Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor gamle skal høne kyllinger være?  (Læst 5511 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Benny Schmidt

• Passiv bruger
Hvor gamle skal høne kyllinger være?
« Dato: 15 Oktober , 2015, 20:12 »
Hvor gamle skal høne kyllinger være inden man bør lukke dem sammen med en voksen hane? når der ikke er voksne høns i samme bur?
Tænker på, så han ikke kommer til at skade dem.
0,9 grønlægger
0,7 Sort Kobber Maran
1,0 Araucana
6 Kaniner

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
Sv: Hvor gamle skal høne kyllinger være?
« Svar #1 Dato: 15 Oktober , 2015, 20:53 »
Lige specifikt om sammenføring af hønniker og en voksen hane, kan jeg ikke svare på. Men hvis det er et normalt havehønsehold, så går avlshanen vel med sin flok, hver dag ?.
Det er mere i de hønsehold, hvor man avler til udstilling, at man holder en hane med 3 til 4 høns for sig selv. Men det er mit indtryk, at efter endt avlsperiode, bliver alle dyr sat sammen igen.

Så mon ikke hanen selv finder ud af, hvornår hønnikerne er kønsmodne og indlemmes i flokken af damer han træder. Hønnikerne må også vide, hvornår de er klar. <J

Men vis man lukker en voksen hane, der har gået med høner, sammen med rene hønniker, så vil jeg formode det kan give problemer. Men det får vi nok at vide, når de mere erfarne hønseavlere kommer på banen  /o

Offline Jens S

• Passiv bruger
    • Jens Stolt photography
« Svar #2 Dato: 19 Oktober , 2015, 21:51 »
Du lukker dem bare sammen, og så observerer du.
Går det galt, og voldtager han dem alt for meget og hakker dem ihjel, så skal de skilles ad igen.
Der findes ikke regler, du er nødt til at se det selv.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 20 Oktober , 2015, 10:04 »
Lige som med alle andre levende væsner, så er der ikke noget facit på hønseadfærd, så det kommer an på en prøve, ligesom Jens også skriver. For nogle haner kan umådeligt godt lide meget "ungt kød" og vil forgribe sig på dem og nogle haner vil godt "kunne se" at de ikke er helt klar endnu.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Veteranen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 20 Oktober , 2015, 11:39 »
I en hønsegård med høns og hønniker i forskellige aldre, så er det efter min erfaring kun en fordel at have en god hane. Intern hønemobning er værre end en "lidt frisk" hane. ;D
Hvis hønnikerne ikke er parate til at lade sig træde, så vil de undvige og flygte. Dette regulerer fint sig selv hvis de har pladsen til det.
Måske kan det være et problem at holde to hønniker sammen med en hane i et meget lille bur, men sådan ville jeg aldrig selv holde høns.
Selvfølgeligt er det også vigtigt at størrelsen/racen er fornuftigt matchet mellem hanen og hønnikerne.
Hønsene klarer mange ting selv og gør ofte vores bekymringer unødvendige ;)
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Maria2aaen

• Bruger
« Svar #5 Dato: 28 Oktober , 2015, 20:13 »
Vores unge haner begyndte at træde de unge høner ved 4 mdrs. alderen. Det var så ikke voksne haner, men unghaner på samme alder som hønnikerne. Og det var under voldsom spetakel og skrappen. De gik med en voksen hane også, men han gad overhovedet ikke de unge hønniker og lod dem være til de unge haner... Ingen anelse om det er normalt eller ej...
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Jens S

• Passiv bruger
    • Jens Stolt photography
« Svar #6 Dato: 28 Oktober , 2015, 20:42 »
Det tror jeg ikke er normalt. Men hvad ved man om normalt?
Det, jeg har set, er at den dominerende hane tager godt for sig af retterne, og jager alle inferiore haner væk og forsøger at indlemme alle høner i haremmet.

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #7 Dato: 28 Oktober , 2015, 20:51 »
Her er det også kun de unge haner, der træder de unge høner. Den gamle hane synes vist ikke de er interessante. Faktisk er det nu kun den dominerende af de unge haner, der træder hønerne.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.