Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvornår glemmer hønemor sin kylling?  (Læst 5764 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Lene Skelmose

• Gæst
Hvornår glemmer hønemor sin kylling?
« Dato: 10 August , 2015, 10:54 »
Hvor lang tid går der indtil hønemor accepterer at hendes kylling er væk?

Af forskellige grunde har jeg taget en enebarnskylling væk fra sin mor for at sætte kyllingen sammen med næsten jævnaldrende. Kyllingen er fire uger gammel og accepterede nogenlunde hurtigt situationen.

Er det for brutalt for hønemor? Hun er dybt frustreret. Jeg prøver at holde kyllingerne udenfor hørevidde, men hun er klar over at de er her.

Pga emsig spurvehøg tør jeg ikke lade kylling følge mor ud i flokken. Et øjebliks uopmærksomhed og kylle er væk - og af rent praktiske/pladsmæssige forhold var det nødvendigt at få skruk/kyllingeafdeling klar til det nye hold. Men først når mor har glemt sit barn eller accepteret situationen.

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Hvornår glemmer hønemor sin kylling?
« Svar #1 Dato: 10 August , 2015, 12:34 »
Måske kunne du være heldig at hønemor ville acceptere alle kyllingerne.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #2 Dato: 10 August , 2015, 13:10 »
Måske kunne du være heldig at hønemor ville acceptere alle kyllingerne.

Det havde jeg ikke lige tænkt på -men hvorfor ikke - der sker jo ikke noget ved at prøve. Kan lukke dem i hønsegården sammen så jeg kan overvåge. Vil prøve det i dag - når jeg lige har fået gjort rent i kyllingeafdelingen. Der er altid arbej'd ................

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #3 Dato: 10 August , 2015, 13:24 »
Det er sikkert ikke rart at få fjernet sin unge, når man ikke selv er nået til det punkt, hvor tiden er inde til at forlade ungen. :'( Hvor længe der går før hun glemmer sin kylling, aner jeg ikke, har ingen erfaring for dette.

Du skriver ikke om dine høns går i en indhegning eller frit. I en hønsegård med feks sort tråd trukket på kryds og tværs øverst mellem pælene, skulle rovfugle ikke føle sig fristet til at angribe. I fri natur, ja så er de der straks. /d

Mht spurvehøgen, så advarer høns jo straks de ser den, men selvfølgelig kan det gå galt.
Kyllinger reagerer omgående når moderen advarer, men er der ikke mulighed for skjul inden for få sekunder, så hjælper det ikke noget.

Min flok er for få dage siden blevet lukket ud af hønsegården. De kan nu gå frit og der er masser af skjulesteder. Om spurvehøgen tager 14 uger gl Barnevelder kyllinger tvivler jeg på. Mit spørgsmål er mere om ræven kommer. Indtil nu har den ikke vist sig. Men jeg ved den er her i området, da jeg i de foregående år har fodret den ude ved engen. Nok ikke særlig klogt, men dengang havde jeg ikke høns.

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #4 Dato: 10 August , 2015, 18:15 »
Mine høns går frit. Jeg har haft hønemor og Kylle gående i sikret hønsegård, men lavede en lille ikke overdækket tillægsindhegning så de kunne få mere plads og græs. Indhegningen er rundt om en buksbom'firkant' ( flere buske klippet til) hvor der er godt skjul. Alligevel var spurvehøgen der straks - og vild panik. Det er den paniksituation jeg er bange for ude på mere plads - altså hvis høgen får skilt mor og barn. Hønemor skal nok forsvare sin kylle med næb og klør - hvis hun når det .Det er jeg slet ikke i tvivl om.
Jeg vil helst have kyllingerne ført sammen mens de er små og som sagt er de allerede en enhed. Jeg synes også alenekyllingen har behov for at blive en del af en flok for at lære at kunne begå sig - og for at kunne 'lege' med andre. Så jeg har nok valgt barnets tarv fremfor den voksnes. Mor skal nok klare sig - i længden. Hun var iøvrigt også begyndt at vise frustration over at gå indhegnet og hendes søstre var begyndt at lave angreb gennem/op mod hegnet - så på tide hun kom ud.

Simpelthen ikke en ideel situation at stå i.

Næste år vil jeg forsøge at maskinudruge på samme tid som skrukken - for at have reservekyllinger klar til hende straks. Har fået tilbud om at få udruget hos min dyrlæge, der har en rugemaskine i klinikken. Det er sådan en service man kan opleve herovre i 'udkanten'!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
« Senest Redigeret: 10 August , 2015, 18:16 Fra Lene Skelmose »

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #5 Dato: 18 August , 2015, 08:47 »
Kyllingerne kom ud i kyllingeafdelingen i går. Hønemor tog ingen notits af dem. De kunne godt være kommet ud et par dage tidligere, men pga regn ventede jeg. Så svaret på mit eget spørgsmål må være ca en uge.

Prøvede at sætte hønemor sammen med kyllingeflokken for en uges tid siden, men det gik ikke. De fremmede kyllinger fik grove hug og lille Kylle-Rylle var mere interesseret i sine nye legekammerater end i sin mor. Så det opgav jeg.

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #6 Dato: 18 August , 2015, 08:51 »
Dejligt med en opdatering :)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.