Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Mine høns lægger færre æg  (Læst 17306 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Seitzberg

• Passiv bruger
Mine høns lægger færre æg
« Dato: 13 August , 2015, 14:50 »
Hej alle. Jeg er ny hønseholder og ny på forum, så håber jeg gør det rigtigt ;)
I maj måned flyttede der to stk lys sussex og to stk tværstribet skovhøne ind, i vores nybyggede hønseanlæg. De har et rimelig stort hønsehus med tilhørende rævesikret gård, og så har de ca. 80 kvm løbegård med træer, buske, græs mm., hvor de går og skraber dagen lang.
Efter en del uger begyndte hønsene én efter én at lægge æg, og inden længe fik vi fast tre lækre æg dagligt. Vi har nu været på næsten to ugers ferie, hvor min mor troeligt har været og lukke dem nogle timer på græs næsten dagligt. Efter ca. 7 dage faldt antallet af æg til 2, og den ene skovhøne begyndte at udvise tegn på at være skruk (på trods af at de ikke skulle være rugetypen ;)). Vi er nu selv hjemme og efter pænt at være blevet vippet af reden flere gange om dagen, har hun nu opgivet eventyret og skraber igen lystigt omkring i gården.
Jeg tænkte at vi måske fik færre æg, fordi hun lagde beslag på reden at det måske ville normalisere sig efterfølgende. Men nu har hun ikke ligget der i flere dage, og der er stadig ikke flere æg. I dag var der sågar kun et. I går fandt jeg også et vindæg i gården, hvilket der ikke har været siden hønsene var helt nye.
De virker friske, skraber og spiser som de plejer. Deres klatter er faste og jeg har ikke fundet tegn på blodmider i huset. Jeg har heller ikke set tegn på begyndende fældning.
De har æglægningsfoder frit tilgængeligt og får derudover en smule husholdningsaffald og lidt hel hvede i ny og næ. De har skaller i en skål, men spiser ikke rigtig af dem.
Det blev en længere smørre, men jeg er helt ny i "branchen" og håber der er nogen der kan hjælpe mig med at opklare, hvorfor mine skønne høns pludselig ikke producerer så mange æg.   
Mvh Susanne
0,2 lys sussex
0,1 tværstribet skovhøne
0,2 mørk sussex
0,2 mørkleger

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Mine høns lægger færre æg
« Svar #1 Dato: 13 August , 2015, 16:35 »
Kunne de måske ha valgt et sted udenfor til at lægge deres æg?
Har du tjekket selve hønsene for utøj?
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Seitzberg

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 13 August , 2015, 16:51 »
Jeg har tjekket gården, og har ikke fundet nogen æg.
Jeg har endnu ikke studeret hønsene. Hvad skal jeg kigge efter? Har ingen erfaring med at tjekke for utøj!
0,2 lys sussex
0,1 tværstribet skovhøne
0,2 mørk sussex
0,2 mørkleger

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #3 Dato: 13 August , 2015, 17:02 »
Du skal især kigge bagi hos hønsene. Lus fx bor mest omkring gattet og lægger æg inderst på hønsenes fjer. Hvis du kigger ude til venstre her på siden og i leksikonet er del en del artikler om utøj, som er meget nyttige at læse.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline bjarne m

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 13 August , 2015, 20:34 »
Hej.
der er måske ikke noget galt med dine høns-det kan være at de er gået i fældning,så går æg ydelsen ned,men de kommer igen efter 3-4 uger.
vh bjarne m

Offline Seitzberg

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 13 August , 2015, 21:54 »
Så har vi været en tur i gården. Vi tror det er skovhønsene som ikke lægger æg, men alle fire fik en tur under luppen. Med undtagelse af lidt møg i halefjerne, fandt vi intet at bemærke. Der var ingen småkravl der bevægede sig, og der var ingen æg eller lignende omkring kloakken. Som sagt lidt møg i halefjerne på de to sussex, men alle klatter i gård og hus virker fint faste, så ingen umiddelbare tegn på diarre heller.
Generelt opfører de sig som de hele tiden har gjort. De virker friske, men lægger altså færre æg.
Bjarne: Med hensyn til fældning, er de så ikke vel unge til det? De er ca. fra januar og har lagt æg i ca. 2 mdr. Jeg har forøvrigt ikke set nogen tegn på at de taber fjer.
0,2 lys sussex
0,1 tværstribet skovhøne
0,2 mørk sussex
0,2 mørkleger

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #6 Dato: 14 August , 2015, 07:59 »
Det er jo ikke sikkert der er noget galt - og du har jo tjekket grundigt.  En høne kan godt tage sig nogle fridage - måske for at samle krudt- og hvis flere gør det samtidigt bemærker man det når der er så få. Med 100 høns ville man måske ikke bemærke noget.

Jeg har oplevet det samme med mine Australorps - komme ud i hønsehuset og INGEN æg- uhørt!!! - men det var bare alle tre der havde valgt samme fridag. Oplever også i perioder at æglægningen går lidt ned uden at jeg kan finde en grund.

Der er lidt forskel på æggene fra de tre ældste høner - størrelse, form og farve- så jeg har holdt regnskab med hvilke høner der lagde hvad. Een af hønerne lægger hovedparten af æggene med kun een ugentlig fridag - som regel- men hvis hun holder flere pauser kan det virkelig mærkes. De andre to kan godt holde fri 2-3 dage om ugen i perioder.

Jeg har overvejet om der måske er lidt mangel på småkryb lige nu. En hel sommers jagt på arealet gør nok et indhug. Mine er i hvert fald meget interesseret i at komme på nye arealer.

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #7 Dato: 14 August , 2015, 22:49 »
Mangel på småkryb - nej tvært imod. Det vrimler med insekter og andre smådyr. Hos mig er der feks 1.000.000 snudebilleunger, de er over alt. Myg - har sjældent set så mange. Så det kan næppe være en mangelvare for tiden. Hvad med myrer ?. Her er hver potte der står urørt i få dage - fyldt med myrer. I kartoffelstykket er der det ene bo efter det andet. Så...... /o

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #8 Dato: 15 August , 2015, 17:47 »
Mangel på småkryb - nej tvært imod. Det vrimler med insekter og andre smådyr. Hos mig er der feks 1.000.000 snudebilleunger, de er over alt. Myg - har sjældent set så mange. Så det kan næppe være en mangelvare for tiden. Hvad med myrer ?. Her er hver potte der står urørt i få dage - fyldt med myrer. I kartoffelstykket er der det ene bo efter det andet. Så...... /o

Man kunne blive helt misundelig. Jeg synes at det stykke Australorperne går på er lidt rippet for kryb - køkkenhaven er en anden sag. Men der har de ikke adgang lige nu - der skal også være noget til os!

Offline Seitzberg

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 16 August , 2015, 17:10 »
Vi har også stadig masser af småkryb. Især myrerne har forkærlighed for vores grund, og hønsene skraber lystigt efter dem.
Mange tak for Jeres svar. Så længe hønsene ser ud til at trives, må vi jo bare affinde os med at de ikke lægger helt så mange æg lige nu. Måske det kommer igen???
0,2 lys sussex
0,1 tværstribet skovhøne
0,2 mørk sussex
0,2 mørkleger

Offline Seitzberg

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 16 August , 2015, 17:44 »
Hvad er egentlig det optimale foder til disse høns?
Vi købte dem som startpakke hvor foder fulgte med. Det var et økologisk fuldfoder. Den pose jeg nu har købt er et økologisk tilskudsfoder (ægproduktionen dalede før foderskiftet, så det burde ikke være det der forstyrrer).
Hønsene går som sagt ude hele dagen, og har ca. 80 kvm, med græs, ukrudt, fire bærbuske og diverse småkryb (især er der overflod af myrer). Derudover får de lidt husholdingsaffald og en håndfuld hel hvede i ny og næ.
Hvad er bedst at fodre med, når man ønsker optimal æglægning - fuldfoder eller tilskudsfoder?
0,2 lys sussex
0,1 tværstribet skovhøne
0,2 mørk sussex
0,2 mørkleger

