Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvordan holder jeg på en høne?  (Læst 6600 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Lene71

• Bruger
Hvordan holder jeg på en høne?
« Dato: 20 ſeptember , 2015, 11:48 »
Jeg kan godt fange min høner, og holde dem fast med to hænder, mens jeg bærer dem ind i hønsegården.
Men min udfordring kommer, når jeg skal undersøge dem.
Jeg har læst, at jeg skal holde øje med om kloakåbningen er ren og pæn, og jeg skal kigge efter lus på huden og lopper i halefjerne. Og så har jeg en høne der ikke er helt ren i gumpen, som jeg måske burde få vasket.
Men mine høner står altså ikke pænt stille på et bord, og finder sig i at jeg løfter halen, spreder vingeren, og forsøger at finde deres hud.
Er der en teknik til at holde dem med én hånd, så jeg har den anden til at løfte haler og komme med vaskeklude.
Så snart jeg kun holder hønen i én hånd, begynder den at baske med vingerne og sparke med fødderne.
Jeg er alene, så det nytter ikke med råd om at være to om det.
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvordan holder jeg på en høne?
« Svar #1 Dato: 20 ſeptember , 2015, 12:01 »
Korrekt hold af høns, hold dyret, så brystet hviler på håndfladen, og så man har et ben mellem tommel og pegefinger og det andet ben mellem pegefinger og langfinger. Så kan man nemlig holde godt fast og samtidigt undersøge dyret med den anden hånd.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #2 Dato: 20 ſeptember , 2015, 12:02 »
Hold dem under den ene arm med hovedet vendende mod din ryg og din hånd om lår eller ben alt efter størrelse på hønen. Så kan du komme til kloakken.

Når du skal kigge under vingerne synes jeg det er nemmest at holde hønen sidelæns foran min mave hvor jeg har den ene arm rundt om hønen og hånden på dens bryst. Så kan man holde den ind mod maven mens man løfter vingen.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Lene71

• Bruger
« Svar #3 Dato: 20 ſeptember , 2015, 12:15 »
Mange tak for nogle helt konkrete anvisninger /o
Jeg forsøger mig frem, og håber det lykkedes (som nybegynder, har jeg jo nok en tendens til at give slip lidt for hurtigt, når de begynder at baske med vingerne).
Den høne som står til gumpevask, er desværre den mest livlige, og mindst tamme.
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #4 Dato: 20 ſeptember , 2015, 12:41 »
Det kunne jo være du bor i nærheden af en hønseholder, som kunne vise dig det. Desværre bor du noget langt fra mig, ellers skulle du være velkommen :)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #5 Dato: 20 ſeptember , 2015, 12:45 »
Her er lidt eksempler
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Gok

• Bruger
« Svar #6 Dato: 20 ſeptember , 2015, 16:26 »
Det ser jo nemt ud på billederne  ;D ;D men så medgørlige er hønsene som regel ikke ::)
Jeg plejer at sidde på en stol med hønen (dværgdot) i skødet, og så kan jeg med armen holde hende lidt fast, og har begge hænder frie til at undersøge, eller klippe fjer af numsen (hvis hun er griset).
Det er mit indtryk, at hønens instinkter fortæller den, at det vist nok er en hane der er i gang, - og så ligger hun stille et øjeblik  ::)

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #7 Dato: 20 ſeptember , 2015, 16:38 »
Det ser nemt ud, og dyrene bliver faktisk rolige af at blive holdt sådan.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #8 Dato: 20 ſeptember , 2015, 20:58 »
Jeg bruger en anden taktik. I kælderen har jeg et hønsehjørne med bordplade og vask og diverse remedier. Når en høne skal ordnes -rumpeklippes, afluses, vaskes, tjekkes - tager jeg den med ned og sætter den på bordet. Efter lidt beroligelse står den stille - bedre at blive hos 'mor' end at flygte ud i det ukendte - og lader mig gøre det jeg skal. De vænner sig hurtigt til proceduren.

Hvis de fra helt små er vænnet til at blive taget op og sat ned tager de det ret roligt. Prøvede for sjov med en ca 3 ugers kylling - udruget af skruk og som ikke havde været i hænder- at tage den ind og lave lidt 'at blive båret' og 'at blive taget op og sat ned igen'  træning. Det tog et kvarter så var den helt fortrolig med det. Selvom det går lidt i glemmebogen efterhånden hænger der også noget ved.