Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvordan lærer kyllinger at sove på pind ?  (Læst 8156 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
Hvordan lærer kyllinger at sove på pind ?
« Dato: 21 Juli , 2015, 21:52 »
Nu er kyllingerne mellem 11 og 14 uger gamle. De er alle vejene i hønsegården og i hønsehuset, bare ikke på pinde om natten. Her under ses pindene øverst til højre og stigen der fører op til dem.

Men de sover der ikke. De 4 voksne Brahmaer er nok undskyldt, da de ikke er så glade for højder - hvis jeg har forstået det ret.
Men Barnevelderne de burde da kunne finde ud af det, syntes jeg. De sover fortsat på gulvet, i det hjørne af huset, hvor de sov fra den 1. dag de kom her til. Der var varmelampen, men den er jo for længst fjernet.
Brahma kyllingerne er begyndt at sove på redekassekanten, med det til følge, at deres gødning ender der. Ikke lige optimalt.

I dag har jeg sat en plade op for omtalte hjørne  (Barneveldernes soveplads), så de ikke kan sove der. Mon det hjælper  :P

Nu har jeg jo - syntes jeg selv  :angel: - opsat fine lægter og vendt dem rigtigt - som anbefalet her i DFF - netop for at efterkomme, de behov der normalt er for høns - at sove på pind og ikke på gulvet.

De voksne sover på gulvet, er det derfor de andre ikke søger op på pindene ?

Hvad kan jeg ellers gøre for at få dem på pind ?? :) gode råd modtages  ;)

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
Sv: Hvordan lærer kyllinger at sove på pind ?
« Svar #1 Dato: 21 Juli , 2015, 23:19 »
Sæt dem op på pinden når det bliver mørkt. Gør det indtil det virker.

Og næste gang kan du have en lille pind i 10 cm's højde under varmelampen fra de er 1 uge.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Gok

• Bruger
« Svar #2 Dato: 22 Juli , 2015, 08:30 »
Jeg kunne forestille mig, at der er for langt mellem trinene på stigen, og så tør de ikke begynde. De er trods alt uerfarne ud i kunsten at gå på pinde.

Offline Maria2aaen

• Bruger
« Svar #3 Dato: 22 Juli , 2015, 20:20 »
Jeg undrede mig over det samme, da alle mine kyllinger på ca 12-14 uger fortsat sov i en klump på gulvet. Men så pludselig for tre nætter siden - alle 16 kyller på pind ;-) og der har de så sovet hver nat siden. Jeg ved ikke hvad der gjorde at de fandt ud af det... Men det kom af sig selv!
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #4 Dato: 22 Juli , 2015, 20:26 »
Tak for svar. Jeg vil så helst vente og se om de lærer det af sig selv. Om der er for langt mellem trinene - nnaaajjjj, de har benyttet den og gået rundt på sovepindene, men det var i dagtimerne - i går lagde jeg en tot kløver der op - på rod, men det lokkede dem åbenbart ikke der op, for her til morgen var den urørt.  :-\

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #5 Dato: 22 Juli , 2015, 20:57 »
Prøv evt at starte med nogle lavere evt midlertidige pinde. Jeg har lavet sådan en flytbar pind, som består af to X-er med en pind sømmet ovenpå. Det er som regel den, de unge starter med at sidde på, bortset fra brahmaerne, som foretrækket noget mere solidt.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 22 Juli , 2015, 23:25 »
Lidt specielt at bede om råd til hvad man kan gøre, når man ikke ønsker at gøre noget..
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #7 Dato: 23 Juli , 2015, 09:17 »
Jeg har altid noget 'legetøj' til kyllingerne i form af en gren - der varierer i tykkelse - som de kan hoppe over, løbe under, falde ned fra, gå på, sidde på - allerede mens de har lampen. Selvom de ofte vælger at sove i klump - også som halvstore - vælger de en dag de rigtige siddepinde. Har tykkere grene i løbegård og hønsegård også.

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #8 Dato: 23 Juli , 2015, 10:07 »
@Hanemikkel Du har ikke forstået hvad jeg mener. Jeg har det princip mht dyrehold, at hvis dyr selv kan feks ændre adfærd til det rigtige (set med menneske øjne), så er det den bedste løsning.
Skal jeg til at fange hver fugl hver aften i en periode, vil det give unødig uro i hønsehuset. Det kan jeg gøre, hvis det ikke lykkedes dem at finde ud af det, om nogle måneder.

Nu ser jeg af et andet indlæg, at de måske pludselig gør det med at gå på pind, uden min indgriben, helt af sig selv, indenfor en vis tid. Hvorfor skal jeg så skabe uro blandt mine høns, på et tidspunkt, hvor de er gået til ro. De er jo ligeglade med hvor de sover, det er kun mig der har en mening om, hvor de skal tilbringe natten.

Mit indlæg har jo også givet mig flere rigtige gode råd, til hvad jeg kan gøre fremover, for at fremme mit gåen på pind princip.

Så selv om du finder min handling underlig, så ok med det, for jeg har fået megen god viden ved "ikke at gøre noget".

Tænk hvis andre der har læst indlægget, også har fået et tips eller to, så er der jo ingen skade sket, med mit indlæg.

Jeg spørger gerne her på DFF og har gjort det forholdsvis meget. Det har - tror jeg - givet mine høns en bedre tilværelse, end de måske ville have fået, med den viden jeg havde da jeg startede op.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #9 Dato: 23 Juli , 2015, 10:36 »

Tænk hvis andre der har læst indlægget, også har fået et tips eller to, så er der jo ingen skade sket, med mit indlæg.

Jeg spørger gerne her på DFF og har gjort det forholdsvis meget. Det har - tror jeg - givet mine høns en bedre tilværelse, end de måske ville have fået, med den viden jeg havde da jeg startede op.

... og bliv endelig ved med det - det er et af de fremmeste formål med DFF at stille spørgsmål og blive inspireret.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline mullemerete

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 23 Juli , 2015, 21:02 »
Mine kyllinger har selv regnet den ud... De er 8 uger og sover på pinden og har nok gjort mindst en uge, mens mine tre voksne silker sover på gulvet....
1.1 Orpington
0.2 Maran

0.1 Kat
1.0 vinterhvid dværg hamster
0.0.2 vilde drenge
1.0 fantastisk mand

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #11 Dato: 23 Juli , 2015, 23:05 »
Efter at have kørt hø ind her til aften, gjorde jeg det så alligevel - satte alle Barnevelder/Brahma kyllingerne på pind. Utroligt som de tog det roligt. De gav sig ikke meget, når jeg tog dem i mine hænder. Men den største af Brahma hane kyllingerne, nøjj hvor han var utilfreds. Da jeg kom retur med de næste, gav han sig til at klage sig MEGET højt. <W Anden gang jeg kom med flere kyllinger sprang han i luften,  :o uden at vide hvor han ville ende. Sikken noget, men han fald til ro, inden jeg forlod dem.
Nu får vi se, hvad de siger til det nye sted og sove.