Offline anneke

• Bruger
« Svar #11 Dato: 17 August , 2015, 23:32 »
Forskellen mellem fuldfoder og tilskudsfoder er at man ved fuldfoder ikke behøver at supplere med noget andet. ved tilskudsfoder giver man korn ved siden af, To dele tilskudsfoder blandes med en del korn. Protein indholdet er noget større i tilskudsfoder fordi man regner med at de også får korn hvor protein indhold er lavt.
 Din høne som lige har været skruk kommer ikke i æglægning med det samme igen. Der går mindst fire uger inden hun er med igen.
Så var der en med vindæg. måske sker det regelmæssigt og af det kan de have lært hvordan æg smager. Man finder som regel ingen rester efter æg spisning og de behøver heller ikke at spise alle æg. Prøv at mærke nogle æg med blyant og lad dem ligge. Hvis de forsvinder spiser de æg eller der er noget andet som spiser æg. Hund, rotte, husskade, der er mange som gerne spiser æg.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #12 Dato: 18 August , 2015, 07:13 »
Prøv evt at se hvad proteinindholdet er i tilskudsfoderet og der skal stå på sækken, hvor meget korn der skal gives til for at få en optimal næringsstofsammensætning. Kan ikke lige huske proteinprocenterne, men ca 16-18% i fuldfoder og væsentlig højere i tilskudsfoder ( 25%?).

Land&Fritid sælger ' øko tilskudsfoder' hvor det eneste der skal gives udover det er skaller - reelt er det et fuldfoder. Når hønsene spiser andet ved siden af kan proteindholdet blive for lavt - med mindre de kan finde kryb nok.

Jeg synes det hjælper på æglægningen hos havehønsene hvis jeg giver lidt proteinholdigt tilskud dagligt. Du kunne jo evt prøve at give dem lidt hakket kød, røræg, ost, bælgfrugter eller andet og se om det hjælper.

1 del bælgfrugt til 4 dele korn giver en proteinsammensætning der svarer til kødets.

Der er nok forskel i behovet hos de forskellige racer, men f.eks. de højtydende Australorps har et meget større behov for protein end Orpington, der er meget mere nøjsomme. Sådan er det i hvert fald her hos mig.

Offline Seitzberg

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 18 August , 2015, 21:54 »
Tusind tak for svar.
Jeg fodrer netop med øko naturæg fra dlg, og tog i dag ned til min lokale kornforhandler, for at købe korn til at supplere med. Der står jo på posen at det er et tilskudsfoder ;). Men han sagde at korn ikke var nødvendigt-at det reelt er et fuldfoder. Så var min forvirring jo total, så jeg ringede til dlg, som bekræftede at det er et fuldfoder.
Din forklaring Lene, om at de kalder det tilskud fordi der mangler skaller giver god mening. Men sådan en nybegynder som mig kan altså godt blive lidt forvirret over de forskellige brug af begreberne ;). Så tak for kyndig vejledning.

Mine høns får som sagt ikke andet ved siden af, end en smule køkkenrester og lidt korn som slik. Og så en hulens masse myrer ;). Så tror måske proteinindholdet er ok!

Lige nu hælder jeg mest til at tro, at nedgangen i æg skyldes den høne der var skruk. Vi får fast to æg dagligt, så mon ikke der kommer lidt flere nå hun er tilbage i gamet???

Er godt nok lidt i tvivl om den ene høne lægger æg (ikke hende der var skruk). Det er hende der er bossen i flokken. Kan det tænkes at hun slet ikke lægger æg fordi hun reelt er "hane" i flokken???

Skal lige have afprøvet det med at mærke et par æg og lade dem ligge, men har ikke umiddelbart mistanke om ægspiseri.

Tusind tak for Jeres svar. Hvor er det dejligt med sådan et forum, hvor man som nybegynder kan få råd og vejledning :)
« Senest Redigeret: 18 August , 2015, 21:58 Fra Seitzberg »
0,2 lys sussex
0,1 tværstribet skovhøne
0,2 mørk sussex
0,2 mørkleger

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #14 Dato: 19 August , 2015, 07:58 »
Jeg fodrede med naturæg -som om det var tilskudsfoder- i et år inden jeg ved hjælp af dette fine forum her fandt ud af at det er et fuldfoder  :)

Jeg kan se at mine høns er begyndt at søge insekter i en del af haven, som de slet ikke har gjort brug af indtil nu. Godt de selv finder ud af at skifte 'græsgang'. De foretrækker vist at have tag over hovedet i form af træer og buske fremfor et mere ubeskyttet bed.