionsdyr og i forhold til selvbestemmelse omkring øko/ikke øko, penicillin behandling etc. så derfor skal vi selvfølgeligt give den gas med at overbevise alle om at hobbyhøns er det skønneste, at racedyr er et valg der er etisk hele vejen gennem kæden og så tror jeg alle har godt af at lege "bondemand" og få deres mad lidt ind på livet :)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #26 Dato: 12 November , 2015, 19:02 »
Vi kan jo netop gøre noget ved og det at købe racefjerkræ eller blandinger af racefjerkræ hos private opdrættere og så fravælge helt og holdent alt slags industri fjerkræ.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #27 Dato: 12 November , 2015, 21:22 »
@nimrod hvor er det rigtigt det du skriver -  /o. Der er uendelige mange måder at leve på og hvad den enkelte har råd til. Det er svært at gøre en forskel, men man kan jo forsøge  :P.

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #28 Dato: 21 November , 2015, 18:28 »
Sjovt nok har Lidl så lige boykottet buræg også, men bemærk lige hvorledes de fejer for egen dør også + de sælger nu skrabeæg til samme pris som de solgte buræg før

respekt

http://www.bt.dk/danmark/discountkaede-fjerner-buraeg-fra-hylderne

Nu mangler kun at det går op for dyrenes beskyttelse og den almindelige forbruger at livet som burhøne er en dans på roser i forhold til livet som slagtekylling ... Her er slagtedagen sat til næste weekend hvor 14 smækre unge mandfolk vil indfinde sig i min fryser efter at have levet de sidste 6 md i min have i sus og dus mens de hver morgen skryder deres livsglæde ud til hele nabolaget ;)
Med venlig hilsen

Charlotte

1.1 heste
3.0 Missetat

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #29 Dato: 21 November , 2015, 20:38 »
Hmmm skrabehøns har da ellers meget værre forhold end burhøns har. /d
Mvh Lene
Seriøst opdræt af: