Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Vurdering af hane (Sølvfarvet Sussex)  (Læst 9020 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline renepaulsen

• Bruger
Vurdering af hane (Sølvfarvet Sussex)
« Dato: 16 August , 2015, 21:06 »
Godaften.
Jeg tænkte om nogle af jer lidt garvede kendere kunne kigge lidt på min hane. Jeg kunne nemlig godt finde på at prøve at avle lidt (bare hygge i starten, måske udstillinger senere), da det har vist sig at han er en rolig fyr og naboerne har endnu ikke klaget over ham.
Jeg kan nok ikke bruge hønerne, da de allesammen har grå løb, og der er vist kun en af dem her har tilstrækkeligt farve.
Men mit spørgsmål går på:
Hvad skal jeg kigge efter, hvis du evt. kunne referere lidt til mine billeder også. Og er han overhovedet egnet til avl, eller kun hygge-avl?
Han er en stor fætter, han vejer 4 kg (tak for tippet til vejning, Raziel)
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Carsten Blohm

• Bruger
Sv: Vurdering af hane (Sølvfarvet Sussex)
« Svar #1 Dato: 16 August , 2015, 23:15 »
Som det ses på billedet er  det vist kammen som er det største problem, det er svært at se om forkammen er dårlig eller skadet, øvrige takker burde også være mere rent skårne, men prøv at kontakte
www.racefjerkrae.dk/als  der må være en som kan vurdere hanen for dig, så du kommer rigtigt fra start
« Senest Redigeret: 16 August , 2015, 23:18 Fra Carsten Blohm »
mvh
Carsten  
Opdrætter af
Sorte Nøgenhals dv.
Blå kochin dv.
www.silkeborg-fjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk
www.dommerringen.dk
www.italienerklubben.dk

Offline renepaulsen

• Bruger
« Svar #2 Dato: 16 August , 2015, 23:43 »
Tak Carsten. Jeg melder mig faktisk ind nu her (stødte i dem, i den lokale Plantorama, og det satte skub i nogle ting).
Jeg tror såmænd ikke kammen er skadet, den er måske bare ikke for god :)
Vil et par bedre billeder måske hjælpe?
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #3 Dato: 17 August , 2015, 00:31 »
Det bedste er hvis du kan få ham lige på fra siden i samme højde som ham.

Som den på billedet.

Løbsfarven i denne farvevarietet hænger meget sammen med tegning, så derfor kan det godt være dine høner er iorden i forhold til den tegning der er tilstede på dem. Så måske handler det mere om at få tegningen iorden og så kommer løbsfarven også.

Kan eventuelt fortælle mere imorgen hvis en mere Sussexkyndig eller dommer ikke gør det inden hvilket de meget gerne må.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #4 Dato: 17 August , 2015, 01:28 »
Det vil da kun være lækkert hvis der kom flere seriøse opdrættere af denne meget smukke varietet
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline renepaulsen

• Bruger
« Svar #5 Dato: 17 August , 2015, 11:29 »
Tak for svarene indtil videre :)
Ja Lene, det er nemlig en rigtig flot farve. Hvor seriøst det kunne gå hen og blive, er dog nok lidt begrænset, da jeg jo bor i villakvarter i byen, og hold af flere haner nok trods alt ikke er ønsket (vil ikke udfordre de gode, hane-tolerante naboer mere). Men han er en dejlig rolig hane, der ikke galer meget, og heller ikke så højt synes jeg, derfor det kunne være dejligt at beholde ham, og så evt. avle på nogle bedre høner :)
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #6 Dato: 17 August , 2015, 12:51 »
Og så hedder farven for øvrigt sølvgrå.

Kan man egentligt ikke hvis man vil avle lidt gøre det efter standarden?, for gode racetypiske dyr tager samme plads og foder som ikke racetypiske.
Og kunne det jo også være at man havde lidt flere aftagere, hvis man en dag har overskud man skal af med.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline renepaulsen

• Bruger
« Svar #7 Dato: 17 August , 2015, 13:52 »
Sølvgrå, min fejl.
Jo, det er jo netop det jeg vil, men med "seriøst" mente jeg jo selvfølgelig størrelsen/omfanget af avlet, ikke kvaliteten. Jeg har jo ikke mulighed for at have flere stammer gående. Og det er også lidt det min tråd går ud på, om hanen her netop overholder standarden :)
1.6 Sølvgrå Sussex

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #8 Dato: 17 August , 2015, 21:29 »
Så må jeg prøve at beskrive din hane selvom håbet var at andre havde taget chancen ;)

For det første ser han dejlig stor og bred ud hvilket er et godt tegn. Ryglinje og halestillingen samt overgangen imellem ser fint ud. Hagelapperne ser fine ud på billede 1 og 3, men på billede 2 hvor de kan ses forfra er de lige åbne nok de skal helst være lige og ikke folde ud til siden. Det er dog kun et ønske, som trækker lidt ned og ikke en disideret nulfejl.
Vingebærringen ser acceptabel ud på billede 1 og 2. På billede tre sidder den i uorden og kan derfor ikke vurderes.

Så problemstillingerne som han desværre også har nogle af. På billede 3 kan man se at der er en lille fold på forreste del af kammen som giver en lille sløjfe kalder man det. Det er en vurderingssag for den enkelte dommer alt efter forekomstgraden om den skal have nul eller et stort ønske når det handler om en race som Sussex hvor det har noget at sige. Til gengæld en svag varietet hvilket giver lidt mere råderum for opdrætteren. Ellers synes jeg kammen er fin nok.
Så kan man se halens bagside på billede 1 hvor styrefjerene vender en lille smugle skrå. Dette skal du passe på ikke tager overhånd i avlen da du så ender med duehale på nogle eller flere af dyrene. Duehale: Fjerene vender vandret i luften som på en due istedet for "lodret".

Så kommer vi til et større problem ved ham og det er manglen på brystfylde og især dybden eller manglen derpå kniber på ham kan man se på billede 2. Billede 3 ser det noget bedre ud med her står han foroverbøjet hvilket ikke gælder.
Manglen på brystfylde gør han kommer til at se trekantet ud i kroppen hvilket man bestemt ikke ønsker. Måske også fordi han er så bred som han er kommer det til at se være ud end det enligt er.
Et andet problem i avlssammenhæng er det næsten ikke er til at lave hanekyllinger med ordenligt dybt bryst på sådan en hane hvilket gør man nok bliver nød til at få en hane udefra på et tidspunkt for at komme dette til livs.

Så kommer vi til farven og her er han alt for undertegnet, som ses ved hans ryg er sort istedet for hvid. Skuldrene måtte også gerne have lidt mere sølv og være bedre afgrænset til det sorte.
Brysttegningen skal have sølvsøm på alle fjerene som også gerne må gå ned på lårene og sågar haledækfjerene må også gerne have sølvsømstendenser. Samt ribtegningen på disse fjer også gerne må have lidt sølv.
Hvis hanen så er samme slægt/familieaner kunne det sagtens tænkes hans høner også var undertegnede og så kommer vi til hvorfor løbsfarven så bliver et problem.

Genetikken for tegningsfarven fremmer nemlig gerne mørke løb som slår igennem på hønerne hvorimod hanerne med deres dobbelte sølvanlæg bedre kan slå igennem med de lyse løb og hvis de endelig har mørke er den helt galt.
Dog kan man godt få lyse løb på hønerne, men det kræver man lader dem blive overtegnede som jeg kalder det i forhold til andre sort-sølv og sort sølvbrystede farvevarieteter. Det sker ved man lader sølvsømsbrysttegningen forsætte ud på resten af dyret så sider, lår, ryg og vinger også bliver tegnet med sølvsømtegning. Ved at sølvet kommer til at dominere istedet for det sorte kan man derved få den lyse løbsfarve til at skinne igennem.

Derfor når din hane er så undertegnet vil hønekyllingerne nok også blive det og derfor ikke kunne fremme den lyse løbsfarve eller holde den mørke farve tilbage.

Nu skal det så lige siges at det ikke er den nemmeste farvevarietet og derfor får den også lidt hjælp eller dommerne ved de skal være opmærksomme på nogle ting som de ikke må være for hårde med overfor varieteten.
Fek.s. døjer de store med at have nok tegning og derfor døjer løbene oftere på hønerne også ved at være mørke. Kig på billederne på nedstående links.

http://www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk/160568940?i=108559624
http://www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk/160568940?i=108559731

Derfor kan man ikke forlange de samme helt lyse løb som på de andre farver, men man tilstræber det så meget som muligt. Derfor dyr bare med nogenlunde løbsfarve som på billederne vil ikke trække ned imens hvis de bliver endnu mere grålige trækker det ned i point og hvis de bliver helt grå eller sorte er det et direkte nul.
Læg lige mærke til dværghanens flotte tegning.

Så til spørgsmålet kan han bruges til avl og kan man nøjes med en stamme. Ja det vil jeg godt sige man kan for det er da lykkedes for et af vores medlemmer som sjovt nok også har sølvgrå Sussex. Man skal bare være opmærksom på at man oftere skal have nyt blod indover og at man nok ikke lige kommer til at ligge i toppen af pointskalaen hvert år, men ellers fungere det fint nok.
Han har to huse/gårde, men kun en stamme hvor han først laver et hold kyllinger og når næste hold er lagt til rugning slagtes eller sælges hanen og nogle af avlshønerne. Herefter vokser kyllingerne op og hane- og hønekyllinger kan deles op. Hanerne kan kun komme med på en udstilling for herefter vil de begynde at slås når de kommer hjem. Derfor slagtes alle overskydne haner end den der skal bruges i næste avlssæson efter udstillingen. Hvis man eventuelt vil en udstilling mere det år bliver det så kun med en hane.

