Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Den gamle høne  (Læst 7447 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Fru Heegaard

• Bruger
Den gamle høne
« Dato: 07 August , 2015, 10:08 »
Vi overtog nogle høns og en af dem er ved at være en ældre dame. Hun har ikke lagt æg i godt og vel 10 mdr, men hun har fået lov at blive, da hun er enormt sød og tam (og meget let genkendelig)

På det seneste er der sket ændringer ved hende. Hun følger ikke de andre så meget i haven og sover en hel del. Det er jo ganske naturligt og vi andre løber heller ikke rundt som da vi var helt unge. Hun spiser og drikker stadig.

Jeg har lagt mærke til, at de andre ikke skal særligt lang væk fra hende, så virker hun forvirret og som om hun ikke kan finde rundt.  Hun kan dog stadig se mig, når jeg kommer, så hun virker mere dement end blind.

Hvad er de normale alderdomstegn ved høns og hvor går grænsen til, hvornår øksen skal frem?  Udover ikke at spise og drikke.

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
Sv: Den gamle høne
« Svar #1 Dato: 07 August , 2015, 10:39 »
Jeg syntes det er prisværdigt af dig, at give den gamle dame en god alderdom. Jeg er også sikker på, at du - så omsorgsfuld som du er - vil vide helt sikkert, når/hvis øksen skal frem. Lad os dog håbe, du finder hende, hvor hun er sovet ind - af sig selv, det fortjener hun. /o

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #2 Dato: 07 August , 2015, 12:14 »
Ved du hvor gammel hun er? Jeg går lidt med de samme tanker om gamle høns. Mine ældste er kun 2 år, men der er mange af dem, der helt sikkert får lov til at blive til de falder naturligt fra.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Fru Heegaard

• Bruger
« Svar #3 Dato: 07 August , 2015, 13:11 »
Tak

Og nej alder er helt ukendt. Mit gæt er 3 ud fra hvor længe tidligere ejer havde hende og hvor længe jeg har haft hende.

Hun er en hybrid så jeg gætter på, at deres gennemsnitslevealder ikke er så høj pga den høje æglægningsydelse. Hendes "søster" (samme formodede alder) måtte aflives pga læggenød i november.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #4 Dato: 08 August , 2015, 07:35 »
Mine ældste høns er seks år, men følger flokken fint. En af dem er dog helt blind på det ene øje, så hun vil helst være i hønsegården hele dagen, hvor hun er tryg. Hvis man ikke kender hende, så ville man nok tro at hun var syg, da hun er meget passiv, men hun spiser godt, og er højt rangeret i flokken, og kommer da også ud på græs hver dag, men aldrig længere væk fra hønsegården, end hun hurtigt kan komme i sikkerhed, hvis der skulle komme advarselsskrig fra hanen. Alderdomstegnene ses mest ved, at de gamle damer er dem der går først i seng. De kan godt gå i seng flere timer før den resterende flok, som dog heller ikke er ung længere. De ældste høns sover også længe om morgenen. Alderdomstegn kan også være deres kro, som bliver noget mere slap med tiden, og kommer til at hænge lidt.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Fru Heegaard

• Bruger
« Svar #5 Dato: 08 August , 2015, 08:19 »
Ja det er rigtigt. Hun sover ret længe. Og er lang tid om at vågne  ;D hun kan godt stå længe og bare stå i hønsegården om morgenen. 

Hun kommer på græs hver dag og vi bærer hende hjem om aftenen. Det er som om hun ikke helt kan finde hjem selv.

Offline Fru Heegaard

• Bruger
« Svar #6 Dato: 10 August , 2015, 09:52 »
Jeg skylder en opdatering. Hun stoppede med at spise og det var som om vægttabet tog hurtigt ved lige inden også. Jeg formoder hun faktisk har sovet så meget at hun ikke kunne spise nok til at give næring - og så en ond cirkel. Lidt som man ser med gamle mennesker.  Hun skulle ikke sulte ihjel så vi har nu sagt farvel.

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #7 Dato: 10 August , 2015, 10:38 »
Det var synd, men det lyder til det var den rigtige beslutning at tage.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #8 Dato: 10 August , 2015, 10:46 »
En vigtig men rigtig beslutning. Det er så vigtigt at kunne tage den beslutning når man har med dyr at gøre. Men hun fik da et langt og lykkeligt liv for en høne.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #9 Dato: 10 August , 2015, 15:21 »
Godt hun ikke skulle lide for meget, inden hun kom til den evige hønsegård. /o