Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hønselammelse?  (Læst 8322 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Charlotte22

• Passiv bruger
Hønselammelse?
« Dato: 10 August , 2015, 18:28 »
En af mine høner på 24 uger er blevet lam i benene,  vingerne fejler ikke noget og den spiser og drikker normalt. Jeg har isoleret den fra de andre som ikke pt fejler noget.  Er det hønselammelse når vingerne ikke hænger? Det har varet i 3 dage nu, skal hun bare under øksen?
Hvis det er hønselammelse har jeg læst at det smitter ved skæl og støv fra fjerne og det er der jo over alt i hønsehuset og i deres hønsegård som som er 350 kvm og består at et jordstykke og græsplæne og buske.
Det kan jeg jo ikke gøre rent.
Hvad gør jeg så? Vil smitten så altid være her og smitte evt nye kyllinger/høns?
I min hønsegård er der Sussex høns i mange farver :-)
Venlig hilsen
Charlotte

Lene Skelmose

• Gæst
Sv: Hønselammelse?
« Svar #1 Dato: 10 August , 2015, 18:36 »
Jeg har haft en unghane der lige pludselig ikke kunne stå. Benene gav bare efter. Det var lidt pinligt - for mig. Han havde lus i en grad der havde svækket ham voldsomt. Det jeg vil sige er blot at der kan være andre ting der svækker dyret.

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #2 Dato: 10 August , 2015, 18:37 »
Der er rigtig mange ting der kan give lammelser eller at de har svært ved at bruge benene, bl.a. vitaminmangel og manganmangel. Hvilken race er det? Det er bestemte racer, der er modtagelige for hønselammelse/mareks.

Hvis det er mareks, så sidder det som du selv er inde på, alle steder. Det eneste man kan gøre er at aflive syge dyr og avle videre på dem, som ikke er angrebet. De er immune over for sygdommen og det er arveligt, så i løbet af nogle generationer vil man opleve at der er færre og færre dyr der falder fra.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #3 Dato: 10 August , 2015, 18:39 »
Hvis du kun har sussex, som jeg kan se der står i signatur, så er risikoen for mareks ikke særlig stor.

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #4 Dato: 10 August , 2015, 18:51 »
Jeg plejer at tage hanen/hønen ind under observation for at se om den spiser, drikker og klatter normalt.Nogle gange har de bare brug for lidt ekstra foder, vitaminer/mineraler for at komme på benene igen.

Jag havde i forsommeren to unghaner der udviklede symptomer der mindede virkelig meget om hønselammelse. Jeg gav dem ekstra kalk+D3 vitamin plus ekstra foder udfra en teori om at de havde 'engelsk syge'. De er kommet sig fuldstændig.

Hvor meget man vil gøre ud af det afhænger nok også af ens muligheder=tid. Men min holdning er at hvis man bare afliver ved det mindste bliver man aldrig klogere. Men jeg har også tiden til at se det an og passe og pleje. Det er jo ikke alle forundt.

Offline Charlotte22

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 10 August , 2015, 19:19 »
Jeg har kun sussex og de er alle 24 uger.
Har lige været ude og se til hende og der lå det første æg :-)
D3 vitamin hvor får man det?
Hun sidder/ går hun på knæene og tær er foldet helt sammen,  men hun virker ellers helt normalt og kammen er fin rød.
Tror i der er håb eller......
Venlig hilsen
Charlotte

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #6 Dato: 11 August , 2015, 06:40 »
Mine har ikke haft det med de krummede tæer - og også grunden til at jeg turde udelukke at det var hønselammelse. Jeg er bange for at tæerne tyder på hønselammelse - men vent evt lige og se om der kommer mere erfarne hønseholdere på banen.

D3/kalktabletter kan købes i brugsen og sikkert mange steder. Hønselammelse og Engelsk syge giver symptomer der ligner hinanden meget - men kun hønselammelse giver de krumme tæer og pupilforandringer ( såvidt jeg lige husker).
« Senest Redigeret: 11 August , 2015, 06:55 Fra Lene Skelmose »

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #7 Dato: 11 August , 2015, 06:59 »
Har lige haft fat i min hønsebibel. Der står at hønselammelse hyppigst optræder hos ungdyr i 3-8 mdr alderen og inden for denne aldersperiode navnlig hos 5-6 mdr gamle dyr.

Offline kim lund

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 13 August , 2015, 00:04 »
Hej . Hvis tæerne er krummet sammen og hønen ikke kan gå eller holde balancen ville jeg svinge øksen også selvom den lægger æg , for som du selv skriver hvis det er hønselammelse så smitter det af  h...... til . Og hvilket liv ville den få hvis den bare skal ligge på gulvet og ikke kunne gå frit omkring , tror dine andre høns ville sætte pris på det så den ikke smitter dem , HVIS det er hønselammelse , en ekstra god ting at gøre ville være at rense hønsehuset totalt ud og bruge noget virkon s til at desinficere med men det er en større omgang .....

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #9 Dato: 13 August , 2015, 09:41 »
En grundig rengøring kan selvfølgelig aldrig skade, men det hjælper ikke på hønselammelse/mareks. Det sidder i støvet og i luften i op til et år. Det eneste man kan gøre hvis det er mareks er at aflive syge dyr og så krydse fingre for de raske.

Offline Charlotte22

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 13 August , 2015, 17:41 »
Efter 5 dage med vitaminer, en masse grønt, korn, og hønsepiller er der ingen bedring,  så nu er den sendt til hønsehimmelen. Nu krydser jeg bare fingre for at resten af dem ikke også er smittet. 
Venlig hilsen
Charlotte

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #11 Dato: 13 August , 2015, 18:21 »
Jeg krydser alt hvad jeg kan for dig og dine høns. Det er bare slet ikke en rar situation at stå i. Men hold os endelig opdateret om hvordan det går.