Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hviken farve?  (Læst 3860 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Lene Skelmose

• Gæst
Hviken farve?
« Dato: 26 August , 2015, 13:49 »
Hvilken farve og måske også hvilken race hvis det ikke er Maran. Købt som sort-kobber Maran - men der er ikke skyggen af kobber. Spørgsmålet gælder de to forreste.

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Hviken farve?
« Svar #1 Dato: 26 August , 2015, 15:23 »
Det er ikke alle sort kobber maran der har kobberfarve. Det en selvfølgelig en ting, der gør at de ikke kan udstilles, men derfor kan de godt være maraner alligevel. Det tror jeg nu ikke dine er, da i hvertfald den forreste mangler fjer på løbene, og så synes jeg generelt ikke de ligner mine i hovedform. Mine har heller det gule ved næbbet som hønen har. Hanen som er bag hønen, har jo sølvtegning i stedet for kobber, så han er i hvertfald heller ikke sort kobber maran. Har han fjer på løbene?

Jeg tænker at de nok har maran i sig, men nok ikke engang i første generation, da de så stadig burde ha arvet fjerene på løbene, som er dominant nedarvede.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #2 Dato: 26 August , 2015, 16:02 »
Nej de har ikke fjer på løbene - kun den jeg selv - eller rettere hønemor har ruget ud- har fjer der. Der hvor jeg købte gik en del kyllinger sammen - flere forskellige racer og krydsninger og manden havde ikke helt styr på hvad der var hvad ( konens domæne og hun var ikke hjemme). Jeg stod og havde akut brug for selskab til min enlige Kylle-Rylle så det gik lidt stærkt. Jeg bliver lidt ærgerlig over at være blevet 'snydt'.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 26 August , 2015, 16:14 »
Hvis folk har en masse blandings dyr og ikke har styr på så meget eller har viden eller interesse for standarder, så kan man nok ikke forvente racerene topdyr.  ::)
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #4 Dato: 26 August , 2015, 16:30 »
Hvis folk har en masse blandings dyr og ikke har styr på så meget eller har viden eller interesse for standarder, så kan man nok ikke forvente racerene topdyr.  ::)

Nej det har du ret i !!! Jeg synes ikke der er noget galt i at folk har høns på den måde - de skal bare ikke sælge det som andet. Selv er jeg ikke meget for kryds i den faste flok. Er nu ikke sikker på at sælgeren selv havde forældredyrene. Tror han havde købt en del rugeæg af forskellig slags og er måske selv blevet snydt. Der var både 'skovhøns' og Isa'blandinger imellem.

Jeg er ellers ret omhyggelig med at købe hos opdrættere - men kunne ikke skaffe Australorps hos nærliggende opdrætter på det lidt sene tidspunkt - så jeg tog chancen. Der er så kun to høner iblandt så skaden er ikke så stor. De kan jo være udmærkede æglæggere alligevel. Men jeg gav mere for dem end for Australorpkyllingerne der stammer fra udstillingsdyr i flere generationer.
« Senest Redigeret: 26 August , 2015, 16:35 Fra Lene Skelmose »