Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvorfor dør mine høns tidligt? har det noget med denne orm at gøre?  (Læst 4967 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Fredefup

• Passiv bruger
Hej
Vi har nu haft høns i 4-5 år, vi har ca haft 6-7 høns hele tiden, i starten da der døde en høne engang imellem tænkte jeg at det nok skyldtes alderdom ved hønen da vi havde købt dem ved en og han kunne ikke fortælle hvor gamle de ca var, men her indenfor det sidste års tid er der død en høne af og til og jeg er nu overbevist om at det ikke skyldes alderdom da nogen af dem er nogen vi selv har ruget ud. Hønsene trives godt syntes jeg og de spiser og drikker fint, men når jeg kommer ned til dem kan der pludselig ligge en død høne i redekassen eller på gulvet, de får fuldfoder købt i davidsen, så er der en skål med skaller ved siden af og altid vand.
Idag da jeg kom ned og ville ruge ud i deres redekasse kunne jeg se at der var nogle små hvide orme i redekassen, ormene var ca 1 cm lange (billede) men ved ikke om det er fluer der har lagt æg og som så er klækket, eller om ormene stammer fra hønsene og at det måske kan skyldes at hønsene dør for mig?
Håber der er nogen som kan hjælpe her.
Det skal lige siges at jeg har 6 undulater i samme voliere som hønsene går i.

Mvh. Brian
« Senest Redigeret: 15 ſeptember , 2015, 12:22 Fra Fredefup »

Offline Bente E.

• Bruger
Sv: Hvorfor dør mine høns tidligt? har det noget med denne orm at gøre?
« Svar #1 Dato: 16 ſeptember , 2015, 00:42 »
Det ligner fluemaddiker. Jeg tror bestemt ikke hønsene dør af dem. Men der må være noget de lever af - måske  trænger dit hønsehus til en grundig rengøring? Skoldning m kogende vand?
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #2 Dato: 16 ſeptember , 2015, 05:53 »
Det er vigtigt at holde hønsehuset og inventar forholdsvis rent, hvis man vil sikre en god sundhedstilstand hos hønsene - og give frisk vand og foder samt jævnlig skift af redemateriale.
Hønsene skal desuden jævnligt kigges efter for utøj, da lus giver ubehag og dræner dyrene for blod med svækkelse og i værste fald død til følge. - det samme gør sig gældende for blodmider, som opholder sig i revner og sprækker i hønsehuset og om natten suger blod på hønsene.
Når du ikke har oplevet forudgående sygdom ved de døde høns, så vil jeg råde dig til at sætte ind på rengøringssiden.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Gok

• Bruger
« Svar #3 Dato: 16 ſeptember , 2015, 08:22 »
Jeg synes det lyder rigtig grimt med maddiker i hønsehuset/redekassen, for fluer lægger kun deres æg på "noget", som kan være føde for maddikerne. Det betyder, at der må være "et eller andet", som både har næring og fugtighed, og hvor finder man det i et hønsehus?
Jeg har ikke hørt om det før, men kunne det tænkes, at fluerne lægger æg omkring hønsenes kloak?
Hvis det er tilfældet, vil maddikerne kravle ind i kloakken, og æde hønen indefra!

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #4 Dato: 16 ſeptember , 2015, 08:52 »
Det kunne godt lyde til, at huset trænger til en grundig rengøring.

Fluemaddiker kravler altså ikke ind i kloakken og æder hønen indefra - maddikerne kræver ilt for at leve, men fluerne lægger gerne æg, som klækker til maddiker i en beskidt hønserumpe. Maddikerne irriterer huden på hønen og når der så kommer sår, æder maddikerne sig ind i såret, hvilket i sidste ende resulterer i en smertefuld død for hønen.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14