Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Vaccination og rugeæg fra udlandet  (Læst 4209 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Horn

• Passiv bruger
    • Marans
Vaccination og rugeæg fra udlandet
« Dato: 11 ſeptember , 2015, 15:19 »
Hej

Jeg har med varierende succes (klækningsrate) fået æg hjem fra forskellige udenlandske opdrættere. Opdrættere der ikke vaccinerer.

Jeg er nu fristet til at hente nogle æg hjem fra en dygtig tysk opdrætter, der i stor stil anvender vaccination (mod bl.a. mareks) Jeg vaccinere ikke mod mareks mv. og har heldigvis ikke haft sygdoms problemer.

Kan nogle erfarne opdrætter hjælpe med at svare på, om jeg løber en større risiko ved at hente rugeæg fra en besætning, der anvender ca. ti forskellige vaccinationer igennem de første 15 uger, som jeg bør være opmærksom på ?

Vh
Thorbjørn
www.marans.dk

Medlem af maranklub DK,
Danmarks Fjerkræavlerforening for Raceavl,
Den franske maranklub (MCF)

Offline jes.l.h

• Global Moderator
Sv: Vaccination og rugeæg fra udlandet
« Svar #1 Dato: 18 ſeptember , 2015, 10:45 »
Tror det kommer lidt an på hvilke vacciner der bruges. Mange af de vacciner bla tyskere bruger har en begrænset holdbarhed på nogle mdr, og skal så gives igen. Hvis du har mulighed for og holde kyllingerne helt for sig selv i de første mdr tror jeg ikke der er større risiko ved det, end det du allerede har prøvet. MEN jeg ved det ikke 100%. Det kommer nok også helt an på hvilke ting der vaccineres imod
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Henrik givskud

• Bruger
« Svar #2 Dato: 19 ſeptember , 2015, 22:29 »
Kyllingen der kommer ud af ægget er jo ikke vacineret som moderen, det kan ikke komme med igennem ægget, ellers tror jeg veterinær myndighederne ville være mere trikse med regelerne for import af rugeæg hvor man jo kan gøre som man vil, kontra karantæne regler for import af levende dyr. Hent du roligt de æg du lyster, og hvis du får en god hane i overskud så skriv lige til mig ;-)
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 19 ſeptember , 2015, 22:52 »
Jo industrien vaccinerer mod Marecks og det foregår gennem ægget, lige inden klækning.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Horn

• Passiv bruger
    • Marans
« Svar #4 Dato: 20 ſeptember , 2015, 08:33 »
Tak for svarene. Jeg kan godt forstå, hvis Lene måske tænker industri med 10 vacinationer. Det er det dog ikke tale om - kun en meget grundig tysker (hobby opdrætter) :D

Det er mest mareks jeg er bekymret for, da de noget forskellige beskrivelser heraf indikerer en form for ”genetisk” disponering, som kan afdækkes/sløres ved brug af vaccination. Men det kan nemt tænkes jeg har misforstået den del.
www.marans.dk

Medlem af maranklub DK,
Danmarks Fjerkræavlerforening for Raceavl,
Den franske maranklub (MCF)

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #5 Dato: 20 ſeptember , 2015, 09:45 »
Det er mest mareks jeg er bekymret for, da de noget forskellige beskrivelser heraf indikerer en form for ”genetisk” disponering, som kan afdækkes/sløres ved brug af vaccination. Men det kan nemt tænkes jeg har misforstået den del.

Dyr der er vaccineret mod mareks kan jo ikke udvikle mareks selvom de er disponeret for det, og derfor vil de (forsimplet) avle "disponeret for mareks genet" videre til deres afkom, som jo så kan risikere at få mareks, hvis de ikke bliver vaccineret. Så derfor kan man godt sige at vaccinationen slører mareks.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.