Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hanen smider halefjer  (Læst 8425 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Maria2aaen

• Bruger
Hanen smider halefjer
« Dato: 18 Juli , 2015, 12:59 »
Min hane er begyndt at smide halefjererne. Jeg troede først høns gik i fældning til efteråret? Nogen som kan svare på hvorfor den smider dem nu? Jeg har haft ham i ca 1 måned og han er 2 år gammel.
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Lene Skelmose

• Gæst
Sv: Hanen smider halefjer
« Svar #1 Dato: 18 Juli , 2015, 15:38 »
Jeg har en orpingtonhøne der drysser om sig med fjer som var det julesne. Har godt nok også undret mig over tidspunktet - men nogen forklaring har jeg ikke. Kølig forsommer/sommer = kuk i systemet?

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #2 Dato: 18 Juli , 2015, 15:44 »
Efterår er almindelig fældetid, men jeg har høns, som har smidt dragten på alle årstider. Vær du blot glad for, at din hane fælder nu, og ikke som min høne, som valgte at smide næsten alle fjer og dun i frostvejr i december sidste år.

Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #3 Dato: 18 Juli , 2015, 15:46 »
Efterår er almindelig fældetid, men jeg har høns, som har smidt dragten på alle årstider. Vær du blot glad for, at din hane fælder nu, og ikke som min høne, som valgte at smide næsten alle fjer og dun i frostvejr i december sidste år.

Åh- den arme stakkel!!!!

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #4 Dato: 18 Juli , 2015, 15:55 »
Åh- den arme stakkel!!!!

Ja - hun var hårdt ramt og frøs meget, men vi klarede den med varmelampe i drivhuset og en i hønsehuset til natten. Jeg har så til gengæld aldrig oplevet en høne sætte så hurtigt en ny fjerdragt. 3 uger tog det, fra hun smed alt tøjet og til hun igen havde en dejlig tyk dragt
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #5 Dato: 18 Juli , 2015, 17:54 »
Mon ikke det også har noget at sige hvad tid på året dyrene er klækket.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #6 Dato: 18 Juli , 2015, 18:03 »
Mon ikke det også har noget at sige hvad tid på året dyrene er klækket.

Høns fælder første gang ca. 1 år efter, de er blevet kønsmodne.. uanset årstid - efterfølgende fældeperioder plejer normalt at tilpasse sig efteråret. Det gjorde det så ikke i min december-fældehønes tilfælde - hun var 2½ år på det tidspunkt og havde fældet før.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #7 Dato: 18 Juli , 2015, 18:21 »
Jeg har 0,3 2 års brahmaer. De to af dem har lagt skruk og har derefter fældet umiddelbart efter. Det undrer mig lidt. Nu er den tredie skruk, så jeg er spændt på om hun smider fjerene derefter.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #8 Dato: 18 Juli , 2015, 20:12 »
Mine araucanaer fælder altid umiddelbart efter deres skruktur
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #9 Dato: 18 Juli , 2015, 21:56 »
Mine silker og maraner har ikke fældet efter skrukperioden. Hverken 1 års eller 2 års. Silkerne er for de flestes vedkommende i gang med at skrukke igen.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #10 Dato: 19 Juli , 2015, 15:16 »
Jeg har en Australorp gående med sin ugegamle kylling. Hun er også begyndt at smide fjer i stor stil. Der to måneders forskel på klækkemdr på de to høner der fælder hos mig. Den ene af hønerne fældede sidste gang i september - synes det er tæt på forrige fældning.

Offline Maria2aaen

• Bruger
« Svar #11 Dato: 19 Juli , 2015, 19:50 »
Nå ok. Jamen det lyder ikke til at det er ualmindeligt at han skulle begynde at fælde nu. Kan det begrundes med at han er blevet flyttet? Jeg tænker om stress i fbm. Flytning kan kick-starte fældningen?
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #12 Dato: 20 Juli , 2015, 07:48 »
En hane har jo sin "storhedstid" i foråret, kan jeg forstå på indlæg her på DFF. Hans pligt i flokken er at sørge for næste generation. Nu hvor det kapitel er ved at være overstået for i år, kan naturen vel så slappe lidt af ?. Han kan så sørge for, at få skiftet fjer inden det bliver alt for koldt.
Halefjer er nok heller ikke så vigtige som feks vingefjer, set med naturens øjne.  ::), Det kan jo også være at hanen skal imponere damerne her i efteråret, og så er en flot hale jo nødvendig  :angel:

Nu begynder foråret og sommerens unghaner jo også at melde sig på marked for flokfører. Så kan man jo ikke ligne en gammel slidt fyr, som godt nok har yde sit yderste for flokkens viderførsel, når de unge flotte fyre vil gøre en rangen stridig.  <:
« Senest Redigeret: 20 Juli , 2015, 08:00 Fra Hans-Kurt »