Dette kan også gøres på mange andre måder dette var bare hvordan han gjorde/gør det.

Det jeg er mest bange for ved brug af din hane er kammen og den manglende brystfylde herefter farve/tegning som også vil give problemer med hønernes løbsfarve. Derfor hvis anskaffelse af nye høner gå efter nogle med rigtig eller mest mulig tegning og selvfølgelig også fin kam masser af bryst og så lyse løb som muligt.
Lav så mange kyllinger som muligt og sorter tidligt på kammene og slagt tidligt hanekyllingerne(de ikke brugbare) samt sælg hønekyllinger så der kan blive plads til de andre og mere lovende ungdyr. Lad hanekyllingerne opvokse med den gamle hane til dels holder han dem tilbage i hormonpåvirkningen så de måske galer senere  end ellers og kan måske også smitte af med hans temperament som du er glad for.
Hvis nogle får alt for mørke løb i tidlig alder kan disse også frasortere da det kun plejer at blive være med alderen. Hanekyllinger kan godt virke lidt spinkle(mangler fylde) i starten men derfor skal der stadig være ansats til bryst hvis der skal komme brystdybde senere.
Når man ikke har den bedste plads må man sortere mere hårdt og håbe det er de rigtige man udvælger til videre brug da man ikke har mulighed for at beholde tvivlere. Til gengæld kan det godt lykkes.
Opdræt af følende:

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #9 Dato: 17 August , 2015, 21:34 »
Her kan også ses billeder af Sølvgrå Sussex taget af Martin

https://www.flickr.com/photos/132258321@N04/albums
Opdræt af følende:

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline renepaulsen

• Bruger
« Svar #10 Dato: 18 August , 2015, 08:27 »
Hold da op Frank. Tak for et meget uddybende svar! Jeg har måttet læse det flere gange for lige at kunne rumme det hele  ;D  /o
Ja, jeg kan godt se på billeder af andre at han godt nok mangler lidt farve. Og spændende læsning omkring arvelighedslære, jeg skal lige have mig sat lidt mere ind i det!
Sælger forsikrede mig om at hanen ikke var i familie med hønerne, men hun opdrættede jo på konkurrence plan, og det her er jo de frasorterede eksemplarer (men de var jo fine nok til mit havebrug) - jeg syntes bare hanen var så flot, og ville gerne lige høre andres meninger om ham   :D
Jeg tænker at jeg i næste sæson beholder hanen, men måske får fat i nogle rugeæg udefra, for at få lidt nyt blod tilført. Eller lyder det helt dumt?
Jeg tænker at jeg lige starter stille og roligt, da det er første gang i år jeg har fået kyllinger :)
Og så må jeg se om jeg kan finde en lidt bedre hane på et tidspunkt, evt. hvis der nu var en blandt de rugeæg jeg får fat i :)
Lige et sidespørgsmål, hvordan lader man dem blive overtegnede? Bare sorter dem med færrest farver fra? Eller er der en speciel teknik man skal benytte? Jeg går ud fra at de overtegnede skulle avles tilbage på den undertegnede hane?
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
Vurdering af hane (Sølvfarvet Sussex)
« Svar #11 Dato: 18 August , 2015, 08:38 »
Hvordan ser hønerne ud, for har de samme fejl, så er man jo lige vidt.
For det er ikke nok kun at fokusere på hanen. Hønerne er lige så vigtige.
« Senest Redigeret: 18 August , 2015, 08:45 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline renepaulsen

• Bruger
« Svar #12 Dato: 18 August , 2015, 08:48 »
Hønerne er undertegnede. Og det var også derfor jeg gerne vil have nogle æg ude fra :)
Deres kropsbygning er jeg ikke så meget inde i, bortset fra den ene, den er lidt mindre/mere skravlet end de andre :)
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #13 Dato: 18 August , 2015, 09:03 »
Ok, hvis jeg var dig og ville avle med dem på et mere seriøst plan, så ville jeg anskaffe mig 1,3/4 unge dyr af god kvalitet (eller så god, som de nu findes i), og så er disse dyr klar til forårets avl.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #14 Dato: 18 August , 2015, 09:09 »
Og så ville jeg melde mig ind i den lokale klub, evt. også sussexklubben og DFfR.

Sussexklubben afholder for øvrigt hønsedag den 3. oktober, godt nok er det på Sjælland, meen det kunne jo være at man kunne køre sammen med nogen.

Hønsedage i klub regi er yderst lærelige og ikke mindst meget hyggelige. Så få man set og snakket noget høns, samt møder andre opdrættere og får skabt sig nogle forbindelser og hvem ved, måske endda nye venner.  /o /o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af: